verkouden,zijn er kruiden tegen die je niet via ar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

verkouden,zijn er kruiden tegen die je niet via ar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 20:50

Zijn er kruiden voor zoals foenegriek of fenegriek die je door het voer kunt doen? Er staan nu enkele paarden met een beginnende snotneus, ze staan niet op de tocht worden niet nat op stal gezet en toch slagen er sommige in verkouden te worden. Hebben jullie ervaring met iets van kruiden....

Djimmert

Berichten: 632
Geregistreerd: 20-10-03
Woonplaats: Aan de rand vd bos.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:08

Ik geef zelf knoflookpoeder en foenegriekpoeder en dat werkt goed vind ik.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:10

Je kan wel kruiden geven maar met zulke zaken zou ik toch voorzichtiger zijn. Zoals je zegt zijn er meerdere paarden, misschien toch een virus? Ik zelf zou toch even de da laten komen. Mocht hij niks kunnen vinden kan je altijd de folder bij de paardendrogist opvragen en daar eens iets in vinden. Op die manier heb ik iets gevonden wat enorm helpt bij zomer exceem.
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 22-09-04 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:11

juist wel in de tocht zetten!! Een paard moet de mogelijkheid hebben om weerstand op te bouwen, als je alle 'risiço-factoren' weghaalt krijgt een paard de kan sniet en zal van elk klein zuchtje wind en elke virusbacterie ziek worden..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:17

Blossomm schreef:
juist wel in de tocht zetten!!


NIET DUS !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:34

Een paard kan erg slecht tegen tocht. Doe dat dus maar niet.
Frisse lucht en voldoende ventilatie heeft een paard op stal wel nodig, maar dat is wat anders dan tocht.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:03

echinaforce, druppels voor mensen, kun je deze tijd bij geven om de weerstand omhoog te krikken

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:17

chantal1 schreef:
Je kan wel kruiden geven maar met zulke zaken zou ik toch voorzichtiger zijn. Zoals je zegt zijn er meerdere paarden, misschien toch een virus? Ik zelf zou toch even de da laten komen. Mocht hij niks kunnen vinden kan je altijd de folder bij de paardendrogist opvragen en daar eens iets in vinden. Op die manier heb ik iets gevonden wat enorm helpt bij zomer exceem.

We hebben een dierarts aan huis en die heeft er dus al naar gekeken, maar die denkt niet aan en virus omdat het niet paarden zijn die naast elkaar staan o.a. Maar kruiden schijnen geen kwaad te kunnen dus daarom vroeg ik het hier op bokt. Maar waar haal je ergens een wat grotere hoeveelheid aan foenegriek, zon kleine verpakking is bij mij op stal natuurlijk snel op. Alvast bedankt iedereen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 17:55

Kleefkruid werkt voor opgezette lymfeklieren, maar ik weet niet of je paard dat nu heeft?

Bamboe scheuten helpen voor de nieren beter te laten functioneren.

Voor de rest ken ik geen dingetjes die helpen, sorry Scheve mond

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:07

Sosha schreef:
NIET DUS !!!


ik heb het over het principe natuurlijk, het is zoals ik zei...als je alle zogenaamde risico-factoren weghaalt zal het paard bij elk briesje verkouden worden.

Werk dus langzaam aan naar een betere weerstand, en dat betekent idd dat je hem/haar over een paar maanden normaal in de tocht kan laten staan.

Mij is trouwens altijd geleerd dat een paard prima tegen tocht kan. heb je literatuur om te onderbouwen dat dat niet zo is?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:21

Zowel mensen als dieren reageren zeer slecht op tocht.

Ik weet niet wat voor literatuur jij wilt om dit te onderbouwen, bel de eerste beste huisarts/dierenarts maar op en die zal hetzelfde zeggen.

prompter

Berichten: 11097
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 19:53

Foenegriek heb ik nog weinig resultaat van gezien bij luchtwegellende, alle mooie reclame ten spijt. Echinacea (het gedroogde kruid) geeft betere resultaten in dit soort gevallen.