mijn paard ligt open voor de singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

mijn paard ligt open voor de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:16

Hallo,

Mijn paard heeft steeds schuurplekken (rood, geirriteerd en wat gekwetst vel) 5 à 10 mm voor de singel.
Ik denk dat het van het zweten is dat zijn huidplooien tegen elkaar schuren.
Ik heb al vanalles geprobeerd: schapenvelletje, neopreen-singel (ik heb een dressuurzadel), vaseline opgesmeerd, benen naar voor getrokken, niets helpt echt Verdrietig

Iemand nog andere tips?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:31

Voor de genezing zou ik uierzalf/creme gebruiken, en als de huid herstelt is kun je proberen door dagelijks in te masseren met Campher glycerine deze iets sterker te maken. Wel eerst voorzichtig proberen, soms blijken paarden een allergische reactie te krijgen op Campher en dan is de kuur erger dan de kwaal.
Goed schoonhouden is overigens de eerste regel, zowel voor als na het rijden, de huid schoonspoelen met lauw water (geen zeep oid, dit verschraalt de huid alleen maar meer), goed afdrogen en dan de zalf en later de Campher glycerine.
Succes.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 12:38

Heeft mijn paard ook gehad.
Gelukkig is het heel erg snel genezen.

Ik heb eerst de plekjes goed schoon gehouden en een paar maal gewassen met betadine.

Daarna heb ik er steeds uierzalf op gedaan.
En als ik wou rijden smeerde ik het eerst lekker dik in.

Het was met een paar dagen al veel minder geworden en na een weekje was het over.

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:10

Is campher glycerine en uierzalf dan beter en vettiger dan vaseline?
Want vaseline hielp niet goed genoeg...
Mag je dit op geirriteerd vel invrijven?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:28

Nee, de uierzalf helpt beter voor de genezing van de huid en daarna kun je pas de Campher Glycerine gaan gebruiken, dus niet op een beschadigde huid.
Vaseline is alleen maar vet en doet verder niets, Campher Glycerine verstevigt de huid en houdt hem vet, ook omdat het in de huid trekt en er niet alleen bovenop blijft liggen zoals vasseline.
Het is overigens ook een ideaal middel tegen winterhanden en/of voeten........

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:29

Kampfer hardt de houdt dat is goed, maar idd pas als het dicht is (ook geen korstje meer) want anders doet het pijn. Vervelend dat je al zoveel geprobeerd hebt en het niet helpt. Heb je al eens een wat langere singel geprobeerd? Mijn vorige paard hadh et vooral met een iets kortere singel (was echt niet te kort), met een langere vanaf op de chabrakrand had hij het niet.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:54

Ligt je zadel genoeg naar achteren?

sa777
Berichten: 96
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: belgie - brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:21

De kampher ga ik echt proberen eens dat ik zeker ben dat het geen pijn meer gaat doen.
Ik denk wel dat mijn zadel goed ligt (een hand tussen de singel en zijn "oksel"). Misschien zou inderdaag een langere singel een goed idee zijn. Hij komt wel tamelijk hoog maar misschien nog wat hoger waarom niet? De druk ligt dan misschien anders.
Vroeger had ie een veelzeidigheidzadel en dan had ik geen probleem (maar voor maanden ook geen probleen met mijn dressuurzadel).

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:31

Gewoon elke dag goed zwaat afwassen en eerst laten genezen, daarna rijden met écht bonten singelhoes: die zijn behoorlijk prijzig maar het werkt écht!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:50

Ik heb het zelfde probleem, en dat is inderdaad echt heel erg lastig!
Fie loopt de huidplooien onder haar oksel zeg maar stuk op de binnensingel van het tuig...
En als het eenmaal weer een keertje stuk is blijft het ook stuk gaan...

Ik was het dan, op advies van de veearts, omdat ze er ook omheen allemaal kortjes en schilfers bij krijgt, met betadine shampoo en dan maak ik het voorzichtig droog en dan smeer ik het in met door hun gemaakte mokzalf. Dat werkt aardig.

Ik heb nu ook maar zo'n echt schapenvacht singelbontje gekocht, een flinke uitgave, maar als het echt scheelt heb ik het er wel voor over!!