lang met wormen zitter erg schadelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

lang met wormen zitter erg schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-04 22:04

hey,

ik vroeg mij eigelijk af of het extreem erg is als je paard met wormpjes zit (en je ze er ook een tijdje laat zitten Scheve mond ).

Want het zit zo, ik ben laatst met een vriendin naar "haar" manege geweest. Het is de manege van der ouders dus ja, ook die van haar.

Nu hebben ze daar zo'n 32 manegepaarden en pony's staan, maar allemaal enorm mager ! En toen ik vroeg: zeker dat die geen wormen hebben?, zei zij: maar nee! Ze worden elke 8 maanden ontwormd. Scheve mond Dan maar naar haar moeder gestapt en het eens voorzichtig gevraagd. Zij zei dus wel dat ze wormen hadden, maar het is niet zo heel erg dat die er zitten Verward Verdere uitleg nodig?

Is het dan eigelijk niet schadelijk voor die beestjes dat die wormen er zo lang zitten? Ze krijgen hetzelfde ontwormingsmiddel als mijn paard, omdat ik haar dat heb gezegd dat ze dat ook maar eens moest proberen, maar die moet om de 6 tot 8 weken herhaald worden,en dit is toch weer een tijdje geleden dat ik het haar gezegd heb. Weet jammer genoeg de naam niet meer Bloos want wij veranderen nogal regelmatig om de maximum kwaliteit eruit te halen.

Of zouden ze toch de een of andere ziekte hebben?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:58

elk paard heeft wormen, een hond heeft ze en een kat ook.
je kunt ze er nooit allemaal uit halen, maar dat proberen we wel, door ze een wormenkuur te geven.

dat ze daar om de 8 maanden ontwormen lijkt me sterk, zal wel om de 8m weken zijn geweest, en dat ze mager zijn zie je eigenlijk best vaak op manege's.

de paarden krigjen denk ik te weinig voer, als ze best hard werken hebben ze vrij veel voer nodig en anders worden ze mager.

als je echt twijfeld, en de paarden worden er duidelijk niet goed verzorgd, kun je altijd de dierenbescherming bellen en informatie vragen.

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:56

Wormen bij paarden kunnen schadelijk worden. De wormeitjes kunnen in het bloed terecht komen door opname van de darm . Door de wormeitjes kan het bloed toevoer naar de darmen stagneren waardoor de darm dus komt stil te liggen dat dan even zijn maar ook lang en bij dat laatste sterven de darmen dan af, en bij het andere krijg je dus een verstopping. En als die niet opgelost kan worden komt er een operatie aan te pas. Daarom advieseren de DA's en de verzekeringen goed te ontwormen!!!!

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:57

Wormen zijn wel degelijk schadelijk. Ze kunnen koliek veroorzaken, verstoppingen etc.
Lekkere manege

DWSS
Berichten: 667
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 12:45

wormen zijn zeker wel schadelijk , als een paard veel wormen heeft ( bloedwormen ) kan een paard eraan sterven , de wormen kunnen in alle ingewanden gaan nestelen, men adviseert niet voor niets om 1 x per 6-8 weken te ontwormen.
oftewel slechte manege Boos!