struikelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 22:16

het viel me laatst op dat Jip erg aan het struikelen was tijdens het rijden.
Haar hoeven waren toen erg lang en misschien dat dat het geweest is. (ik ben toen ook bijna onderuitgegaan met haar, ze was al echt door haar knieen gezakt)
Nu was ik gisteren na een week of wat weer begonnen met rijden en ook toen struikelde ze meerdere keren.
Vandaag met rijden is ze een keer of wat weer flink gestruikeld en ook een aantal keren het gevoel alsof ze haar benen niet op tilden waardoor ze ook een beetje stroffelde.
Nu hing ze vandaag wel heel erg in mijn handen en kan dat natuurlijk een reden zijn waardoor ze erg struikelde en het is ook geen paard waar de achterhand er lekker onderzit met rijden.
Kan dat ook daadwerkelijk de oorzaak zijn of kan er ook een medische oorzaak achter zitten.
Haar hoeven zijn niet te lang dus daar kan het nu niet aan liggen

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:40

Het er niet onder hebben van de achterhand kan daar erg goed een oorzaak van zijn!!!! Eerst de achterhand en de rug trainen!

Ik kan niet zeggen dat het geen medische oorzaak heeft, want dat kan heel goed, maar als je zelf al aangeeft dat de achterhand er niet onder staat zou ik eerst daar bij beginnen.
Hoe is zijn rug? Gebruikt hij die wel goed?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:06

Struikelen zie je ook vaak bij paarden die zeer gevoelig op de hoeven lopen.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:08

lange hoeven zijn wel vaak een oorzaak, maar dieren die teveel op de voorhand lopen struikelen ook sneller.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:19

Ik zie in je profiel Haflinger. Wij hebben een fjord die struikelt echt heel vaak . Vooral als de ondergrond wat ongelijk is lig ik vaak met haar in het zand. Verder is ze prima in orde. Ze zet alleen haar voeten zo laag mogelijk over de grond, echt een luiaard dus Slapen . Bij haar weet ik het en we weten samen ook dat ze snel weer overeind is en er niks aan de hand is. Als het bij jou een haflinger is kan die hetzelfde hebben. Maar als die altijd prima gelopen heeft en de ondergrond is ook hetzelfde zou je kunnen zoeken naar een oorzaak. Het kan echter ook zijn dat ze haar dag (of een paar dagen) niet heeft, wij zijn ook niet altijd 100% fit, toch? Ach gut Zou me niet te snel zorgen maken.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:40

Ik ook denk aan het sterker maken van de rug en achterhand van je paardje. Je geeft ook aan dat je paardje zijn hoeven eerst te lang waren en idd gaan ze daardoor ook struikelen/ sloffen., maar ondanks dat deze nu weer bekapt zijn (als ik het goed begrijp) kan je paardje er nog wel op struikelen vanwege de nieuwe stand van de hoeven waar hij weer even aan moet wennen. Gewoon lekker voorwaarts neerwaarts rijden en je probleem verdwijnt vanzelf mits hij goed bereden wordt.

Succes

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 12:33

Jip is van de week bij de hoefsmid gewest, maar toen is er niets van haar voorhoeven afgegaan, omdat die al zo kort waren (waren te kort bekapt)
Maar opzich is het wel een paard wat goed haar benen optild, al loopt ze af ent oe wel te hangen en te teuten.
Maar het viel me nu zomaar op dat ze gewoon wel een keer of 3 per rondje struikeld.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:35

Hoe oud is ze?
Bij een jong paard is dat normaal.
Die moet zijn balans nog vinden.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:47

Bonnigje, bij een haflinger is dit vaak niet alleen een probleem als ze jong zijn. Haflingers zijn over het algemeen niet makkelijk te rijden. Zeker niet het makkelijkste om de achterhand eronder te rijden. Dit kan een hele goeie oorzaak zijn van het struikelen.

lamont

Berichten: 84
Geregistreerd: 21-06-04
Woonplaats: hummelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 19:22

Mijn paard heeft dat ook.
Totdat ik 3 weken geleden voor de 2 de keer over de kop ging, nu vonden we tijd om het echt eens goed uit te laten zoeken.
Hij staat nu in Lienden waar ze hem inspuiten met een vloeistof en dan kunnen ze zien waar er blokkades zitten.
Ik raad je dus aan om er goed naar te laten kijken, want voor je het weet lig je eronder.
Succes ermee.

isabel25
Berichten: 13
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: veelerveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:47

Hallo, als je paard al niet goed de achterhand eronder heeft met rijden zou je het volgende kunnen proberen....ga eens longeren met dubbele lijnen. Het vraagt enige oefening en geduld (en vraag er een hulp bij mocht het verkeerd gaan) maar over het algemeen gaat het paard de rug beter gebruiken en komt de achterhand beter onder het paard. Heb je ook al eens gekeken of het paard gevoelig is op de hoef zelf. Vaak is het ook een soort onderuitkoming van het werk. Ik heb een Groningse merrie en die wil ook nog wel eens struikelen maar goed been houden en mocht je het helemaal niet vertrouwen, vraag dan eens een dierenarts om advies. Succes ermee !!!! Groeten Isabel