Wat heeft dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:25

Dees schreef:
Groot slap mager paard, dat aan het werk staat...
Dat kan niet goedgaan...

Om het dier wat steviger te krijgen is het een tip om een tijdje merriebrok te voeren, daar worden ze wat steviger van.
Doe heel rustig aan, het gebrek aan spierkracht en balans heeft alles te maken met de grootte en de ontwikkeling; dit soort paarden mag je eignelijk pas op hun 6de, 7de aan het werk gaan zetten, die hele groten hebben gewoon meer tijd nodig om sterk te worden.

Je kan roepen wat je wilt, over 3 jaar is dit probleem voorbij. Of het dier is inmiddels stukgereden, iets waarvoor ik zou vrezen als er dagelijks om gereden werd in de bak. Dit paard tot zijn 6de echt alleen maar voor recht-toe, recht-aan werk gebruiken, geen dressuur, geen springen, geen kleine voltes, geen tempo-wisselingen...


Een 4 jarige, nu al 1.75 en waarschijnlijk nog volop in de groei.
Helaas, alles wat er in de hoogte bijkomt, komt niet in de breedte.

Ik zou idd even na laten kijken of het beestje geen bloedarmoede heeft, door haar snelle groei en eventueel haar gebit na laten kijken.

En voor de rest, ga ik volledig met Dees mee.
Dit soort grote slappe kasten, heeft feitelijk 2 jaar extra nodig voor je er echt iets mee kan doen.
Lichamelijk is het nog een dwijl, maar het lijkt erop dat het ook tussen de oren iets te hard gaat en ze dit nog niet kan verwerken.
Als ze verder gezond blijkt, zou ik het zadel nog een jaartje opruimen en mevrouw nog lekker een poosje uit spelen sturen.


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:10

holly schreef:
.
Doordat dit paard geen gram aankomt, sloom is en oogt, en ook nog eens doet wat ik hierboven beschrijf, denk ik zelf aan een mankement met het verteren/verwerken van het voer.
Is dan een simpel bloedonderzoek iets wat dat uit kan wijzen?


Door middel van een bloed onderzoek, kun je in ieder geval een aantal dingen wegstrepen, wat de zoektocht kan vergemakkelijken.

Dit zijn oa de dingen die je vrij gemakkelijk aan de weet kunt komen:

Bloedarmoede
Wormbesmetting
Ontsteking cq infectie (niet wat of waar, alleen al dan niet aanwezig)
Suiker
Lever en nierfunctie

Dit zijn eigenlijk de componenten, waar ik bij een eerste bloedonderzoek altijd naar vraag.

Naar gelang de uitkomst, zul je verder moeten zoeken, maar dat weet de DA dan wel.

Vraag wel, dat het opgestuurt wordt naar de Gezondheids Diens Dieren in Wageningen, dan krijg je ook een schriftelijke uitslag thuis en kun je hen ook telefonisch raadplegen, als je vragen hebt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duality, Icelandshet, joosje1193, Jossie, Kempi001, Pientje39, pippie123 en 35 bezoekers