* maandagziekte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:46

Ik heb mijn studieboeken er eens op na gekeken, maar hierin staat een heel ander beeld geschreven bij maandagziekte/tying up. Vooral de symptomen treden eerder op (varierend van 5 tot 30 minuten na het begin van het zware werk). De symptomen die hier beschreven worden zijn: spierstijfheid, vage koliekverschijnselen, kromme rug, steil in de achterhand. Dit hoort bij de lichte vorm (er vanuit gaand dat die van jou dat gehad zou moeten hebben, anders had ie waarschijnlijk niet meer op kunnen staan en kunnen lopen). Meestal verergeren de symptomen zich nadat ze weer op stal staan. De urine kan roodbruin gekleurd zijn (dit alleen bij ernstige vormen). Bloed kun je het beste een half uur na het werk afnemen, omdat dat de concentraties van CK, AST en LDH het hoogste zijn. (hierop moet je dan ook laten testen). Deze enzymen kunnen na 3 weken na de ziekte nog hoog zijn, wat wijst op nog niet voldoende herstel (alleen bij de hele ernstige vorm).
Kans op herhaling is aanwezig, de spieren gaan dan wel verbindweefselen en daardoor is de prognose niet zo goed.
Preventie: Niet te veel krachtvoer, iedere dag beweging, voor het zware werk een uur weidegang of in de paddock.

Zo te lezen lijkt het me dat jouw paard geen maandagziekte of tying-up heeft gehad. Maar dat wil niet zeggen dat ik het goed heb!!!!!
Wat betreft het voer: overschakelen van veel (ik vind dat die van jou in ieder geval niet weinig krijgt) naar geen/weinig krachtvoer geeft zelden problemen, andersom moet wel geleidelijk gebeuren (de vertering moet zich aanpassen)

Mijn advies: geef in ieder geval minder krachtvoer en ga een paar weken niet meer lange ritten maken. Maar nogmaals: ik haal dit ook maar uit mijn boeken en heb er nog geen college overgehad en weet dus niet of alles wel klopt wat ik zeg!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!



Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:01

tying-up: spierdegeneratie! Dus geen opgetrokken buik.

Wat ik nog vergeten ben te lezen in mijn diktaat: het treedt ook vaak op bij lichte inspanning. En de symptomen kunnen ook na de tijd ontstaan. Dit maakt een zeer lichte vorm van tying-up wel aannemelijker.
(even voor de duidelijkheid: maandagziekte is de zeer ernstige vorm van tying-up, dus dat heeft ie zowieso niet gehad)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Lui_, xAnthea, Zilfstar en 59 bezoekers