knieën op slot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scaramouche

Berichten: 863
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: In een Karspel

knieën op slot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 08:19

Weet iemand of het ernstig is als een pony last heeft van knieën die op slot gaan, vooral in het begin na een paar minuten stappen is het over.
Ik kan een shetlander van 1 jaar overnemen die hier dus last van heeft, maar ik wil hem later voor de kar gaan beleren en dat moet natuurlijk fysiek wel mogelijk zijn voor hem. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Groeit hij eroverheen of kan het ook erger worden?

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:37

Wij hebben een Welshruintje dat daar ook last van heeft.
Dat is begonnen toen hij ongeveer een half jaar oud was.
In de loop van de tijd is het veel verbeterd, alleen als hij lang op stal staat komt het weer terug. Eerst uit laten groeien, dus niet te vroeg laten werken, en dan in spierconditie houden doet wonderen.Het is trouwens een typische pony kwaal, hoewel het bij paarden ook voorkomt.
Ons Welshje heeft trouwens ondanks zijn "gebrek" een super gang.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:47

Dit zie je idd veel bij jonge dieren optreden en normaal gesproken groeien ze hier vanzelf weer uit.
Een paar dingen waar je rekening mee kunt houden.
Geef hem zoveel mogelijk ongeforceerde beweging, het mooiste is als hij dag en nacht, in een koppeltje het weiland in kan.
Check zijn dieet en kijk of hij voldoende mineralen en vitamine binnen krijgt, op alleen gras redt je dat niet.
Zorg ervoor dat hij ook niet te dik wordt, want dit geeft overbelasting op gewrichten en pezen, die in deze periode nog niet sterk genoeg zijn.
Vraag je hoefsmit of een (tijdelijke) aanpassing (binnendoor zetten) van de beenstand, voor hem een verbetering kan betekenen, vaak is dit wel zo.
Succes.

darinka
Berichten: 694
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:08

hoi toen mijn new forest 1 jaar was had zij dit ook maar door haar binnen door te bekappen en heel veel buiten staan(beweging) ging dit beter nu is ze bijna 2.5 en is er niks meer van te zien

Scaramouche

Berichten: 863
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: In een Karspel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:48

Bedankt voor jullie positieve reacties, want ik geef de shet graag een goed huisje. Ik heb begrepen dat niemand hem wil hebben om deze reden...

M_aaike
Berichten: 924
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:02

mijn vorige pony had dat ook! als hij een nacht op stal had gestaan, dan moest je eerst met um stappe en dan was het weer over!! wij hebben de veearts er bij gehad en die zei dat dit verder geen kwaad kon. heb er dan ook nog 2 jaar gewoon op gereden en voor de kar gehad, niks geen problems hoor! hij is uiteindelijk weggegaan omdat ie veel en veel te sterk was.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:29

Zou de dierenarts even om advies vragen. Bij shetlanders schijnt het wel vaak voor te komen. Als het niet al te erg is, kan je met anders bekappen en training (nadat hij uitgegroeid is) vaak wel een goed resultaat bereiken. De DA kan waarschijnlijk vaststellen in welke mate hij het heeft en dan ook aangeven of het realistisch dat je hem later voor de wagen wil.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:32

Zoek een goede hoefsmid!!! Vaak is het ook een kwestie van iets anders op het ijzer zetten...!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:44

Een jaarling op ijzers?????

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:58

O...t is een jaarling...sorry, niet goed gelezen...
Maar ja met bekappen kunnen ze ook wat aan de stand veranderen!
Ik heb een paard gehad dat op stal altijd op slot stond in de knien, en na dat de smid haar buitenomhad gezet niet meer.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:31

Mijn veulen van 4 maanden oud heeft het ook
ik kreeg als advies van de da om hem een vitaminepreperaatte geven en regelmatig wandelen op een zandgrond, zodatd e spieren zich kunnen ontwikkelen.