Onverzorgde Shetlander aangetroffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Onverzorgde Shetlander aangetroffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 18:18

Ik verzorg sinds een maandje een shetlander. Het probleem aan deze shetlander is dat toen ik haar aantrof ze sirieus onverzorgd was. Ze was kreupel, vies, veel te dik, wormen... Moet ik doorgaan? Ik belde de eigenaar op met de vraag of ik haar mocht verzorgen. Ze vond het goed en we hadden de volgende dag afgesproken. Toen ze er was begon ik erover dat ze erg stoffig was. (LETTERLIJK als je op haar rug klopte kwam er een stofwolk vannaf) De eigenaar zei dat het niet uitmaakte hoeveel je haar poetste. Daarna begon ik over de kreupelheid en ze zou een hoefsmit langs laten komen. Een paar dagen later begon te andere verzorger over de wormen. Ze werd erg boos, 'DAT KAN NIET!! IK HEB HAAR EEN WORMEN KUUR VOOR EEN HALF JAAR GEGEVEN' kwam eruit.
Ook blijkt dat ze 1 keer in de 2 maanden ofzo langs komt. Ook was ze sterk verkouden.

Nu ik haar verzorg gaat het telkens beter met haar vacht en elke keer als ik haar poets komt er minder stof vannaf. Zo blijkt dat er nooit een hoefsmit is langs gekomen. Wel heb ik met een beetje hulp haar van haar kreupelheid afgeholpen. Ze is echt niet van plan om haar te ontwormen dus ga ik het binnenkort zelf wel doen. Ik heb haar trouwens alweer een beetje op conditie geholpen door in de weide veel met haar te draven en stukken te galoperen. De verkoudheid is alweer grotendeels gestopt.

Nu wil ik haar verder laten ontwikkelen alleen omdat ze weinig aandacht heb gekregen loopt ze een beetje achter. Ze is nog helemaal niet gewend om een halster ofzo om te hebben. Ik wil nu graag haar wat meer onder controle kunnen houden zodat ik binnenkort met haar buiten kan lopen. Is hier iets voor!!?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:24

Goh dat klinkt niet goed. Misschien kan je een artikel laten zien waarin staat dat ontwormen nodig is en ook regelmatig (8 weken)? Is niet iets om op te bezuinigen. Als de pony dag en nacht buiten staat pas dan op met poetsen. Je mag dan niet teveel poetsen, anders tast het de waterdichtheid van de vacht aan (het water hoort er af te lopen net als bij eenden zeg maar). Zou voorzichtig aan wat proberen met halster omdoen, wat lekkers geven enz. Heel rustig aan wat mee lopen enz, dan went het vanzelf.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:56

stof is niet erg in de vacht, zeker in eze tijd moet je juist niet teveel gaan poetsen aan pony's die buiten blijven, anders haal je de natuurlijke vet-bescherlaag weg van de huid.

mijn pony is ook stoffig, die rolt elke dag in het zand!

verder heel lief dat je haar van je eigen geld gaat ontwormen..

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:36

Stof in de vacht? Ja? en? Moet je die shet van mij eens zien!

Equest (ontwormmiddel) is volgens mji voor 5 a 6 maanden, maar ben niet helemaal zeker van de tijd, weet wel dat die langer werkzaam blijft dan andere wormspuiten

Rayorgy
Berichten: 380
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Santpoort-noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 21:21

Thanks voor de tips, ik vind het niet goed van ze dat ze niet geloven. Ze komen zo weinig langs en ik kom bijna elke dag langs! Laatst toen ik langst kwam stopte ik 10 meter van het hek zodat ze me nog niet zag en ze bleef de hele tijd naar haar buik schoppen. Ook scheurt ze regelmatig haar kont aan het hek en dan bedoel ik niet 1 of 2 keer maar telkens als ik haar los laat om naar mijn andere verzorgpaardje te gaan die er ook staat dan kijk ik even terug naar haar en dan staat ze daar weer te scheuren. Idd, ik heb het veel gehoort dat je shetlanders niet te veel moet poetsen en ik doe het dan ook niet elke dag. Meestal als ik aankom dan doe ik het halster voorzichtig om en ga ik eerst een stukje stappen en begin ik met draven, stap, draven en dan aanzetten tot galop maar ik poets niet elke keer. Maar ik bedoel je kan toch nooit helemaal zeker zijn dat de wormen weg zijn of wel soms?!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:04

Equest wordt door mijn dierenarts afgeraden voor shetten omdat het moeilijk doseren is en overdoseren niet gezond is met equest (met andere wormmiddelen kan het iets minder kwaad).
En dat stof, tsja kom maar niet bij mijn pony's kijken die buiten staan dan, die poets ik momenteel helemaal niet.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:41

Met een shet zul je wel meerdere malen kunnen ontwormen met 1 spuit, ik zou het zeker doen.
Kijk daarna dan goed de mest na op wormen, pas op dat een hond hier niet bij kan komen.
Equest is voor 3 maanden, de anderen voor 2 maanden.
Wel sneu dat het dier zo verwaarloosd wordt. Helaas zie je dat bij veel ponietjes, die zijn al gauw voor de "heb" ipv voor lekker te tuttelen.

Wat het poetsen betreft, verspreidt je met poetsen niet juist het huidvet meer over alle haren? Wassen is natuurlijk wat anders, maar een beetje borstelen kan toch geen kwaad?

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 09:52

Een beetje borstelen kan ook geen kwaad, maar pas wel op met rossen. Ik heb zelf een Tinker, en die wordt het hele jaar door goed gepoest, maar zodra de wintervacht zich ontwikkelt ros ik niet meer. wassen gebeurt dan ook niet meer. ook als het regent niet rossen of met de plastic roskam... verder sneu dat de eigenaresse zich schijnbaar niet om haar pony bekommert... Maar ja, hoe vaak je dat wel niet ziet.. heb het zelf ook gehad met een exverzorgpony. Stond regelmatig tot de kootholtes in de mest/troep op stal.. Succes ermee!!