rare plekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 21:03

hoi hoi,,
mijn pony is al wat ouder, (tegen de 30) en ze heeft nog nooit problemen gehad met haar vachtje..
alleen ging ik haar van de week poetsen en ik ondekte dat ze ontzettend veel haar verliest, maar heel onregelmatig.
het ziet er een beetje uit alsof een paard appeltjes heeft, alleen zijn die appeltjes geen appeltjes paar dunne/kale plekken (vat gij em nog?!).

(er komen ook geen schilfertjes of wat dan ook mee, dus ik dacht niet aan schimmel..e.a )

verder glanst haar vacht zoals gewoonlijk en is ze niet duf of anders dan normaal.
wel heeft ze wat drinkproblemen, ze drinkt heel weinig(naar mijn idee) maar daar word aan gewerkt..

zou dit het kunnen zijn, of hebben meerdere paarden dit, en ligt het aan het weer?!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:54

Als pony's wat ouder worden, kunnen ze soms wat problemen met het verharen hebben..... je kunt biotine bijvoeren..... verder is er dacht ik niet zo veel aan te doen...... ouderdomskwaaltje, zeg maar.

Als de plekken echt helemaal kaal worden of groter zou ik de DA er even naar laten kijken.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 22:08

biotine? lijnzaad toch?
ik vind het zo raar omdat het nu wat kouder word, en ze dus echt dr vacht VERLIEST.. en dat het van het ene op het andere jaar is.. NOOIT heeft ze problemen gehad... altijd een supervacht..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:11

....mmmm, tsja als ze echt kaal wordt, zou ik morgen toch maar eventjes de DA bellen, kan volgens mij van alles zijn.

en lijnzaad is ook goed, maar mag je geloof ik niet teveel van voeren.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 07:57

kan ook een hormonenkwestie zijn, juist omdat ze ouder worden.

een ouder paard(27) bij ons op stal is ook wat raar aan het verharen, net alsof het juist dunner wordt de vacht.i.pv. dikker.

mijn advies is om haar zeewier bij te gaan voeren, hier zitten alle vitamines/mineralen in en is heel goed voor paarden met vacht problemen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 08:56

ellepel schreef:
kan ook een hormonenkwestie zijn, juist omdat ze ouder worden.

een ouder paard(27) bij ons op stal is ook wat raar aan het verharen, net alsof het juist dunner wordt de vacht.i.pv. dikker.

mijn advies is om haar zeewier bij te gaan voeren, hier zitten alle vitamines/mineralen in en is heel goed voor paarden met vacht problemen.


Hier kan ik Idd wel in meegaan.

Je kunt de DA eens vragen haar bloed te controleren, dan verneem je direct of er tekorten zijn ontstaan, of dat er mogelijk een infectie is.

Wat het drinken betreft, tenzij de nierfunctie verslechtert en dat kan natuurlijk best op die leeftijd, zou ik eerst haar gebit eens laten nakijken.
Op die leeftijd zijn los zittende en slechte (rotte) kiezen geen uitzondering en dan kan het drinken van koud water, een pijnlijke aangelegenheid zijn, omdat er zenuwen bloot liggen.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-04 14:48

haar tanden zijn pas geleden nog gedaan (Wat een hel is dat, jaja, blauwe plekken er kneuzingen aan over gehouden) en ze eet prima.. dus daar ligt het niet aan volgens mij (laat er wel naar kijken voor de zekerheid, als ik besluit toch een DA te laten komen.

bloedonderzoek.. tja. kan, maar wacht nog liever even.
erhm, haar vacht word dus indd dunner, indd alsof ze meer haar verliest dan dat ze krijgt..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:01

muiszje schreef:
haar tanden zijn pas geleden nog gedaan (Wat een hel is dat, jaja, blauwe plekken er kneuzingen aan over gehouden) en ze eet prima.. dus daar ligt het niet aan volgens mij (laat er wel naar kijken voor de zekerheid, als ik besluit toch een DA te laten komen.
..


Clown Zo, nog spatjes op haar oude dag? Haha!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 15:42

Hey Muis!
Bono had dat ook, hele plukken kwamen eraf, op sommige plekjes werd hij dan (tijdelijk) kaal. Hij heeft nooit wat gemankeerd. We hebben zelfs nog een keer een bloedonderzoek gedaan (niet om die plekken, maar gewoon om hem eens te checken) en daar kwam toen ook niets bijzonders uit. Oudjes verharen gewoon iets minder goed. Soms duurt het langer voordat ze helemaal door de vacht heenzijn, soms gaat het heel onregelmatig. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Wel moet je in de gaten houden of Pepper genoeg drinkt. Als ze veel op de wei zijn, drinken ze ook minder he? Omdat er water in het gras zit. Hebben jullie geen automatische drinkbakken op stal? (Ben benieuwd hoe je bijhoudt hoeveel ze drinkt...)