Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 23:38

Hoi,

Ik stelde dezelfde vraag (brokkelhoeven, maar de mijne is ook ooit hoefbevangen geweest) en ik kreeg dit antwoord van Joke Nibbelink:

Antw: "In principe als het paard op de juiste manier bekapt word kan hij zonder ijzers. Maar dat hangt wel af van de kwaliteit en dikte van de zool. Omdat hij hoefbevangen is geweest kan het zijn dat de zool te dun blijft en dus gevoelig. Maar dat zou ik moeten zien."

Ik (nou ja, mijn paard..) heb dus ook last van brokkelhoeven gehad.
"holle wand" en "zieke witte lijn" kreeg ik ook een keer te horen, hoefbevangen geweest, ijzers er telkens af, op eieren lopen, hele brokken hoef er af, problemen problemen. Had er nachtmerries van....

De grote verbetering is gekomen op de dag dat ik hem Havens Musli ging geven, en dat heel weinig (biksschep per dag hooguit). Veel hooi erbij.
En ik ben sinds kort begonnen met zeewier ofzo, kijken hoe dat werkt. Schijnt goed voor de hoeven te zijn. En ik ga hem straks (na de zomer) een beetje lucerne geven. En wortels, lekker veel wortels. En ik ben ook al een paar jaar gestopt met vetten, smeren, of wat dan ook. Wel afspuiten met water (pas op voor mok)
Extra biotine heeft eigenlijk ook nooit geholpen bij mij eerlijk gezegd, na veel geld weggebracht te hebben zonder resultaat ben ik daar ook maar mee gestopt. Er zou genoeg biotine in de musli en lucerne moeten zitten, dacht ik.
Ennn ik had echt een supergoede hoefsmid.

Een ander antwoord wat ik kreeg op deze vraag was ook:
"eerst zorgen dat de stofwisseling en doorbloeding in orde zijn, maar in principe kan een paard ook zonder ijzers"

De keer dat hij een holle wand had, werd hij door de toenmalige pensionstal in de winter op een stuk erf buiten gelaten ipv. in een paddock met een zachte bodem. Misschien krijg ik dit probleem wel weer als ik de ijzers eraf zou halen..

Ik heb nu dus nog wel ijzers voor. Heb de laatste tijd een paar keer buiten gedraafd op de weg.
De hoefsmid (een nieuwe helaas, ben verhuisd) kwam vandaag en: alles prima in orde!!
Straal ook OK dan! hoorn OK dan!
Pfff ik kan gerust op vakantie *LOL*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot, Trendiction, Valentinotje en 14 bezoekers