vaginale bloeding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jes29

Berichten: 84
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: leiden

vaginale bloeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-04 17:30

Is er iemand met een paard die wel eens last heeft gehad van een vaginale bloeding? Af en toe heeft mijn merrie een beetje bloed in haar staart en rond haar vagina. De DA zegt dat dit komt doordat er kleine bloedvaatjes springen. Maar ik vind het zo raar dat dit spontaan gebeurt. Wie weet raad?
Gr. Jessica

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:28

Ik denk dat een DA weet waar die het over heeft, en dat zal het wel zijn...Verder heb ik hier geen ervaring mee, sorry.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 20:36

Mijn merrie heeft hier ook last van. Nou ja, "last" heeft ze er zelf niet van. Ze is 22 en het is 2 jaar geleden begonnen toen ze zo'n 6 maanden drachtig was. Sindsdien heeft ze dit zo af en toe als ze hengstig is. De dierenarts zegt dat dit een soort spataderen zijn in de schede die door de veranderde druk kunnen knappen. Het kan dichtgebrand worden, maar als de hoeveelheid bloed binnen de perken blijft hoeft er niets aan gedaan te worden. Ze heeft er totaal geen last van en het duurt meestal maar een dag of 4. Er zijn dan een paar strootjes in haar box rood en er zit dan wat bloed aan haar staart. Ik houd het met de staleigenaar goed in de gaten en mocht het ooit erger worden dan weet ik dat er iets aan gedaan kan worden. Voorlopig laat ik zo.

jes29

Berichten: 84
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 11:45

Oh poehee, dat lucht op. Ik dacht dat mijn paard de enige was met dit probleem. Jouw verhaal klopt precies met het verloop van de bloeding bij mijn merrie. Is jouw paard trouwens nog wel drachtig gebleven toen ze 20 jaar was? Bedankt voor je reactie!

Groetjes Jessica

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 20:38

jazeker, er is een mooi veulen uit geboren zonder verdere problemen. Hoe oud is jouw merrie?

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 18:16

die van mij heeft het ook idd!! en is ook 6mndn drachtig!!! vond het ook echt vreemd, vooral eng om te zien.. ik dacht... oh nee een miskraam.. Boos!, maar het valt echt mee!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:53

De eerste keer dat ze had heeft het zo'n week of drie geduurd en toen ben ik dus begonnen met ongeveer 250 gram merriebrok per dag te geven. De DA zei ook: het kan dan weer een aantal weken wegblijven, maar het kan ook doorgaan. Als het nog bloedt als het veulen er is dan adviseerden ze me om 2 weken na de bevalling het dicht te laten branden, maar zoals het nu gaat gaat het prima hoor. Maar ik schrok me ook een ongeluk hoor. Mij eigen DA wist echt niet wat het was Verward en ik ben dus zelf in de rondte gaan bellen en toen bleek dat het voor een wat oudere merrie doodnormaal is...

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:28

ehh ik weet niet meer hoe ze heet op bokt, maar een vriendin van mij die was ook een keer gescheurd... maar dat kwam omdat een ruin in het land op haar was gesprongen..

jes29

Berichten: 84
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-04 15:35

Ja het kan heel goed komen van een dekking. Maar ik denk dat het bij mijn merrie meer is door haar hengstigheid. Er komt dan teveel druk op de bloedvaatjes te staan. En het duurt meestal maar 5 dagen.
Gr. Jessica