Dik been , Maar niet kreupel......jullie advies.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Dik been , Maar niet kreupel......jullie advies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 12:53

Hallo,

Zondag had ik concours en gisteren kwam ik op stal was haar achterbeen helemaal dik.

Het is dik net bij en boven de kogel.
En de buitenkant van haar been is dikker dan de binnenkant.

Ik wilde de kogelbeschermers om doen en zag en voelde dat het helemaal op gezwollen en hard was.

Heb gestapt en afgespoten en kreeg het idee dat het niet echt minder werd.
Vandaag is het echter weer wat meer opgezwollen.

Aan de buitenkant van het been bij de kogel is het behoorlijk op gezwollen.

Kan geen wondjes vinden en ook loopt ze NIET KREUPEL!

Ik zal een paar keer per dag met haar gaan stappen en telkens goed afspuiten met koud water.

Maar hebben jullie ook ander advies??

En hoe denken jullie over een Cold-Hot pack??
Om bijv. het been goed te laten koelen om met een bandage om haar been vast te bandageren.

Heb ook van die groene klei voor zwellingen WEL of NIET doen.

Groetjes: Corina

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:21

Je zegt dat je het gekoelt hebt en dat je geen verschil ziet, maar dat zie je ook nog niet na 1 of 2x koelen.

Koelen moet je 4x per dag doen en dan 20 minuutjes. Dat is het beste.
Ik zelf heb geen ervaring met cold/hot packs, alleen bij mensen dan.

Klei kan wel helpen om het vocht te verminderen

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:46

Ik zou toch de dierenarts ,laten komen. Is er niet iets gebeurd in de trailer of op de wedstrijd??? mijn paard heeft in zijn achterbeen zijn griffelbeentje gebroken en liep ook niet kreupel en het was net zoals jou omschrijving. Alleen, die van mij had een trap gehad. Het kan ook gewoon een iets overrekte pees zijn, de zwelling neemt dan pas na enkele dagen af met goed koelen en stappen. Ook kan het een stalbeen zijn maar die zijn meestal niet hard. Als er vocht in zit kun je het op de gezwollen plek indrukken en zal er een kuiltje ontstaan. Maar een been is erg belangrijk voor een paard, dus ik zou de dierenarts in elk geval telefonisch om advies vragen!!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 18:51

Haagsemeid, ik bedoe ook dat ik het meerdere malen al af heb gespoten en dat ik geen vermindering zie.
Vaak zie je dat het vocht iets minder word als je hebt gestapt en dan hebt afgespoten.
Maar het word helemaal niet anders.

En ik koel echt zo'n 5 a 6 keer per dag. (afspuiten 15 a 20 min).

Dit is nu de 2e dag ik wacht nog heel even af wat het been nu gaat doen.
Heb er nu groene leem op gedaan.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:54

Koel houden en stappen, meestal is het dan met een dag of 4 over. Dierenarts roep ik zelf niet in zo'n geval (niet kreupel) maar als je twijfelt kan een DA bezoekje natuurlijk nooit kwaad.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:42

Oké dan is het wel vreemd ja, je zou nog even in de weer kunnen gaan met klei en dan kan je overwegen om een va erbij te halen

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 21:34

Zou toch een beetje voorzichtig zijn, zelfs als het een 'gewone' gal is, kun je die nu misschien nog wat wegkrijgen met groene leem en azijnbandages. Als je er te lang niks aan doet heb je een beste kans dat de bult blijft zitten.

Een mogelijke optie is trouwens ook dat er iets met de ligamenten rond de kogel is, dan moet je wel een dierenarts er bij halen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 23:51

Een DA erbij halen als het niet snel minder wordt. Het komt me bekend voor! [MD] Peesblessure? (achterbeen) of iets anders ? bij Salty is het waarschijnlijk toch een kneuzing geweest in de kogel. Een foto en peesscan waren echter wel nodig om ergere dingen uit te sluiten (artrose, peesblessure).
Ze liep absoluut niet kreupel, maar het bleef dik.
Toen er op de scan nauwelijks iets te zien was (enkel wat vocht in de peesschede), konden we weer beginnen met rijden.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:12

Als de zwelling steeds toeneemt zou ik het been eerst controleren op wondjes als zijn ze maar heel erg klein of oud. Het kan als de zwelling niet afneemt met stappen en afspuiten en je paard niet kreupel is goed Einschuss zijn (bloedvergiftiging). Als de zwelling morgen weer is toegenomen accuut je DA bellen. Bij bloedvergifitging moet je er vroeg bij zijn het is met antibiotica goed op te lossen maar als je er te lang mee wacht kan je paard er echt heel erg ziek (en erger) van worden.

Bij een kneuzing of peesblessure zal het paard toch snel kreupelen. Heb je goed gekeken in draf .. op harde én zachte ondergrond?

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 18:33

Het been is nu heel iets afgenomen in zwelling.

Begin van de dag best veel vocht en hard.
Einde van de dag nog wel vocht maar is het been veel zachter.

Ik kijk het nog even aan want ik heb nu net het idee dat het de goede kant op gaat.

*Heb groene leem klei geprobeert maar daar werd het niet anders van.
*Afspuiten en stappen (helpt heel even,zakt heel klein beetje af nu)
*Bandageren .........heb geen idee of het wat doet.Zie in ieder geval geen verschil.
*Kold pack erop steeds een half uur onder de bandage, moet zeggen dat ik het idee heb dat het helpt.

Ik heb ook het idee dat het vocht nu naar beneden zakt.

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 19:28

Hey, mijn paard had het twee weken terug ook, precies hetzelfde wat jij beschrijft, zomaar uit het niets. Ik ging een paar keer op een dag stappen op de weg met dr, en steeds afspuiten. Ook heb ik er Arniflor-Gel opgedaan, tegen kneuzingen enz. Het was met ong 5 dagen weer weg!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 21:16

Cold pack is goed als het helpt maar ik zou het been NIET bandageren. Koelen is vaak beter dan warm houden bandages worden vbaak te broeierig dus als het geen resultaat geeft zou ik het niet doen. Blijven stappen en koelen en wie weet is het met een paar dagen over. Als de zwelling gaat oplopen moet je wel alert zijn.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:33

Riant schreef:
Bij een kneuzing of peesblessure zal het paard toch snel kreupelen. Heb je goed gekeken in draf .. op harde én zachte ondergrond?


Dit is dus niet altijd het geval heb ik gemerkt. Mijn paard liep niet kreupel. Wel wat stijfjes, maar ja...wat wil je als er een dikke zwelling op de kogel zit.
Mijn paard heeft door die zwelling niet kreupel gelopen, terwijl er na 3 maand nog een beetje vocht in de peesschede zat.

sintipinti
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-09-04
Woonplaats: ergens in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:14

hallo,
mijn paardje heeft op dit moment ook zoiets,ik heb er de dierenarts bij gehad en die gaf het advies om te koelen ,stappen op het harde,daarna weer koelen. sávonds moet ik haar bandageren en op stal zetten. ze loopt nu niet meer kreupel en het vocht is aan het verdwijnen. ze gaat overdag op de wei zodat ze toch in beweging blijft. OK dan!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:28

Ik zet haar echt niet op de wei!
Ben veel te bang dat ze gaat rennen en springen en dat het alleen maar erger zal worden.

En ik heb juist als raad gekregen stappen op het zachte en niet op het harde.

Verder spuit ik ook veel af en ik doe er steeds een cold pack op moet eerlijk zijn dat het best helpt.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:09

buitenzetten is nochtans hetzelfde. ik dacht ook onmiddelijk aan einschuss, hoe oud is je paardje. het paard die ik rijd heeft ook zoiets en het komt ook zomaar tevoorschijn. het enige die eraan te doen valt is buitenzetten in de wei, ev bandageren, spuiten geven en veel veel afspuiten. alleen het wordt niet meer beter. telkens blijft het been een beetje dikker

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:28

corina schreef:
En ik heb juist als raad gekregen stappen op het zachte en niet op het harde.


Op het zachte stappen is juist link. Ze kan sneller verstappen omdat de grond ongelijk is. Op het harde stappen helpt goed tegen zwellingen, vocht en dergelijke.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 10:36

ja idd op het harde stappen is veel beter

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 18:04

Nou ik ben gelukkig van de zwelling af!!
Ze heeft nu nog een weekje lekker rust en daarna pak ik het weer langzaam op.