taxus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elieneken
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: opwijk vlaams-brabant

taxus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 15:24

ben vandaag gaan rijde met een vriendin (de paarden zijn niet van ons, maar we mogen altijd rijden als we willen) en we komen bij een vriendin en daar staat een taxus haag ik en mijn vriendin hadden daar niet opgelet en heeft da paard daar e stuk uitgebeten, maar ik heb de tak meteen uit zijn mond getrokke en BIJNA alles van zijn tong gevreven. is er dan nog gevaar??? en wat moet ik er aan doen??? heb ook al naar dierenarts gebeld en we zijn er al naar gaan kijke en het is rond 11 uur dat hij ervan had "gegeten" en nu staat hij nog altijd mooi gras te eten. is er dan iets aan de hand???

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:58

Geen zorgen, als hij er echt iets van had binnengekregen was hij nu allang dood! 1 takje is genoeg om binnen enkele minuten dood te vallen. Dus ik denk niet dat er nog gevaar is!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 16:59

En het spijt me, maar als ze taxus binnen hebben, kun je er achteraf niets meer aan doen, behalve wachten tot hij dood is, zo snel gaat het. Er is geen tegengif...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:40

Maar ze kunnen wel de maag leeghalen Coliena, en dat kan je paard redden. Ik ken 3 paarden die een takje hadden gegeten maar bij wie met spoed de maag is leeg gepompt. Over taxus mag je absoluut niet luchtig doen. Naast deze 3 paarden hadden er ook 2 jonge paarden van gegeten en die zijn door hun benen gezakt en nooit meer opgestaan.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:05

Ik denk dat er geen gevaar meer is, want anders was hij al lang dood geweest.

Zo heb ik een keer gehad dat ik langs struiken liep, en m'n paard achter mij aan, daar waar ik takjes van af haalde, nam zij een hap van. Dat was om ongveer half 6. Later die avond was ik met die takjes bij een kennis, en die zei dat is taxus. Toen was het half 9 s'avonds.
Wij de veearts bellen en die zei als ze er toen van gegeten heeft is ze nu dood of zie je op zijn minst de symptonen.
Ik had het niet meer, m'n vader is toen naar het land waar ze stond gegaan,( ik durfde niet), en belde op dat er een paard voor z'n neus rustig stond te kauwen.

Ik ben later nog eens bij die struiken wezen kijken en er lagen wel allemaal stukjes plant op de grond, dus heeft ze het wel van de struik geplukt, maar aan de andere kant van der mond het er weer uit laten vallen, wat ze wel vaker doet bij iets wat ze niet lekker vind.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:47

Maag leeg pompen allemaal goed en wel, maar danmmoet je wel zeer snel zijn hoor! Ze zijn dood voor je het weet ! Als ze er een handje van binnen hebben, zijn ze dood voor de veearts er is!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:51

Dat leegpompen van de maag heeft alleen zin als je het direct laat doen. Het lijkt erop dat het een fikse waarschuwing geweest is maar jullie wel geluk gehad hebben.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 21:25

Mijn paard heeft een taxusvergiftiging overleefd. Hij heeft snoeiafval gegeten waarin taxus zat. Dat was 's ochtends vroeg en 's middags had hij al 40 graden koorts, koliekverschijnselen en kon hij niet meer eten (van de blaren in z'n mond). Ik denk dat jouw paard nu al wel symptomen zou moeten hebben gehad, want ze worden er heel snel ziek van.
Oberon is naar de kliniek gebracht en daar werd hij behandeld als het achtste wereldwonder. Ze hadden nog nooit een levend paard met taxusvergiftiging gezien. Wees dus echt heel voorzichtig; het is levensgevaarlijk spul.

elieneken
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: opwijk vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 19:55

neen hij is nog kerngezond! waarschijnlijk heeft hij dus niets binnengekregen omdat ik zo vlug was met er alles uit te halen! Kyona ik denk wel dat dat iedereen wel is kan overkomen!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:01

Dan heb je dus echt geluk gehad: een kennis van me had hetzelfde, haalde het takje uit de mond van de merrie, maar binnen 5 minuten was ze dood (en ook haar ongeboren veulen..) Die kennis van me was helemaal over de rooie, had nog nooit zo iets meegemaakt (de paarden waren ontsnapt uit de wei en alleen die van haar had taxus gegeten..) Het lijkt me ook echt vreselijk als je dit meemaakt!

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:54


elieneken
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: opwijk vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 12:43

heel erg bedankt joke20 !

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 13:02

graag gedaan hoor! hoe is het nu met het paard?

elieneken
Berichten: 31
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: opwijk vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 13:25

het gaat heel goed! hij is niet van mij hoor, mag er altijd mee rijde. hij heeft er wss niets van opgegeten wat heel goed is, ben gisteren er nog eens bijgeweest om zijn staart te wassen en morgen ga ik ermee rijden.