Bevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Bevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:39

Ik heb een vraag.

Zou een veulen bevangen kunnen raken ?
Heeft iemand wat meer informatie

En fotos en hoe het behandeld kan worden

dit is een gewonen vraag, die ik graag wil weten

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 21:47

als het om een shetlander gaat, dan is die kans zeker aanwezig.
als je een beest van hoefbevangenheid verdenkt, dan moet je eens opletten hoe hij staat
paarden met hoefbevangen staan achter altijd ondergeschoven en met de voorbenen gestrekt
ook voelen de hoeven vaak warm en kun je als je heel goed voelt, de hartslag sterk voelen bij het pijpbeen .
behandeling : van het gras af !!!
koelen met water en een modderbadje aanleggen waar ie in kan gaan staan
voorzichtig met voer
weinig eiwitten !!
ze zullen nooit helemaal beter worden, shetlanders hebben wel n grotere kans op "genezing" maar zullen er wel altijd gevoelig voor blijven
als het hoefbeen zodanig gekanteld is dat ie bijna door de hoefwand komt, dan is afmaken vaak de enigste optie

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-04 22:06

ik heb vanmiddag de hoefsmid ook naar 1 van mijn pony's laten kijken en die liet haar een krappe draai maken, bevangen pony's zouden met hun voorbenen niet 'overstappen' (mijn pony was het btw niet)

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-04 13:56

loop er eens mee op het harde en kijk hoe hij loopt. Loopt hij heel voorzichtig en gaat ie bijna niet vooruit? Dan raad ik je aan om met spoed de Da erbij te halen. Hoe eerder hoefbevangenheid geconstanteerd wordt, hoe beter de genezing kan zijn (en ik spreek uit ervaring want Rover is 2x bevangen geweest, m aar loopt nu gelukkig weer als een tierelier, alhoewel de DA had voorspeld dat hij alleen nog maar zou kunnen stappen...)

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 17:42

Er is niets aan het handje Lachen gelukkig mijne is niet bevangen Lachen

bedankt voor de antwoorden

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 12:20

crossmonster schreef:
als je een beest van hoefbevangenheid verdenkt, dan moet je eens opletten hoe hij staat
paarden met hoefbevangen staan achter altijd ondergeschoven en met de voorbenen gestrekt
ook voelen de hoeven vaak warm en kun je als je heel goed voelt, de hartslag sterk voelen bij het pijpbeen .
behandeling : van het gras af !!!
koelen met water en een modderbadje aanleggen waar ie in kan gaan staan
voorzichtig met voer
weinig eiwitten !!
ze zullen nooit helemaal beter worden, shetlanders hebben wel n grotere kans op "genezing" maar zullen er wel altijd gevoelig voor blijven
als het hoefbeen zodanig gekanteld is dat ie bijna door de hoefwand komt, dan is afmaken vaak de enigste optie


Dit is te kort door de bocht hoor. Niet alle hoefbevangen paarden staan in de typische "hoefbevangen'houding. Koelen met water is niet altijd goed ivm het vernauwen van de aderen en het verslechteren van de bloedcirculatie. Helemaal beter worden kan zeker wel maar is wel een langdurige kwestie. De gevoeligheid zal inderdaad groter zijn en kanteling van het hoefbeen hoeft niet het einde te betekenen.