Wat heeft dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:26

Ik zit met iets waar ik maar niet uitkom.
Het paard van een vriendin van mij zit iets niet goed mee.
Ik zal het proberen zo goed mogelijk te omschrijven, in de hoop dat iemand enig idee heeft, waardoor mijn vriendin gaat inzien dat er naar het paard gekeken moet worden.

Het paard is 4 jaar oud, rond de 1,75m en lang, slungelig en niet dikker te krijgen. Samen zijn ze pas begonnen met wedstrijdjes in de B.
Ik geef haar al een poosje nu en dan les, en de laatste 2 weken was dat 3 keer in de week. Het paard kan lekker lopen, en gaat ook goed vooruit.

Toch elke keer als ze klaar is met rijden en ze zet hem even stil, zet hij bij het wegstappen voor een korte stap, en achter bij het optrekken van zijn been, kiept ze bijna voorover. Daarna is het goed en stapt ze zo weg. Toch zie ik helemaal niks aan de benen, waar het fout moet zitten dat ze dit doet.
Nu gisteren na de proef en het uitstappen was ze even afgestapt en na 10 minuten wilde ze opstappen om naar huis te stappen. Ze moest hem van mij tijdens het opstappen 4 kant zetten, want ik zag het al aankomen, dat hij zijn evenwicht zou verliezen. (zij zelf heeft het echt niet in de gaten)
Eenmaal erop zette het paard alle 4 zijn benen onder zijn lijf en maakte de aanstalte om te gaan liggen. Zo deed hij het dus bij de vorige wedstrijd op dit terrein ook.
Ik zeg steeds al, dit is niet goed hoor, en zij denkt dat het moeheid is.

Heeft iemand hier dit ooit meegemaakt, of enig idee wat dit kan zijn?


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:43

Nee knie op slot is het niet.
Het hoort bij elkaar, het wegstappen en het proberen te gaan liggen. Het zijn dus geen 2 aparte dingen.
Het heeft ook verder niks te doen met een bepaald been, zover ik het nu zie.
Dat de ruiter zelf denkt aan vermoeidheid kan ik wel inkomen, omdat het er zo ook uitziet, maar ik ben er van overtuigd dat het dat echt niet is. Er zit weldegelijk iets niet goed.
Laatst bijgewerkt door holly op 13-09-04 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 12:59

Cassidy schreef:
Ik denk het eerste aan een rugprobleem. Zit het zadel goed? Is het paard al lang in haar bezit? Is hij, indien pas aangekocht, rondom op de foto geweest?


Het paard is nu 4 en ze heeft haar met 2,5 gekocht. Met 3 pas in gaan rijden, en op die manier rijd ze eigenlijk nu nog. Te lief, dus aan de training kan het niet liggen.
Het zadel is goed, is na het inrijden bij dit paard aangeschaft.
Ze is niet op de foto geweest.
Een rugprobleem zou het kunnen zijn, maar zelf denk ik eigenlijk dat het iets te maken heeft met het dun zijn, en niet dikker kunnen krijgen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:01

Appie schreef:
Kan het een balansprobleem zijn? Dan kan het zijn dat het paard wegstapt om zichzelf te corrigeren en zo zijn balans te houden. Het liggen kan ook te maken hebben met angst/onzekerheid, kan je dit rijmen bij dit paard?


Zo ziet het er wel uit, als balans probleem, maar dat is het niet.
Angst/onzekerheid kan ik niet rijmen met dit paard. Ze is vrij cool.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:03

Dandy schreef:
Volgens mij ken(de) ik een paard dat ook zoiets had, ik zal vanavond eens aan mijn instructrice vragen wat die precies had. Hij had het met uit de stal komen, na het rijden, en ook wel eens tijdens het rijden met bijv. achterwaarts gaan, dan leek het ook net of hij ging liggen...
Ik vraag het vanavond gelijk even voor je


Sorry ik krijg niet alles in 1 berichtje gequote Bloos

Zij staat niet op stal, maar heeft een wei met uitloopstal. Tijdens het rijden is er niks te zien, het is echt puur na het even stil hebben gestaan, na het rijden.
Het lijkt ook niet of ze wil gaan liggen, als je haar niet aanlaat stappen, dan gaat ze ook echt liggen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 13:12

teardropje schreef:
meestal is dit een rugprobleem, kan te maken hebben met het te jong beleren van het paard,heb er ook zo eentje gekend, de ruiter was vrij zwaar en er werd te veel op jonge leeftijd van het paard gevraagd, ook dit paard deed hetzelfde als wat jij beschrijft, na een poos ging hij zelfs echt door de benen bvb bij het opstappen
het beestje bleek een zeer ernstig rugprobleem te hebben


Er zijn niet veel mensen die zo rustig de tijd nemen als zij doet. Wat zij nu vraagt van hem als 4 jarige doen vele van een 3 jarige. Gewoon recht toe recht aan en wat simpele figuurtjes.


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 15:05

Het heeft niks te maken met het werk niet aankunnen. Als dat zo zou zijn, had ik daar wel over gepraat.

Je moet je voorstellen dat er een enorme tuttebel bovenop zit, ik roep regelmatig, hallo het is geen zacht ei.
Daarbij word dit paard niet elke dag gereden, en ook niet altijd in de bak, ze zijn samen regelmatig in de bossen te vinden. Dit is voor de verandering eens een stel wat niet morgen al in de Z wil zitten, maar gewoon plezier heeft aan elkaar.

Wat er aan dikmaken allemaal is geprobeerd, uhm meer brok, ander brok, maismeel, slobbertje, extra hooi, gras enz, je kunt het zo gek niet opnoemen, maar het helpt allemaal niks. zo is ze gekocht en zo ziet ze er nog steeds uit.

Als ik heel eerlijk ben denk ik zelf in de richting van de binnenkant van het paard. Iets met de botten of in die geest.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:10

Ik weet dat jullie het allemaal goed bedoelen, maar het zit hem echt niet in jong zijn en nog groeien enz. Was het dat maar, dan is het probleem zo opgelost of tenminste, dan weet je wat te doen.
Het is echt iets wat ergens anders vandaan komt.
Er zijn 4 punten die niet helemaal zijn zoals ze moeten, en misschien heeft het met elkaar te maken.
1) wat ik hier uitleg, 2) het niet dikker kunnen krijgen, 3) altijd maar sloom zijn.
Zoals ik al zei denk ik dat er van binnen iets niet goed zit, en niet van buiten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 21:14

Dat is idd iets wat ik zou doen ja, maar zij niet.
Zij denkt dat het vermoeidheid is, dus wil ik graag wat meer punten op tafel leggen, waardoor ze toch gaat nadenken over een onderzoek.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 10:34

Tot een poos terug heeft ze altijd op stal gestaan na de aankoop.
Haar voer bestond toen uit 3 kilo pavo basic, wat verhoogd werd naar 5 kilo. Vervolgens is dat van Basic naar Condition over gegaan. En daarbij een schep maismeel. Later ook nog slobber. Tevens kreeg ze een paar broden per dag (niet mijn idee) en hooi/kuil (weet niet precies). In ieder geval veel meer dan elk ander paard daar. Niet te vergeten al het lekkers tussendoor, als appels, suikerklontjes, wortels enz.

Van de stal is ze naar de wei gegaan, en ondanks dat ze dan 24 uur per dag gras heeft, komt er nog steeds geen grammetje aan.
Je moet je voorstellen dat de andere merrie op de wei al dik word van kijken naar het voer (echt een pens heeft die) en zij eet eigenlijk veel te veel en komt geen gram aan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 12:20

Ze heeft een inloop stal en natuurlijk een deken in de winter.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 22:30

Blossomm schreef:
Ataxie is ook 1 van de eerste dingen waar ik aan dacht.
Ik denk zowiezo aan een neurologisch probleem of aan een ruggenmergprobleem.

Is ze heel stijf? En kun je bij haar de huid op tillen? Zowel op hals als op bips.
Probeer eens heel hard alle wervels één voor één in te drukken, en kijk hoe ze hier op reageert.
Als ze normaal recht staat en je staat achter haar billen, hoe heeft ze dan haar staart hangen?Recht in het midden? Of iets naar links of rechts?
Hoe reageert ze als je langzaam met je hele gewicht aan haar staart gaat hangen?

Rijd zij met peesbeschermers?
Door welk gewricht precies zakt zij in? Gebeurt dat aan alle benen tegelijk?
Zijn haar kootholtes voor en na het rijden koud/warm?
Wat is haar harslag in rust? En die na een kwartier activiteit?

Ben benieuwd naar je antwoorden, je kunt ze altijd Pben


Haar staart zit in het midden, ze is niet stijf, ze rijd idd met beschermers van die gevallen waar de kogel ook mee inzit (3 in 1 is dat toch?)
Ze zakt niet door een bepaald gewricht.

Om niet honderd PBtjes steeds te hoeven beantwoorden (wat ik niet vervelend vind) zal ik hier mijn gedachten opschrijven.
Doordat dit paard geen gram aankomt, sloom is en oogt, en ook nog eens doet wat ik hierboven beschrijf, denk ik zelf aan een mankement met het verteren/verwerken van het voer.
Is dan een simpel bloedonderzoek iets wat dat uit kan wijzen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-04 22:32

Dees schreef:
Ik hoor, lees en zie dit niet zelden...
Probeer de merriebrok eens, vaak knappen ze daar echt een stuk van op.

Dit soort paarden wordt echt pas sterk nadat ze 7 jaar oud zijn. Daar kan je gewoon niet tegen trainen en/of voeren. Alleen de tijd zal het leren.
en als dat het niet is, is het ataxie. Het lijkt me dus de moeite wel waard om wel te geloven dat het de jonge leeftijd is Knipoog

Dees al zou ik willen, ik kan niet het voer gaan verandere, want het is niet mijn paard. Ik vraag om een gedachten hier, zodat ik die kan voorleggen, zodat dit paard eens onderzocht gaat worden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 12:32

Bonnigje, ik heb het over Daan haar paard. Die heb je toch gezien toen we vorig jaar met zijn 4 zijn wezen kijken toen ze nog op die stal stond?
Nu ziet ze er nog steeds het zelfde uit. Jij kan het toch wel met me eens zijn dat ze dun is?

Groeien doet ze niet hard, al had ik dat wel verwacht, omdat ze niet in de breedte groeit.
Ik sla geen enkele opmerking in de wind, en ga het allemaal ter sprake brengen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 13:15

Nee met Madras op ons oude stekkie

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:01

joepje schreef:
Dat al deze symtomen te maken hebben met het slecht verteren van voer lijkt me echt sterk!
Dat het komt omdat het paard zo groot, pas 4 jaar en slungelig is,en gewoon sterker moet worden lijkt me eerder het geval, tenminste dat hoop ik, want ik hoop toch echt niet dat het Ataxie is...
Ik vind ook dat iedereen erg zijn best doet om je te helpen en van advies te voorzien, maar elk advies wuif je weg, dan heeft het weinig zin om nog advies te geven, want jij denkt er toch steeds anders over.

Ik wuif helemaal niet elk advies weg.
Aan ataxie hoop ik echt niet dat het ligt.
Aan rug probleem denk ik zelf niet, maar dat neemt niet weg dat dat het best eens zou kunnen zijn.
Groot en slungelig oke, maar ondanks dat ze jong is en tijd nodig heeft, heb ik niet het idee dat het daaraan ligt.
Uit dit topic komen een aantal ideeen naar voren, en ik denk dat ze er niet verkeerd aan doet om toch eens een begin te maken met een bloedonderzoek.
Nu alleen nog de vraag, hoe krijg ik haar dat wijsgemaakt Verward

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:18

Weet je wat het is, ik kan wel zeggen gooi het paard een jaar op de wei, (maar dat doet ze toch niet), maar ik zou graag willen weten of dit paard niet iets anders mankeerd voor ik weer een jaar verder ben.
Ik kan alleen vertellen wat ik denk, en wat het allemaal kan zijn, en dan zal ze zelf moeten beslissen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:27

Nou gefrustreerd raken we er niet van hoor haha.
Ik heb gewoon het vermoeden dat er even gezocht moet worden, waarom ze deze rare dingen vertoond, en wil graag helpen uit te zoeken waar het nu aan zou kunnen liggen (je gaat niet graag naar een dierenarts met de mededeling, zoek eens effe voor me, want dat kost handen vol geld. Je geeft dan liever wat puntjes op)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 14:30

Bonnigje schreef:
Je kan niks meer doen dan zeggen wat je denkt.
Tis haar paard en zij beslist.
Als ik het voor het zeggen had zou ik het paard op heel ander voer zetten maar dat weet jij wel ... wat ik bedoel.
Dat vind ik het begin.


Ja hoor ik weet precies wat je bedoelt Cool
En ik denk dat het voor haar paard best een idee zal zijn.
Maar goed jij weet ook net zo goed als ik, hoe daarop gereageerd word.
Jim zag het bv gebeuren na de wedstrijd, en schrok zich een hoedje, maar zegt dan vervolgens, ik had vroeger ook een paard wat zomaar wilde gaan liggen. Verward


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Azmay, Babootje, Emj_23, MiVita en 32 bezoekers