Natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 13:50

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vast een aantal topics tegen over dit onderwerp. Ikzelf heb er alleen maar positieve ervaringen mee en heb een tijdje geleden een cursus bij paardnatuurlijk gedaan. Als je van ijzers overgaat naar blootsvoets moet je er rekening mee houden dat het paard een tijd nodig kan hebben om er volledig aan te wennen. Dit kan wel een jaar duren. Bovendien maakt het verschil op wat voor manier jij jouw paard houdt; staat hij veel in de wei of 23u. per dag op stal? In het laatste geval zal het natuurlijk bekappen waarschijnlijk niet veel veranderen en zal de gevoeligheid (op harde ondergrond) ook niet verdwijnen.



Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 14:11

Jazzebel schreef:
Wat betreft spanning op de pezen:
Doordat je je paard meer naar achteren zet. Vergelijk het met hakken verkeerd om aan trekken zodat je voet voor veel hoger is dan komt er ook meer spanning op de achterkant van je kuiten en bovenbeen te staan.
Bij een paard is dit nog sterker doordat er nog een kogelgewricht tussen zit . Zoek een plaatje van een paarden been op of kijk bij je eigen paard.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je in een keer zo rigoreus bekapt dat het paard er veel last van krijgt.
Citaat:
Het is zoizo niet zo dat een paard alleen maar op "blote' voeten kan lopen als hij natuurlijk bekapt is. Mijn paarden hebben nooit ijzers, worden op een normale manier bekapt en hebben pracht hoeven.

Hadden die van ons ook, alleen sinds we met het natuurlijk bekappen zijn begonnen en ze geleidelijk steeds minder op de hoefwand en meer op de zool gaan lopen, worden ze nog mooier!
Citaat:
Maar iedereen moet het zelf weten kijk het alleen eerst eens zelf na voordat je iemand gelooft die een mooie site heeft gemaakt of die meelift op de hype van natural horsemanship.

Mee eens! Iedereen moet dat ook zeker zelf weten en blijf altijd kritisch!
Citaat:
En nee ik heb niets tegen natural horsemanship, ik rij zelf ook veel zo. Maar ik kan wel heel woest worden van mensen die denken dat het een excus is om paarden geen eten meer te geven, in de winter nat naar buiten te gooien en ze onnodig pijn te laten lijden en te verwaarlozen al in the name of natural horsemanship!! Boos!

Als jij hiermee de mensen van Paardnatuurlijk bedoelt; Zij houden hun paarden niet veel anders dan de meesten van ons, ik ben er geweest, heb ze gezien en die beesten zien er allemaal goed uit hoor! Ze kunnen dag en nacht buiten en net zoveel eten als ze zelf willen, om maar eens iets te noemen. Ik weet dan ook zeker dat zij hun paarden echt geen pijn laten lijden of anderszins laten lijden!
Citaat:
Als je paard brokkel hoeven heeft ligt het meestal ook aan de voeding kijk dit ook na. Voer bv biotine bij en vit C (dit opent de kanaaltjes in de hoef zodat de benodigde stoffen ook daadwerkelijk naar hoef kunnen worden gevoerd.

Dit stukje begrijp ik niet helemaal maar er zijn inderdaad allerlei middelen die de hoefgroei lijken te bevorderen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 10 bezoekers