*** chippen met risico??? ***

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verania

Berichten: 2061
Geregistreerd: 09-04-02
Woonplaats: Zaltbommel

*** chippen met risico??? ***

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-02 09:19

Hallo,

Ik hoor verschillende verhalen dat er aan het chippen een risico aan vast zit, en dat het pijnlijk is voor het paard.
Is dit waar of niet.
En is het verplicht als je wedstrijden wilt rijden.
Kan je ook als alternatief DNA laten doen.

Graag hoor ik van je.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:21

Ter info:

"Zwervende chips"
Wanneer een transponder subcutaan wordt ingebracht, is migratie zeer wel mogelijk. Subcutane injectie vindt plaats bij honden, katten en varkens. Bij de laatste diersoort vermeldt Meyer een Nederlands onderzoek, waarin "enkele honderden" biggen onderhuids aan de oorbasis zijn gechipt. Aan het eind van de mestperiode was 12 % niet afleesbaar wegens beschadiging of wegens verlies als gevolg van ontsteking. Aan de slachtlijn werd 66 % van de transponders aan de oorbasis teruggevonden, 13 % zat ergens in de kop, 21 % zat in de nek. Bij intramusculaire toepassing zijn dergelijke afwijkingen niet gedocumenteerd. Migraties over grote afstand -"in de hals geïnjecteerd en in de biefstuk teruggevonden" kunnen vooralsnog naar het rijk der indianenverhalen worden verwezen. Maar met betrekking tot de in Nederland gebruikelijke Musc. Rhomboideus vraagt Meyer zich af hoe op deze locatie de juiste positie gewaarborgd kan zijn. Deze spier bevindt zich zó dicht bij het manenvet dat al bij een geringe afwijking van de injecteur de transponder in het vetweefsel terecht kan komen. Hetgeen van invloed is op de al dan niet stabiele positie van de transponder Hoewel de chip na een juist uitgevoerde intramusculaire injectie niet of nauwelijks zal migreren, maakt Meyer toch een nadrukkelijk voorbehoud:
"De implantatie van transponders in de hals van alle warmbloedpaarden is volgens mij en om redenen van dierenwelzijn pas verantwoord, wanneer de stabiliteit van het materiaal, de verdraagzaamheid ten opzichte van het weefsel, de technische levensduur gedurende minstens 15 à 20 jaar en het onvoorwaardelijk functioneren onder de specifieke belasting van een rijpaard -vooral bij veelvuldig en sterk verzameld buigen van de hals- is bewezen.(...) Ondubbelzinnige onderzoeksresultaten zijn echter (nog) niet beschikbaar. En dat lijkt mij noodzakelijk, om de prestaties van de transponder als identificatiemiddel voor rijpaarden zonder voorbehoud te kunnen gebruiken."

Voor meer info zie www.antichip.nl

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 09:22

was dubbel info, sorry

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

dna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:40

hoi jarno
volgens mij kun je ipv chippen ook dna testen laten doen 9in bit gelezen ofzo
0
maar!!!! ze mogen tegenwoordig op wedstrijden chekken of je paard wel gechipt is en als je dan dna getest bent mogen ze dat controleren door een test die test kost aardig wat centen en die mag jij dan elke keer betalen als ze jou eruitpikken bij die controles
chippen is veel goedkoper er schijnen risicos aan verbonden zijn maar ik heb nog geen paard gezien waar het fout bij is gegaan dus de risicos vallen volgens mij wel mee maarre overleg een met de DA wat de risicos zijn en wat hij er van vind kunje misschien ook wel wat mee ik bedoel een DA chipt wat af hoor
groetjes sonja Schijnheilig

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 08:54

chippen kost 65 gulden ofzo. En ik ken iemand die perse niet wil chippen, werd zij er natuurlijk 2 keer achter elkaar uitgepikt voor controle, oftewel kon ze 2 keer 140 gulden DNA-onderzoek betalen. Dus kies zelf maar.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

chippen (helaas?) verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:00

Binnen de EU zijn regels gemaakt voor goede Identificatie en Registratie van alle dieren. In NL is dat vertaald naar een chipsysteem bij paarden, gele oorflappen bij koeien enz... Het is tegenwoordig verplicht om een paard dat wordt uitgebracht op een wedstrijd (en vaak ook via het stamboek bij keuringen e.d.) om een paard via de chip te kunnen identificeren. Het enige geboden altenatief is een DNA-test die de eigenaar dan zelf moet betalen en die minstens twee keer zo duur is als het gewone chippen. Zo kan je dus door vaak genoeg de mensen eruit te pikken bij controle die geen chip willen ze hard genoeg pesten en dan alsnog dwingen om hun paard te laten chippen.
ZO lang je je paard niet uitbrengt (op wedstrijd oid) is er geen probleem en hoeft er geen chip in.
Er is nog te weinig onderzoek gedaan naar lange termijn effecten van een chip in een paardennek om daar definitieve uitspreken over te doen.
Er is een kleine kans op "zwerven" van de chip na slecht plaatsen maar dat is eigenlijk het enige dat onderzocht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:05

weet je wat nog het mooiste is aan het hele verhaal? Een DNA test kost na controle rond de 150 gulden. Een dna-test bij het KWPN kost maar 85 piek.

Nee hoor, wij hebben helemaaaaal geen ontmoedigingsbeleid bij de nhs, hoe komt u op het idee?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 18:51

Ik vind het risico niet zo groot. Dat de chip zou gaan zwerven is onzin, hij verplaatst hoogstens 1 a 2 cm na inbrenging. Het pijnlijke voor een paard valt wel mee. Het doet niet meer pijn dan de inenting. Paarden hebben trouwens ook een lagere pijngrens dan mensen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 23:46

En toch zijn de resultaten van een chip en de uitwerkingen ervan maar een aantal jaren bekend. Iedereen die roept dat het geen kwaad kan heeft geen ervaringen met de uitwerking van de chip over een periode van 20 jaar (en ga ervan uit dat een paard die leeftijd wel moet kunnen bereiken) De meeste paarden zijn nu een drietal tot viertal jaren gechipt.

Bezin eer je begint. Afgezien van het feit dat je een lichaamsvreemd voorwerp in het paard inbrengt, (waarom halen ze bij mensen platen en schroeven na een jaar weer uit het lichaam?) zal over een aantal jaren de belasting komen en voor ieder gechipt paard belasting gaan vragen.

Bovendien: men schermt wel dat het een bescherming is in geval van diefstal. Maar dan moet er wel gecontroleerd worden als een paard in het slachthuis word aangeboden en de chip moet het op dat moment ook doen (en dat is niet altijd het geval)

www.antichip.nl

Bezint eer ge begint....

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 00:14

Cassidy schreef:
(waarom halen ze bij mensen platen en schroeven na een jaar weer uit het lichaam?)


Omdat je er last van hebt!!! Mijn zusje heeft 2 pinnen in haar rug en die worden alleen verwijderd als ze er last van krijgt, anders laten ze ze lekker zitten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:47

Mikey"]
[quote="Cassidy schreef:
(waarom halen ze bij mensen platen en schroeven na een jaar weer uit het lichaam?)


Omdat je er last van hebt!!! Mijn zusje heeft 2 pinnen in haar rug en die worden alleen verwijderd als ze er last van krijgt, anders laten ze ze lekker zitten.
[/quote]

JUist. Lichaamsvreemde voorwerpen worden verwijdert omdat je er anders last van kunt krijgen. Als een paard er last van krijgt, denk je dat de chips verwijdert worden?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:54

oudere paarden kunnen er wel flink ziek van worden. bij de fjorden zijn de dierenartsrekeningen voor het stamboek ofzoiets