Verschil tussen wratjes en verrucose sarcoide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Verschil tussen wratjes en verrucose sarcoide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:51

Is het verschil te zien tussen wratten en verrucose sarcoide?

In de laatste paar dagen heb ik aardig wat info opgedaan over verrucose sarcoide en het schijnt iets compleet anders te zijn dan dat ik dacht!
Ik heb plaatjes gezien van paarden met een verrucose sarcoid, maar ik kan niet echt het verschil zien met wratten.

De neus van mijn jaarling zit helemaal onder de 'wratten', dat dacht ik iig.

Iemand?

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 21:00

Helemaal niemand??

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:13

Nou wat ik wel weet is dat de wratjes waar jaarlingen vaak last van hebben weggaan naarmate ze ouder worden..
Maar wat het verschil precies is met verrucose sarcoid dat zou ik helaas niet weten..
Miss weet de DA er meer van Lachen ..?!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 10:20

Om je het verschil uit te leggen zou ik ook de boeken weer in moeten duiken.
Maar, goed of kwaadaardige gezwellen, is niet iets wat ze doorgaans op 1 jarige leeftijd krijgen, maar vaak veel later.
Wratjes, (veulenwratjes het woord zegt het al) is meer dan gebruikelijk op die leeftijd.
Normaal gesproken gaan ze ook weer vanzelf weg, al kan dit gerust een aantal maanden duren.
Je kunt hem gemakkelijk een handje helpen om ze kwijt te raken want er zijn zat huismiddeltjes die je er op kunt smeren.
Wij gebruiken altijd een heel goedkope witkalk, waar veel krijt in zit.
Stip de wratjes een aantal dagen hier mee aan, hierna drogen ze uit en vallen af.
Als er echt grote wratten bij zitten, kan het zijn dat die na 14 dagen nog een keer opnieuw moet behandelen, maar daarna ben je die ook kwijt.
Wel handschoenen aan, want ze kunnen ook besmettelijk zijn voor mensen.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 12:56

Miss dat je anders gewoon eens de DA moet laten komen. Ik heb je andere topic ook gelezen, en als je twijfelt zou ik er zeker een DA bij laten komen...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:14

Nou bij onze jaarlingen was het makkelijk. De tinkerjaarling begon met wratjes... Een paar weken later volgden de anderen. Conclusie: veulenwratjes. Een sarcoid is immers niet besmettelijk.

De tinker is inmiddels van zijn wratjes af, bij de rest is het aan het minderen. In zo'n geval weet je zeker dat het veulenwratjes zijn:)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:52

Klopt en veulenwratjes (indien behandelt) ben je met en paar weken kwijt
de rest niet, althans niet door het gebruik van witkalk.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 13:56

Hmm ik heb de veulenwratjes niet behandelt en die waren ook binnen een paar maanden weg. Duurde miss wat langer, maar de DA zei dat ze vanzelf weg gingen... Ze had het wel heel erg, ze had ze zelfs op haar hals zitten Bloos

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 14:10

Klopt, maar soms worden ze erg groot, of zitten op een lastige plek en dan is het beter om ze een handje te helpen.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:50

Velvet heeft ook veulenwratjes op haar neus gehad (best een hoop Bloos!), ze zijn vanzelf weggegaan.

Kan iemand me uitleggen wat verrucose sarcoide is en hoe het eruit ziet?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 15:54

Verrucose (wart like) Sarcoid

These are grey, scabby or warty in appearance, and sometimes have small shot-like, solid nodules within them. There may be some ulceration of the surface exposing red, fleshy tissue underneath. They can be well defined or cover large, ill-defined areas. They are commonest in the face, groin, sheath, and armpit areas.
http://pcwww.liv.ac.uk/sarcoid/images/L20.jpg

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:09

Iew,... Die foto,... Bedankt Anya, al vrees ik dat ik het nog niet helemaal begrijp. Want is het een erfelijk iets, ontstaat het door iets van buitenaf Verward ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:37

Lanna heeft zo scabby ding... maar dan ca. 2 x 1 cm. En het ontstaat voor zover ik het heb kunnen overzien door invloed van buitenaf. Er wordt een link gelegd naar het wrattenvirus (maar niet bewezen), er wordt een link gelegd naar vliegenbeten (maar niet bewezen) er wordt een link gelegd naar al bestaande wonden...

Bij Lanna kun je alle kanten op met die linken: ze had een vliegenbeet op die plek (zowel wond als vliegenbeet dus) en we hebben het wrattenvirus op stal (bij de jaarlingen in de wei). Oorzaak kan dus alledrie zijn, een van de drie of iets anders...

Maar ik ben er wel veel sneller bij als bij dat paard op de foto.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:43

Heb je er een foto van Anya, bij Lanna? En hoe bestrijd je het dan?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:45

Heb wel een foto, maar staat op toestel dat Ben mee heeft. Zal hem in het topic over het verloop van Lanna zetten vanavond.

Morgen gaat ze naar de kliniek. Het eerste laagje wordt als kaasschaf weggehaald, de rest wordt weggebrand met vloeibare stikstof (criyochirurgie).

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:49

Iek,... Maar is het een soort van huidtumor dan Verward ?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:50

ja maar goedaardig. D.w.z. zaait niet uit, groeit wel. Maar ach, dat doet wild vlees ook.