Paard eet distel plantjes....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Paard eet distel plantjes....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-04 16:45

Hai,

Mijn jaarling staat fulltime op het land en ze eet distelplantjes.
Wie weet of dit erg is?
Ze krijgt geen bijvoer (bix, hooi), alleen gras.

Wie weet of dit erg is of misschien heeft ze wel een tekort aan bepaalde vitamines??

Het lijkt me niet zo lekker want er zitten stekels aan Verward

~~



Annebell_001
Berichten: 562
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 20:37

Natascha schreef:
Distels zijn idd heel gezond. Ik weet niet of je lid bent van de NVVR maar in het volgende nummer komt er een stukje over distels (mijn eerste artikeltje Knipoog)
Distels werken idd op de lever maar ook op de galblaas. Ze reguleren de uitscheiding van de gal en de lever. Ze werken dus reinigend op beide organen. Ook herstellen ze beschadigd leverweefsel. Doordat hij het bloed zuivert is werkt hij indirect ook bij eczeem en selcht genzende wonden. Hij stimuleert hart en bloedsomloop.
Doordat distels nogal stug zijn vinden paarden ze ook lekker als ruwvoer. Ze moeten er lang op kauwen wat goed is voor de spijsvertering. Onze eigen paarden eten ze als snoepjes, zo gek zijn ze erop. Kan ik me niets bij voorstellen, maar ja, je bent een paard of niet he? Knipoog
Vroeger aten mensen ze ook om bovengenoemde redenen. De artisjok die eigenlijk ook een grote distel is wordt wel gewoon als groente verkocht. Ook erg gezond. Bij ons in de akker groeien vnl de paarse akkerdistels. Ook de stekelige distel vind je vaan. Mariadistel en gezegende distel zie je in de wei wat minder maar wel op ruige terreintjes met veel onkruid.



bedankt voor je info, hoe kan ik aan het blad komen van de NVVR? Wat is dit eigenlijk voor een blad?

Ik heb een email aan 'De paardendrogist' gestuurd, dit was haar reactie:

"Voor zover ons bekend is de paarse distel niet giftig. De plant staat niet vermeld op de lijst van giftige planten en ook in andere literatuur kan ik er niets over vinden. Dit is overigens geen 100% waterdichte garantie dat een grote hoeveelheid van de distel geen schade aan kan richten. Eigenlijk geldt voor elk kruid en elke plant dat overmatige inname schadelijk kan zijn. Als uw jaarling er echter zo nu en dan wat van eet kan dat vast geen kwaad. Omdat er niets over de distel beschreven staat weet ik ook niet welke stoffen uw jaarling in het plantje zoekt. Omdat ze fulltime op het land staat en niets bij krijgt is zo tegen het einde van het seizoen de kans wel groot dat ze wat extra's zoekt. Wellicht is het verstandig om haar binnenkort toch iets bij te geven, zoals hooi en/of een klein beetje voer met een supplement."

~~

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KiraTiento, paljaslaura, Punz en 33 bezoekers