hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 11:38

hoe kan je eigenlijk merken of je paard hoefbevangen is?

me paard staat nu al 4 weken op rust. en moet er nog 2. wegens een ontsteking.
ze krijgt per dag een halve kilo biks ong. 's ochtends een handje tot 1/4 en 's avonds ook. daarbij krijgt ze nog een pluk hooi.
ze staat op stro, en ik geef dr af en toe appeltjes en brood.

maar volgens mij kan ik dat beter niet doen die tussendoortjes, maar ik ben bang dat ze zch gaat vervelen en dan dr stro opeet (dat doet ze al heel erg, maar dalijk wordt het nog erger) en dan kan ze zelfs koliek krijgen. of hoefbevangen raken

dus hoe kan je zien of je paard hoefbangen is? en hoe kan je het v0orkomen/genezen?

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:18

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... pagina.htm
Hier kun je gedetailleerd info vinden over hoefbevangenheid.
Als ze hoefbevangen zijn ontlasten ze meestal de voorhoeven door achterover te gaan hangen.
Als je bang bent dat je paard dit heeft moet je zo spoedig mogelijk de DA bellen.
Van te veel stro eten kunnen ze inderdaad koliek krijgen, maar het is niet zo dat ieder paard die veel stro eet koliek krijgt, voorzichtigheid is wel geboden.
Hoeveel biks krijgt ze normaal? Omdat ze op rust staat neem ik aan dat je ook de voergift hebt verlaagd? Desnoods kun je wel wat meer (of vaker dus dezelfde portie in meer delen) hooi geven (*eventueel je brok iets minder).
Liever voorkomen dan genezen! Hoefbevangen is absoluut geen leuke aandoening voor je paard!

Kinke

Berichten: 20518
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:35

waarom voer je nog biks? Fastfood is niet goed voor een paard, hooi daarentegen wel, zeer goed voor de spijsvertering en het houdt ze ook bezig.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:47

ik heb ooit eens in de Bit gelezen dat krachtvoer VERGIF is voor paarden die niets doen...
dus laat de biks maar weg (een handje voor de lol kan geen kwaad) en voer maar lekker veel goed hooi en evt. wat wortels.