fibrosarcoom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

fibrosarcoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 19:25

hallo
bij mijn paard zijn onlangs 2 hele kleine fibrosarcomen verwijderd operatief in kliniek utrecht.
dat is allemaal netjes verlopen maar helaas was het kwaadaardig. Huilen
het kan, hoeft niet, dus terugkomen. er waren gelukkig geen uitzaaiingen of opgezette klieren, dat hebben ze meteen goed onderzocht.
wie heeft er ervaring met fibrosarcomen of weet hier uit de praktijk iets meer over te vertellen? Verward Verward Verward
alvast bedankt!!!
groetjes
aurora
sarcoom= kwaadaardige tumor
fibro= bindweefsel, er bestaan meerdere soorten sarcomen afhankelijk van het weefsel waaruit ze onstaan, bv lymphosarcoom is klierkanker en osteosarcoom is botkanker.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 02:32

jee, wat een vervelend nieuws voor je
ik heb er geen verstand van bij paarden, maar er kan natuurlijk altijd een celletje achtergebleven zijn, waaruit weer wat nieuws gaat groeien
gewoon regelmatig je hele paard controleren, lijkt mij

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 11:42

Bij onze shet van 32 jaar is vorig jaar ook een sarcoom verwijderd ter grootte van een pruim!
(Nu na een jaar niets teruggekomen)

En ja dit is ook kwaadaardig van karakter.
Altijd in de gaten blijven houden.

(het was ruim weggesneden en de snijvlakken waren schoon)

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-04 23:59

yep het is in principe controleerbaar maar wat mij zorgen maakt jouw shet is al op leeftijd die van mij is pas 9...
ben wel heel blij dat ze rondom flink wat huid hebben weggehaald omdat de schacht genoeg ruim vel is....(ahum hihihihih).

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 16:41

Aurora schreef:
ben wel heel blij dat ze rondom flink wat huid hebben weggehaald omdat de schacht genoeg ruim vel is....(ahum hihihihih).


bij de shet was gelukkig ook voldoende...alhoewel een lipje wel wat strakker is geworden Scheve mond
blijkbaar kiest de sarcoom zulke delicate plekjes op Verward

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 00:28

yep...dat klopt, gelukkig las ik op het net dat deze vorm van kanker niet de neiging heeft uit te zaaien maar hardnekkig kan zijn op dezelfde plek. het is bin bles een bindweefselkanker dus altijd aan de oppervlakte itt tot bv een osteosarcoom= botkanker.