Problemen rug, kraker of toch iets anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 15:05

Mijn zusje is eerder te zacht dan te hard met haar hand, alleen aan haar zit kan nog wel het een en ander verbeterd worden, maar daarvoor heeft ze vaak 2 keer per week les..
Maargoed ik ga dus even overleggen thuis met jullie antwoorden en pb's erbij!! Ik hou jullie zowiezo wel op de hoogte!

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:16

Dat ben ik weer helemaal met je eens .

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:13

Citaat:
Aan eric laarakker had ik ook al gedacht. Waar kan ik hem bereiken? Hij is tevens ook dierenarts geloof ik he?


Hij zit in De Bilt. Zijn internetsite: www.holistischdierenarts.nl.
Hij is idd tevens dierenarts.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:06

Met Michiel Schepers heb ik ook goede ervaringen i.s.m. Van Schie.
Een osteopaat kan ook helderheid bieden, gaat net weer een stapje verder dan een manueel therapeut zoals Schepers.
En naar Eric kan je ook altijd, alleen je moet daar wel voor open staan, het is heel wat anders als de reguliere geneeskunde(dit bedoel ik positief)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:34

Marielle, ik denk dat jouw paard toch wel een ernstig probleem heeft als ie door de achterbenen zakt bij het opstijgen. Doe hier zo snel mogelijk iets aan en het liefst via een gerenommeerde kliniek als in Bodegraven of die van Van Schie. Ga niet rommelen met marginale figuren, maar alleen met mensen die een fatsoenlijke staat van dienst hebben.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:49

Waarom ga je niet naar De Lingehoeve in Lienden, dat is redelijk dicht bij jullie in de buurt?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:10

Citaat:
Geplaatst: 06-09-04 14:39

--------------------------------------------------------------------------------

Dan nog cowgirl ik zie veel mensen die een kraker en alles laten komen maar niet het probleem in HUNZELF oplossen. Na verloop van tijd verval je in de oude problemen.




Ik dacht dat ik heel duidelijk was geweest in al mijn antwoorden.
Ik heb in dit topic alles opgenoemd. Medische onderzoeken, zadel check, trainingen aan de longe en een andere instructeur(w.o. antoine de bodt die ze al heeft gehad).

Tuurlijk bedoel ik ook dat als het eenmaal goed gaat je het wel moet onderhouden..ik heb net zo'n geval op 4 benen rondlopen.

Daarom snap ik jou opmerking eigenlijk niet.

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:42

Mijn paardje had een half jaar geleden een aantal ruggenwervels die omhoog geschoten waren.
Oorzaak onbekend.
Het viel niet echt op, maar op dat moment was er een zadel passervice en die zeiden dus dat hij een aantal werveltjes heeft die verkeerd stonden, en dat was dus ook zo.
Ik heb een fysio laten komen, die heeft hem 3 x behandeld. Dus met kraken. En het is een heel ander paard geworden. Werkwilliger, vrolijker, en hij kon opeens weer tölten.
Door dit rugprobleem is hij toen helemaal in zijn gedrag en alles veranderd, en nu is ie weer de oude!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 21:28

droebel schreef:
voor mijn paard met rugproblemen heb ik Gert-Jan den Heyer van dierenkliniek de vallei uit woudenberg. dit is echt een supergoeie dierenarts. is gespecialiceerd in paardenbenen en ruggen en mag ook kraken. met mijn paard ben ik op de uithof en bij eric laarakkers geweest, eigen dierenarts en nog een fysiotherapeut en niemand kon vinden wat hij had. Gert-jan voelde meteen dat er iets niet goed zat in z'n rug en heeft hem gekraakt. met speciale oefeningen is hij er nu bijna helemaal boven op.


Deze ervaring heb ik ook, deze DA neemt ook de moeite om te komen kijken bij het rijden en je zadel eens goed te controlleren. Heeft me een paar tips gegeven waar ik heel erg dankbaar voor ben. Imo heeft hij een talent voor diagnostiek met name als het gaat om rug en been problemen. Veel succes nog verder meid!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:03

Cowgirl schreef:

Zadels vind ik zelf altijd een heel moeilijk punt....
als ze niet passen past de rug zich wel zo aan dat ze passend worden.
M.a.w de spieren zwakken af, worden 'dood' en zakken in . Doet ook pijn.



een rug past zich nooit aan, aan het niet passende zadel ..

bij een niet passend zadel -meestal te smal- krijgen de spieren niet de kans om zich logischerwijs te ontwikkelen dmv training.

vergelijk het maar met sportsokken op hoge hakken lopen.

Het punt bij niet passende zadels is dat het meestal niet alleen bij een rugprobleem blijft.
ALs de situatie al langer bestaat ontstaan er ook secundaire problemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:24

youngster schreef:
Ze heeft net een andere instructeur. Het is idd gedeeltelijk rijtechnisch dat klopt, maar ze is megagevoelig in haar rug. En het is de ene keer erger dan de andere keer.. Met poetsen en opzadelen bijt ze ook overal in waar ze maar kan, ze zakt ook met opstijgen regelmatig een stuk door haar achterbenen..



Is ook een rijtechnisch probleem. Doordat ze rijtechnisch gezien niet door haar lijf en over de rug gereden word krijgt ze rugproblemen.

Kraker is commerciele nonsens. Stop je geld maar in echt goede instructie, daar heb je meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:29

wyko schreef:
Mijn paardje had een half jaar geleden een aantal ruggenwervels die omhoog geschoten waren.
Oorzaak onbekend.
Het viel niet echt op, maar op dat moment was er een zadel passervice en die zeiden dus dat hij een aantal werveltjes heeft die verkeerd stonden, en dat was dus ook zo.
Ik heb een fysio laten komen, die heeft hem 3 x behandeld. Dus met kraken. En het is een heel ander paard geworden. Werkwilliger, vrolijker, en hij kon opeens weer tölten.
Door dit rugprobleem is hij toen helemaal in zijn gedrag en alles veranderd, en nu is ie weer de oude!



Heb jij weleens een wervelkolom van een paard bekeken? Ten eerste ligt die zeer diep in de rug. De uitsteeksels alleen al zijn vrij lang, en die voel je amper op de rug. Ten tweede: Als een wervel van een paard scheef zit of wat dan ook, dan is daar helemaal niets meer aan te doen. Het is al onmogelijk om deze uit zijn verband te trekken. En al helemaal onmogelijk om deze met een mensenhand terug te zetten.

Bekijk eens de wervelkolom van een paard.............dan zul je gelijk weten dat krakers veel titatovenaar verkopen.........maar verder helemaal niets.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:35

Ik zou in jouw geval naar Rodinde Hoogenraad gaan, dierenarts, manueel therapeut en acupuncturist.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 08:49

Wat Pipo zegt klopt wel de wervels zijn inderdaad niet te manipuleren laat staan recht te zetten met mensen handen. Het kraken gaat ook meer om het losmaken van de bespiering dan om de wervelkolom. Helemaal onzin is het niet want ik denk wel dat je een paard dmv een fisio of manueel kragen verlichting kan geven in de zin dat de rugspieren losser worden gemaakt. Als het goed is krijg je er ook altijd oefeningen bij om het los te houden.

Ik "geloofde" eerst ook niet in het hele gedoe rondom kraken maar ik heb mijn vorige merrie er wel zo vreselijk van op zien knappen dat ik wel denk dat het soms kan helpen. de DA heeft me ook wel precies uitgelegd wat hij deed en waarom hij het deed, dat had met de wervelkolom idd niks te maken maar puur met echt vastzittende spieren.

Het heeft alleen geen nut om je paard te laten behandelen en dan weer op de zelfde manier verder te gaan met rijden. Dan moet ie 4 keer per jaar gekraakt worden.. zodoende ook de fabbel dat als je een keer begint met kraken dat je er mee bezig blijft.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:18

Kraken is geen onzin, hoewel ik de benaming wat verkeerd gekozen vind. Wervels kunnen wel degelijk een probleem hebben. Maar vaak gaat het om wervels die vast zitten (het wordt ook wel scheef genoemd) en daardoor minder beweeglijkheid hebben. Door dit probleem worden de spieren rondom deze wervel (aan de andere kant) wat uitgerekt wat pijn in de rug geeft. Door dit los te maken (op wat voor manier dan ook) kan het paard zich weer makkelijker bewegen.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 11:40

Lovely schreef:
Marielle, ik denk dat jouw paard toch wel een ernstig probleem heeft als ie door de achterbenen zakt bij het opstijgen. Doe hier zo snel mogelijk iets aan en het liefst via een gerenommeerde kliniek als in Bodegraven of die van Van Schie. Ga niet rommelen met marginale figuren, maar alleen met mensen die een fatsoenlijke staat van dienst hebben.

Lijkt me ook - eerst een goed onderzoek!

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:15

ruggen zijn altijd lastig.. die van willem zat ook vast. die had zo weinig bespiering in de rug en de rest zat lekker vast. nageeflijk rijden was er niet bij.
ik heb hem 3 maanden 3 keer per week gelongeerd met de pessoa en verder wandelen, zonder zadel, los, dat soort dingen.. daarna was hij al een stuk meer opgeknapt.. nu looptie goed door de rug, laat hij lekker los en kan ik hem diep en rond rijden, maar ook wat hoger in stellen. hij laat nu los. maar heeft me veel tijd gekost en al de tijd geen dierenarts bij gekomen, want eerlijk gezegd geloof ik niet in die rommel.

merel is een ander verhaal. toen we haar een jaar geleden kregen lep ze sterren te kijken bij het leven.. ze vond dressuuur niet leuk werd er gezegd, alleen springen wilde ze.. veel problemen hebben we met haar gehad om haar lager in te stellen. nu hebben we al een paar keer de dierenarts bij haar rug gehad.. iedereen die er op reed had moeite met voorwaarts neerwaarts rijden en daarbij ontspande ze niet.
eerst werd ze behandeld met accupunctuur en je zag meteen reactie. in de stal en met longeren dan.. ze heeft gevoelige hoefgewrichten waardoor er spanning in de schouders gaat zitten en dat gaat weer naar de halswervels en rug. 3 weken later controle maar met rijden geen verbetering. hij kon verder niets vinden op het harde.. en met derug. nu moet ze op de foto omdat ze wel de rug vast zet zodra ze onder het zadel is, misschien is het kissing spine waar ze veel last van heeft, zeker gezien dat ze eigenlijk al een jaar zo loopt en met onbelast bewegen en longeren ze wel lekker kan ontspannen. hopelijk wist de foto iets uit dat ze pijn heeft, zodat we dat weg kunnen nemen...

ik kan accupunctuur in elk geval wel aanraden.. had meteen resultaat

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:00

Pipo schreef:
Heb jij weleens een wervelkolom van een paard bekeken? Ten eerste ligt die zeer diep in de rug. De uitsteeksels alleen al zijn vrij lang, en die voel je amper op de rug. Ten tweede: Als een wervel van een paard scheef zit of wat dan ook, dan is daar helemaal niets meer aan te doen. Het is al onmogelijk om deze uit zijn verband te trekken. En al helemaal onmogelijk om deze met een mensenhand terug te zetten.

Bekijk eens de wervelkolom van een paard.............dan zul je gelijk weten dat krakers veel titatovenaar verkopen.........maar verder helemaal niets.


Na deze behandeling die mijn paardje heeft gehad, zijn de wervels zeker weten van wel weer op de oude plaats beland, en nu zitten ze nog steeds goed.
Ik heb de wervelkolom van mijn paard zeker vaker dan eens bekeken en deze ligt NIET diep in de rug, je kan het goed voelen en zien.
Jij hebt zeker weten geen ervaring met een kraker gehad zoals ik dat heb gehad.
Ik heb het met eigen ogen gezien, dus jij kan zeggen wat je wilt.
Ik weet hoe het zat, en dat kan jij nooit van een afstand en nog wel over de computer bepalen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 17:34

Pipo schreef:
Is ook een rijtechnisch probleem. Doordat ze rijtechnisch gezien niet door haar lijf en over de rug gereden word krijgt ze rugproblemen.

Kraker is commerciele nonsens. Stop je geld maar in echt goede instructie, daar heb je meer aan.


In goede instructie word genoeg geld gestopt dat is het punt niet. Nou moet ik wel zeggen dat mijn zusje niet zo intensief gereden heeft als vorig jaar door vakantie's enzo, en daardoor zit ze waarschijnlijk ook een stuk vaster.. Maargoed ik zit te denken aan Eric Laarakker, iemand daar een mening over?? Goed of slecht allebei welkom!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 18:50

Ik ben ook bij Eric laarakker geweest en dat heeft bij mijn paard niets geholpen. hij had last van z'n rug en had niet al te dikke mest en hij zoog lucht. ik ben er 2 x geweest. bij allebei de keren hebben ze acupunctuur gedaan, daar de blokkade in z'n rug mee weggaan en ik heb 2 flesjes met spul mee gekregen. 1 voor z'n darmen en 1 daar zat spul in waarvan hij over zichzelf na zou gaan denken Verward dat was echt heel vaag en ik moest me in houden om niet in de lach te schieten. hij zou dan bij zichzelf na gaan denken over waarom hij zich de laatste tijd zo chagerijnig gedroeg. het heeft niets geholpen en was weer wat geld armer. hierna Gert-Jan den Heyer en die vondt maagzweren, bekken iets scheef en iets vast in z'n rug en hij zag ook dat hij z'n buikspieren niet goed gebruikte en z'n bekken niet goed kantelde. meteen naar de 1e behandeling liep hij al stukke beter en werd al wat vrolijker. dus hij had gewoon pijn. er zijn mensen die zweren bij eric laarakkers maar zoals ik al zei in PB dat moet je zelf ervaren.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:38

De bovenstaande berichtten zetten me wel weer aan het denken..

Even tussendoor je voelt niet de ruggenwervel van je paard maar de doornvormige uitsteeksels. Dat terzijde.. mijn ervaring is dat bij veel rugproblemen de rug niet altijd deoorzaak maar ook vaak het gevolg is van een andere aandoening. Mijn vorige merrie had rugproblemen. Na fysiotherapie en kraken ging het stukken beten maar 2 maanden later was het weer exact hetzelfde.. na drie keer behandelen zei mijn arts dus dat hij er niet tevreden over was en was niet blij met de beweging van het rechterachterbeen. Paard was niet kreupel maar liep gewoon echt niet lekker dus allmeaal vaag. Na foto's bleek Spat RA na meer foto's bleek Spat op beide achterbenen! Nou dan gaan er puzzelstikjes op hun plaats vallen aangezien dat paard altijd bij het kruis achter in de rug vast zat was het ineens allemaal duidelijk. Het paard ontlastte een van beide achterbenen en zat dus daardoor telkens vast.

Dus wat ik met dit lange verhaal wil zeggen is dat een rugprobleem niet perse de oorzaak in de rug hoeft te hebben. Beengebreken en spier of peesblessures kunnen ook gemakkelijk rugproblemen verorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:13

Riant schreef:
Wat Pipo zegt klopt wel de wervels zijn inderdaad niet te manipuleren laat staan recht te zetten met mensen handen. Het kraken gaat ook meer om het losmaken van de bespiering dan om de wervelkolom. Helemaal onzin is het niet want ik denk wel dat je een paard dmv een fisio of manueel kragen verlichting kan geven in de zin dat de rugspieren losser worden gemaakt. Als het goed is krijg je er ook altijd oefeningen bij om het los te houden.

Ik "geloofde" eerst ook niet in het hele gedoe rondom kraken maar ik heb mijn vorige merrie er wel zo vreselijk van op zien knappen dat ik wel denk dat het soms kan helpen. de DA heeft me ook wel precies uitgelegd wat hij deed en waarom hij het deed, dat had met de wervelkolom idd niks te maken maar puur met echt vastzittende spieren.

Het heeft alleen geen nut om je paard te laten behandelen en dan weer op de zelfde manier verder te gaan met rijden. Dan moet ie 4 keer per jaar gekraakt worden.. zodoende ook de fabbel dat als je een keer begint met kraken dat je er mee bezig blijft.


Het gaat mij meer om het feit dat er geroepen word dat er een wervel scheef zit. Dat kan gewoonweg niet.

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:22

De wervel ka een opdonder gehad hebben, daardoor ontstaat er een beschadiging aan het weefsel eromheen. Dat veroorzaakt de bult die je soms kan zien.
Een wervel scheef kan inderdaad niet. Wel kan de rug vastzitten net als dat bij mensen ook kan.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 23:28

Ik denk niet dat er iets scheef staat, ik denk meer aan een spierprobleem om eerlijk te zijn..

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 23:37

Tja, en daarom vraag ik me dus af: waarom niet eerst een basaal onderzoek bij een goede kliniek?