SARCOIDES

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

SARCOIDES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 15:49

Wie kent dit,
Ik heb vandaag mijn paard naar Gent gebracht...vaststelling was een sarcoide in zijn oor...hoe groot of erg weten ze niet. Kanker..Genezen gaat niet.
Ik ben er kapot van....
Zondag moeten we hem terug brengen en hij zou maandag geopereerd worden , dan kunnen ze pas zien hoe groot en of het verspreid is ..(de tumor)
Erna zouden er een paar chemotherapy kuren volgen....
Ik heb schriek...en als iemand hier ervaring mee heeft....en me steun kan geven...want ik ben er echt letterlijk kapot van...
Ik wil hem nie verliesen...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:38

Kijk eens bij de zoekfunctie, volgens mij zijn er al een paar topics over geweest. Het paard van een vriendin had dit ook, ze hebben met speciaal spul (behandelingen in Utrecht) de tumor weg kunnen krijgen en vooralsnog (2jr later) alles OK.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:07

Ben je zeker dat het een sarcoïd is? Dit is helemaal niet erg! Is idd een tumor, maar een goedaardige en zaait helemaal niet uit naar inwendige organen! Ze kunnen wel veelvuldig over het lichaam voorkomen, maar enkel de huid is aangetast. Er moet ook niet echt iets aan gedaan worden. Als het zo'n dramatische diagnose is, dan is het vast een andere tumor dan een sarcoïd, wat een sarcoïd is absoluut niet erg, behalve dat je ze inderdaad niet zo makkelijk wegkrijgt, het niet zo'n mooi zicht is en ze soms op een vervelende plaats zitten of bloeden. Ben je niet teveel geschrokken van het woord tumor? Want een sarcoïd is echt geen ramp! En chemotherapie??? Ik denk dat je één en ander verkeerd begrepen hebt! Tenzij het een andere tumor dan een sarcoïd is natuurlijk, maar dat betwijfel ik. Ik werk trouwens in de kliniek in Gent, dus ik kan gerust nog eens uitleg vragen voor je, of het dossier zoeken.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:49

Citaat:
What is the prognosis for a horse with Sarcoids?
This depends upon the severity of Sarcoid occurrence. Often small
Sarcoids will remain relatively unobtrusive cause few problems
for a horse. On the other hand severe cases that resist treatment
may require that the horse be destroyed on humane grounds.
Research is continually improving the success rate of treatment;
this combined with the fact that Sarcoids are benign tumours,
means that in the majority of cases there is little risk to the
horse's long term well being.
(http://petcaretips.net/equine_sarcoid.html)

Ik heb zelf ook een paard met een sarcoid, achter het oor. Hij is geopereerd en het lijkt weg te blijven. In een oor lijkt me wel erg lastig. Waarschijnlijk gaan ze chemotherapie toepassen vanwege de plek? Ik zou nog wel even zoeken, herinner me een Bokt-story van een maand geleden (zoiets) van iemand die een zeer slechte ervaring had met chemo.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 22:06

Misschien bedoel je sarcoidosis. Hoewel dat ook een goedaardige tumor is, tenminste wat mij verteld is. Deze kan zich echter wel uitbreiden. Misschien dat dat in een oor niet zo handig is?
.als je eraan kunt komen, kun je misschien eens kijken in het boek van Marianne Sloet over huidaandoeningen (is wel in het Engels, weet de titel niet exact).

kimmie261

Berichten: 19209
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:54

Coliena schreef:
Ben je zeker dat het een sarcoïd is? Dit is helemaal niet erg! Is idd een tumor, maar een goedaardige en zaait helemaal niet uit naar inwendige organen! Ze kunnen wel veelvuldig over het lichaam voorkomen, maar enkel de huid is aangetast. Er moet ook niet echt iets aan gedaan worden. Als het zo'n dramatische diagnose is, dan is het vast een andere tumor dan een sarcoïd, wat een sarcoïd is absoluut niet erg, behalve dat je ze inderdaad niet zo makkelijk wegkrijgt, het niet zo'n mooi zicht is en ze soms op een vervelende plaats zitten of bloeden. Ben je niet teveel geschrokken van het woord tumor? Want een sarcoïd is echt geen ramp! En chemotherapie??? Ik denk dat je één en ander verkeerd begrepen hebt! Tenzij het een andere tumor dan een sarcoïd is natuurlijk, maar dat betwijfel ik. Ik werk trouwens in de kliniek in Gent, dus ik kan gerust nog eens uitleg vragen voor je, of het dossier zoeken.



ik denk dat cinv hier heel blij mee is!!!

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:54

Coliena schreef:
Ben je zeker dat het een sarcoïd is? Dit is helemaal niet erg! Is idd een tumor, maar een goedaardige en zaait helemaal niet uit naar inwendige organen! Ze kunnen wel veelvuldig over het lichaam voorkomen, maar enkel de huid is aangetast. Er moet ook niet echt iets aan gedaan worden. Als het zo'n dramatische diagnose is, dan is het vast een andere tumor dan een sarcoïd, wat een sarcoïd is absoluut niet erg, behalve dat je ze inderdaad niet zo makkelijk wegkrijgt, het niet zo'n mooi zicht is en ze soms op een vervelende plaats zitten of bloeden. Ben je niet teveel geschrokken van het woord tumor? Want een sarcoïd is echt geen ramp! En chemotherapie??? Ik denk dat je één en ander verkeerd begrepen hebt! Tenzij het een andere tumor dan een sarcoïd is natuurlijk, maar dat betwijfel ik. Ik werk trouwens in de kliniek in Gent, dus ik kan gerust nog eens uitleg vragen voor je, of het dossier zoeken.


Ik kom zondag namiddag naar gent om hem te brengen...
Ja maar..het is heel slecht geplaatst..en ja zeker het is ene kanker tumor , sarcoide zeiden ze. Het is niet op het huid..het is diep in zijn oor..echt erin en het begint te onsteken en bloeden en vergoten tot op de randjes van zijn oor....
Ik heb zo schriek...echt, nee al de da die het zaggen , zeiden da het erg was...en blijkbaar kwaadaardig...Maar ze weten niet of het uitgezaaid is dan kunnen ze niets doen... anders snijden ze het eruit en omdat ze zeker zijn dat ze er alles nie zullen kunnen uithalen moet hij erna chimo hebben....hoop da hij sterk genoeg is om daar tegen te vechten....
Ze weten pas maandag als ze opereren of het diep zit of niet...

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:23

Sarcoid kan zowel kwaadaardig zijn als goedaardig. Het enige verschil tussen kwaadaardig en goedaardig is de manier waarop het groeit, goedaardige gezwellen groeien namelijk geleidelijk en worden een soort ovale bol.
Kwaadaarige gezwellen groeien in de vorm van een ster en infiltreren dus in verschillende weefsels, daarom is dit moeilijk te verwijderen.

Maak je niet al te druk, begrijp wel dat het op een efficiente locatie zit, desnoods amputeren ze het oor. Het is alleen te hopen dat de tumor niet verder het hoofd in is verspeid.

Ik zal enorm hard voor je duimen!!!Geef je paard een dikke knuffel voor me...en hou ons op de hoogte!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:09

Was het niet een carcinoom? Dat is wel kwaadaardig. Ik denk bij "chemo" en sarcoiden eigenlijk meteen aan BCG-therapie, maar dat mag niet op de lichaamsuiteinden en ik twijfel dus ook een beetje of dit in het oor zou kunnen.

Oja, dat boekje van mevr. Soet heb ik ook, erg nuttig ding!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:56

Ik ga nu vanmiddag eens informeren als ik iemand vind. Deze week sta ik op operatie, maar volgende week ben ik er niet. Ik zoek wel evnetjes, maar uiteindelijk moet je toch afwachten. Laat ze maar hun ganag gaan. Hij is in goede handen. Is het een dokter die Lies heet die er naar gekeken heeft? Zij kent er wat van, dus niet teveel zorgen. Als het echt uitgezaaid is, dan zal het geen sarcoïd zijn, of toch een heel zeldzame en dan is de prognose natuurlijk wel veel slechter... Wacht maar gewoon af, misschien valt het allemaal toch nog mee.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:42

GOed nieuws voor jou! IK heb gesproken met professor An Martens, zij is diegene die je paardje heeft onderzocht. Ze begrijpt de paniek niet goed, er is voorlopig geen sprake van dat je paardje dood moet of zo! Er zijn twee mogelijkheden: ofwel een sarcoïd (ze is bijna zeker dat het dit is), waat geen ramp is en niet uitzaait. Is alleen moeilijk weg te krijgen omdat ze niet zien hoe diep het in de gehoorgang zit, dat zien ze pas bij de operatie maandag, maar deze tumor is niet kwaadaardig. De chemotherapie achteraf is helemaal niet zoals bij mensen, maar is gewoon enkele injecties met een chemotherapeutische stof in de tumor zelf. De tweede mogelijkheid is een melanoom, wat minder goed is, omdat dit wel kan kwaadaardig zijn of uitzaaien, maar zelfs dit is geen ramp, omdat deze tumor gemakkelijk lokaal kan behandeld worden. Als je erg ongerust bent of vragen heb, moest je haar zeker nog eens opbellen! Dus conclusie: voorlopig helemaal geen ramp!!! Geen paniek dus, er is momenteel geen sprake van dat je je paardje kwijt raakt! Bel haar nog eens op om je wat meer gerust te stellen. De kans dat het slecht afloopt is niet groot. Alleen kan ze niet zeggen of ze het weg krijgt of niet, vandaar dat ze geen prognose wilde geven. Dus voorlopig absoluut geen dood paard!!! Laat je niet gek maken door allerlei verhaaltjes... Slaap maar op je twee oren, maandag komt alles wel weer goed...

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:44

Hij moet helemaal niet vechten tegen die chemo!!! Daar zal hij zelfs helemaal niets van voelen! Enkel een injectie in de tumor... Vraag wat meer uitleg, dan zul je zien dat het niet zo erg is!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:47

En ze gaan helemaal zijn oor niet amputeren!!! Het is niet naar binnen in de weefsels gegroeid, het is gewoon in de gehoorgang gegroeid.

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:48

En verspreiden in de hersenen komt al helemaal niet voor bij paarden, extreem zelden en niet in dit geval!

kimmie261

Berichten: 19209
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:15

coliena,wat geef jij goed nieuws!!!!!

denk dat een aantal mensen beter kunnen slapen nu!!

thank you OK dan!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:47

Kijk..daar heb je pas wat aan!!!!!Hoop trouwens wel dat ze het al heeft gelezen....
Gefeliciflapstaart!!

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 20:08

Ik vind het gewoon jammer dat ze zo in paniek is geraakt. Dit hoefde niet gebeurd te zijn! Ook professor Martens vond het erg. Ze dacht nochtans dat ze alles goed had uitgelegd. Tja, het woord tumor en chemo roepen natuurlijk direct slechte gedachten op, maar leer eens allemaal eerst goed uitleg te vragen aan mensen die er echt iets van weten, dan was al die onnodige paniek niet nodig geweest... Pas op, ik ,noch de professor hebben gezegd dat alles 100 procent in orde komt, alleen is er van afmaken nu absoluut geen sprake, er is nog niets verloren! En we kunnen natuurlijk niets beloven, maar er is er absoluut (nog) niets rampzaligs gebeurd! Maandag gaan ze de tumor zo dicht mogelijk bij de basis wegnemen en daarna gaan ze het restje dat ze er misschien niet uitkrijgen, nog inspuiten met die zogezegde chemotherapie (cisplatine). Is een eenvoudige ingreep, dus aub, geen paniek meer! De tumor laten ze onderzoeken om te weten of het nu een melanoom is of een sarcoïd. Sarcoïd is goedaardig, zaait niet uit. Het melanoom is iets erger, kan wel kwaadaardig zijn en uitzaaien, maar zoals ik eerder zei, zelfs dan zijn er nog geen kannen gebroken! En bovendien zegt professor Martens dat het bijna zeker een sarcoïd is. Dus al bij al, zeker geen slecht nieuws!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:20

Wàt is dat me even allemaal super nieuws!
Wij zagen er na de berichten van Cin allemaal wat zwarter tegenaan, te begrijpen ook, ook voor Cin zelf.
Dus meid! Je hoort het, kop op en maak je sterk! Dit betekend echt niet meteen einde voor Vierno en ik heb begrepen dat er écht een hele goeie kans voor hem is. Dus komop Cin, hou je taai, kin omhoog en schouders naar achter!! Jullie kunnen het! OK dan!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:25

Heee dat is nog eens goed nieuws, gauw dat enge ding weghalen en daarna weer lekker de oude worden.

Succes!! OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 22:35

Zo raar is dat niet hoor... dat je in paniek raakt. Mijn paard moet morgen toevallig ook naar de kliniek om een sarcoid weg te halen (zit wel op een makkelijker plaats) en als je op bokt zoekt of op internet dan staan er allerlei teksten door elkaar. Bijvoorbeeld: 10 jaar geleden konden ze een stuk minder op het gebied van sarcoids en was de kans op recidive een stuk groter. Er zijn ook nieuwe behandelwijzen bijgekomen. Dat maakt dus wel verschil. Maar als je toevallig alleen de oudere teksten, of de doomteksten op bokt leest, dan wordt je daar dus niet vrolijk van.

In ieder geval: er kan meer dan vroeger, de kans op genezing (d.w.z. wegblijven van de sarcoid) is een stuk groter geworden als een paar jaar terug.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:01

Oef, dit klinkt toch al wat beter, want ik maakte me veel zorgen over Invierno. Ik hoop dat het allemaal goed uitdraait! Bedankt voor de duidelijk uitleg Coliena!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:06

Ik weet helemaal wat je bedoelt Anya, mijn Welsh moet volgende week dinsdag onder het mes. Wel voor iets totaal anders (weghalen ontsoken kies) Klinkt op zich niet zo erg, als je een pony zou hebben met beetje fatsoendelijk afmetingen qua mond.
Heb dus al zoveel mogelijk gezocht en gelezen, van sommige ervaringen wordt ik bloednerveus, terwijl ik daarnet nog net een succesvolle operatie heb gelezen van een pony van 29. Haha!
Dus tja, dat komt wel goed, al was ik in eerste instantie compleet overstuur en moest ik het allemaal eerst even goed van me afhuilen ...
En dat nog maar voor wat uiteindelijk "maar" het trekken van een kies is ....

Dus Cin, ik begrijp hélemaal wat jij hebt moeten doormaken en hebt gedacht. Maar nogmaals hou nu je hoofd geheven, ga ten strijde met stijl! Knipoog

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:11

jeetje dat is goed nieuws voor cinv en haar paardje !!!

pak van mijn hart

nu vraag ik me dus af ... de mijne heeft uitwendige melanomen
al jaaaaaaaren in de zelfde staat (8 jaar) er is mij verteld dat
operatie geen zin heeft omdat ze 3 x zo hard en erger terug komen
is de kijk op deze misschien ook al veranderd??
zou daar die injectie ook helpen , om het te verminderen
kijk dat het niet weggaat ... alla maar als het daadoor minder word
hij heeft er nu nog geen last van
maar heeft er ook in elke wang 1 zitten , en op ten duur als deze gaan groeien zou hij dus moeite met eten krijgen

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:32


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:35

Nicky, ik ben er verder niet zo bekend mee maar ik zou denken dat je geen slapende honden moet wakker maken ... Bedoel dus maar dat zolang hij er geen last van heeft je er misschien best ook niets aan doet, nu "slapen" de sarcoidinges, denk niet dat je ze wil wakker maken. Knipoog

Maar zoals ik al zei, ik ben er niet bekend mee dus misschien dat er iemand meer weet over de stand van zaken bij melanomen?
Je zou ook eens naar klinieken kunnen bellen over de laatste stand van zaken.