Balen... mijn paard eet niet goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Balen... mijn paard eet niet goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 15:45

Een tijd geleden hoorde ik een vreemd geluid (soort tik) als mijn 14 jarige merrie aan het eten was. Ik kon het niet goed plaatsen, maar dacht dat het de kiezen waren. Toch maalde ze verder goed en maakte ook geen vreemde bewegingen. De ene keer was het erger dan de andere keer en soms ff weg.

Ik de smid nog laten luisteren...... (ik verdacht stiekem de DA van niet goed vijlen, was nog kort geleden gedaan) maar hij was er van overtuigd dat het het kaakgewricht was en dat ze verder goed maalde. Niets aan de hand volgens hem.

Aangezien ze prima at en toppie in haar vel zat, besloot ik om het maar eventjes aan te kijken..... na een aantal weken weinig verandering begon ze meer te "tikken" en het hele malen begon vreemd te klinken Verward
Ik begon toen echt wantrouwig te worden, maar ze leek verder nergens last van te hebben........ Totdat ik het bit indoe en er drie halve brokjes uit haar mond komen vallen, nog van de maaltijd een halfuur geleden!! Duidelijk foute boel Boos!

Ik DA gebeld...... verweet hem onmiddelijk dat hij z'n werk niet goed gedaan had (oepsss.. Frusty )
Hij is dus net geweest....... in de tussentijd zie je ook dat m'n paard na het eten aan het bekken trekken geslagen is...... en het geluid Verward Verward ik heb er niet echt woorden voor.

Het blijkt niet het gebit te zijn, maar het kaakgewricht waar het probleem zit. Ze lijkt ook maar met een kant te eten. Om uit te vinden wat het probleem is, wordt er a.s. dinsdag op de kliniek een echo gemaakt en eventueel foto's.

Ik heb nu echt een giga-pest-humeur, ik baal altijd zo van dit soort dingen Boos!

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 17:00

En wij maar klagen over de DA Bloos

Ben wel erg benieuwd wat je dinsdag te horen krijgt.
Nooit gedacht aan de kaak eigenlijk!

Nix leuk dit soort dingen...

Groetjes Danielle Ach gut

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 19:50

Ja ik dacht eerst ook echt de kiezen te horen.... maar toen de smid zei dat het het kaakgewricht was, begon ik toch al te twijfelen. Vanmiddag met de DA natuurlijk wat beter gekeken naar de beweging en de kaak wat gemanipuleerd..... en nog eens een handje brokjes..... geen twijfel mogelijk, het is echt de kaak. De DA vond het ook heel vreemd klinken, had ie nog nooit eerder zo gehoord.

Ik ben ook heel benieuwd...... de DA was trouwens niet pessimistisch hoor..... het kan van alles en nog wat zijn, maar aan veel dingen is iets te doen.

Leuke Avatar heb jij trouwens Tong uitsteken

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:35

Jeempie vervelend zeg! Wel fijn dat je dinsdag al terecht kan, dan weet je tenminste wat het is. Moet je in de tussentijd nog aangepast voeren (bijv. meer slobber omdat dat makkelijker is).

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-04 17:30

Gelukkig is mijn paard nogal snel dik..... een paar dagen wat mindere voeropname zal haar niet schaden (ze eet nu vnl. gras). Maar dinsdag moet er natuurlijk wel wat aan gedaan worden, anders is het wachten op problemen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 11:30

Een vriendin van mij, kreeg exact dezelde problemen met haar arabier, die ook ongeveer die leeftijd heeft.

Na diverse onderzoeken en foto's werd een ernstige vorm van arthrose in het kaakgewricht geconstateerd. Iets wat bij dit paard niet (meer) te behandelen was. Aangepast voer en pijnstillers zijn voor dit paard de enige optie, maar niemand weet voor hoelang nog.

Ze heeft hem onmiddelijk uit de wedstrijdsport terug getrokken en hij staat nu lekker in de wei van zijn pensoen te genieten.

Ik hoop dat jij een beter bericht krijgt. Sterkte jullie twee.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-04 11:52

Arthrose was ook een van de dingen waar de DA aan dacht....... als dit zo is dan hoop ik dat het nog niet te ver is..... dan kunnen ze nog wel iets doen..... als het al verder gevorderd is...... NEE daar wil ik gewoon niet aan denken.

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 16:49

Ja leuke avatar he sos

Laat het alsjebliefttttt nix ernstigs zijn, daar moet ik echt niet aan denken! Arm paardje... Ach gut

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 14:48

Vanochtend dus naar de kliniek geweest. De echo wees uit dat het arthrose van het rechter kaakgewricht is. Gelukkig nog niet zo ver gevorderd.

Ze krijgt nu een week onstekingsremmer/pijnstiller, als ze hier goed op reageert zal dat dan afgebouwd worden, hopelijk kan ze dan weer eventjes vooruit, ze moet natuurlijk goed kunnen eten. Dressuur zit er voor haar nu niet meer in..... nou ja, dan maar buiten rijden en springen..... vindt ze vast niet erg Knipoog

Het blijft natuurlijk afwachten hoe snel het proces verder zal verlopen, daar valt niets over te zeggen. Ik voel me nu wel een beetje opgelucht en toch ook weer een beetje Huilen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 15:04

Ik hoop dat het allemaal, nog meevalt, maar of springen nu zo'n goed idee is (denk aan de landing)???
Sterkte joh.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 15:09

Kitten schreef:
maar of springen nu zo'n goed idee is (denk aan de landing)???


Ik was niet van plan om ze mee op concour te nemen hoor Knipoog
Maar ben je dan bang voor mijn handjes of voor de dreun bij het neerkomen?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 16:44

De dreun bij de landing, eerlijk gezegd.....................

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 16:57

Kan ik me iets bij voorstellen..... maar, als ze haar kaken beweegt zonder druk erop, hoor je geen rare geluiden en ze geeft al helemaal geen blijk van enige gevoeligheid.

De druk op het gewricht bij het malen is echt enorm, niet te vergelijken met de "dreun" bij het landen na een klein sprongetje (ik kom met m'n dressuurzadel nou eenmaal niet zo hoog...... want dan ga ik vliegen Bloos )
Ook maakt het gewricht dan niet die zijwaartse beweging, dus het effect is so-wie-so heel anders.

Ben wel met je eens dat dit paard niet meer geschikt is voor de sport...... bij deze dus bevorderd tot professioneel recreatiepaard Knipoog

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:02

Dat is niet echt prettig!!
Gelukkig was het nog niet ernstig Lachen
Sterkte voor je paardje en jou...

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:21

Huilen even Huilen Huilen hoor Huilen

buitenrijden is ook leuk

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 18:22

Sosha schreef:
Ben wel met je eens dat dit paard niet meer geschikt is voor de sport...... bij deze dus bevorderd tot professioneel recreatiepaard Knipoog


Ben blij dat je het zo opvat en misschien valt het allemaal nog mee, iig veel sterkte en geduld.