Rotstraal door manier van bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Rotstraal door manier van bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-04 18:53

Mijn pony heeft al 6 jaar af en aan last van rotstraal.
Alle middeltjes op de markt heb ik al geprobeerd, maar ik kom er maar niet van af.
Het is begonnen ongeveer een jaar nadat ik hier ben komen wonen en dus ook een andere hoefsmid heb, die hem inderdaad ook wel anders bekapt dan mijn vorige hoefsmid.
Ik zit er over te denken om hem Natuurlijk te laten bekappen en hoop uiteindelijk het probleem zo op te lossen.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en hier goed resultaat mee hebben behaald? Want ik wil er onderhand toch wel een keer van af komen! Lachen



Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-04 09:40

Bedankt voor de tips! Lachen

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 20:34

Hij staat op het land, en in de schutstal doe ik alleen bij koud weer een laag stro, wat ze verder goed schoon laten.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 09:54

Maar hij heeft het dus ook in een lange kurkdroge zomer, wel wat minder heftig maar toch....
Ik kom er gewoon niet van af. Verward

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 20:49

Iedereen bedankt voor alle tips!
De eerste 5 jaar van zijn leven had ik een andere hoefsmid die zijn voeten erg groot en breed liet. Hij stond zomer en winter buiten, ook in giga-natte winters, maanden lang met zijn voeten in de blub maar nooit een centje pijn.....
De hoefsmid die ik nu heb was niet zo weg van die platvoeten en heeft zijn voeten kleiner bekapt, dus smaller en korter gemaakt. En het staat inderdaad wel netter, en ik vertrouwde wel op zijn vakmanschap.
Maar binnen het jaar begon de ellende.
En ik heb al zoveel geprobeerd, heb zelfs een week lang 2 x per dag z'n voetjes 1 voor 1 een kwartier in de soda geweekt (pff), heb alle smeerseltjes en middeltjes geloof ik al wel een keer geprobeerd en soms is het wat minder, maar het is nooit helemaal weg.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dus dat die grote voeten misschien wel beter voor hem waren.
Mijn hoefsmid is wel een beetje traditioneel, hoe zou ik hem het beste uit kunnen leggen wat ik bedoel zonder hem op zijn tenen te trappen? Verward
Iemand ideetjes daarvoor? Haha!

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 21:20

Hij stond hiervoor in Vianen op rivierklei, en hier in Tiel staat hij eigenlijk op dezelfde klei, dus die mogelijkheid heb ik ook al afgeturft.
Trush Remedy ken ik nog niet, dat gaan we ook nog eens even proberen.
En tandpasta..... had er nog nooit van gehoord als rotstraal-medicijn maar die ga ik ook zeker proberen.

Smurf, wat een goed idee van jou om die informatie uit te printen!
Ik ga zeker met de hoefsmid overleggen of hij zijn voeten weer groter kan (en wil) maken, mijn gevoel zegt me toch dat daar in ieder geval een stukje van de oplossing moet liggen.

Ik kreeg van hem juist wel de tip om zijn stralen te teren op het moment dat ze slecht waren, met het verzoek om een week voordat hij bekapt moest worden daarmee te stoppen omdat hij er anders wat moeilijker doorheen kwam.
Kan ik dat beter niet doen dan???

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 14:52

Ja, ik vraag gewoon nog even door hoor! Haha!

Voordat ik teer ontsmet ik de hoef altijd. Dan heb ik die bacterie toch opgeruimd?
Heb pas ergens gelezen dat je de boel niet te hard mag maken omdat anders het hoefmechanisme niet meer optimaal kan werken.
Klopt dat, en zo ja, zou je dan dus eigenlijk helemaal niet moeten teren, Trush-Remedyen en dat soort dingen?

En zou het helpen om de paddock voor zijn schutstal te bestraten (nu zand) omdat zijn voeten dan net weer iets droger blijven, of is dat weer slecht voor de gewrichten?

Zucht, volgende keer neem ik een hobbelpaard....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AmyJamess, Anomien, BanjerLief, Galeobdolon, juliedo24, lazy, Oehlala, Sababber, Thioro en 71 bezoekers