stijf in de benen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

stijf in de benen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:30

Help help help!

Mijn 1,5 jaar oude fell pony ruintje heeft last van zijn achterbenen.
Het lijkt wel of ze 'op slot' staan en dan verschieten. Je kent dat wel, wanneer je zelf je knie niet helemaal goed hebt zitten. Het moet erst weer ff op de plaats schieten. Dit heeft hij in de beide achterbenen.
Ik had van iemand gehoord dat je dan de achterhoeven aan de achterkant iets langer moet laten en voor iets korter, zodat de achterbenen iets rechterop komen te staan.
Tot vandaag leek het te helpen, maar nu heeft hij er in de wei ook last van. Eerst had hij het alleen 's ochtends met het uit de stal halen.

Wie heeft hier ervaring mee of weet wat ik kan doen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:36

Mhh is idd iets voor de smid maar zou eerst een da laten kijken misschien is er wel wat mis met de kniebanden. Ze is wel erg jong namelijk?.

Mijnpaard had toen overbelaste kniebanden daarom schoot de knie er af en toe uit. Na inspuiten en ander beslagen en rustig opbouwen was het over. Hij ging zelfs beter en ruimer lopen achter dus denk dat hij er al even last van had.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:25

Door de groei kunnen ze op 1.5jarige leeftijd nog erg slap zijn. Je ziet dit probleem vaak bij jonge paarden. Veel beweging is de beste remedie en het zou beter zijn als hij de gehele dag en nacht de wei op kon met leeftijd genootjes. Doordat ze dan veel meer bewegen worden de spieren ook sterker. Als hij te hard groeit, even overleggen met de Da, om te zien of zijn dieet nog toereikend is of dat hij een aanvulling daarop moet hebben.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 16:31

zou training aan de hand dan ook kunnen helpen? Of longeren op een grote volte? (zeker niet te klein, is ook niet goed voor de gewrichten!)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:37

Daar is hij nog veel te jong voor. Lekker in het weiland met veel ongeforceerde beweging is de beste optie. Training en werken kan kan lang genoeg.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:47

yarka schreef:
zou training aan de hand dan ook kunnen helpen? Of longeren op een grote volte? (zeker niet te klein, is ook niet goed voor de gewrichten!)


Neeeeee hij is pas 1.5 jaar??.
Sorry vind ik veeeeel te vroeg.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 19:29

Longeren is sowieso heel slecht voor de knieƫn, dus dat moet je absoluut niet doen. Rechtuit is wel goed, maar omdat hij zo jong is zou ik denk ik gewoon alleen in de wei laten. Kan nl. door de groei komen. Een goede hoefsmid kan ze wat binnendoor zetten (ook zonder ijzers werkt dit dan goed); zou zeggen overleg eens met je hoefsmid.

yarka

Berichten: 761
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: gelderland; Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-04 08:31

gisteravond heb ik het er nog met iemand over gehad en die verwachte dus ook dat het een groeifase is waar hij nog overheen kan groeien. In dat geval heeft hij dus een soort van groeispurt gehad en is het spier/pees werk nog niet in de juiste verhouding met de botten. Ik laat hem zoveel mogelijk in de wei en zal rechtlijnig met hem aan de hand stappen/draven. Verder zal ik ff in de gaten houden of het erger wordt de eerste paar dagen. Mocht dat zo zijn roep ik meteen de dierenarts.
Ik verwacht eigenlijk dat het mee gaat vallen (hoop ik althans) want vanmorgen was het al iets minder. Maar ik blijf sowieso ff opletten.