Problemen rug, kraker of toch iets anders..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Problemen rug, kraker of toch iets anders..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 09:46

Een paar jaar geleden is bij onze pony een fysio geweest er stond toen niks scheef, alleen haar spieren zaten vast, er is inmiddels een ander zadel gekomen en gaat ook elk jaar op controle bij de tandarts ( zo ook vandaag weer)..
Nu het het grootste probleem dat ze met rijden ( mijn zusje rijd nu M2 met haar) haar kaak niet wil loslaten, ze heeft soms stukken dat ze het wel doet maar daarna houd het snel weer op en zet ze echt alles vast en kan je er echt ook niks meer mee.
Ik zat te denken aan een kraker of iets in de geest, maar helpt dat echt wel?? Ik loop zelf al 4 jaar bij een kraker, en bij mij verlicht het wel iets. Maar is dat bij paarden ook het geval?? Wie o wie kan mij helpen en iemand adviseren die ook echt goed verstand heeft van paardenruggen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:18

Als je niet weet waar het zit zou ik toch naar een kliniek gaan waar men 'van alle markten thuis is', bijvoorbeeld Bodegraven. Daar heb je een dierenarts, een fysio en een kraker en weet ik veel wat nog meer.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:20

Ik ben zelf aangesloten in Utrecht, heb je daar niet zoiets? Hoorde wel dat ze daar snel aankomen met pijnstillers enzo..
Het zit vast in haar rug, in mijn profiel staan foto's van haar rug, ze is eigenlijk te lang en haar rug is vrij diep, dus moeilijk te sluiten en het opbollen kan ze eigenlijk niet nu..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 10:35

Om eerlijk te zijn denk ik aan een rijtechnisch probleem.

Ga eens naar een andere instructeur voor een verfrissende kijk.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 10:42

Ze heeft net een andere instructeur. Het is idd gedeeltelijk rijtechnisch dat klopt, maar ze is megagevoelig in haar rug. En het is de ene keer erger dan de andere keer.. Met poetsen en opzadelen bijt ze ook overal in waar ze maar kan, ze zakt ook met opstijgen regelmatig een stuk door haar achterbenen..

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:30

Citaat:
ze zakt ook met opstijgen regelmatig een stuk door haar achterbenen..

Dat klinkt idd als en rugprobleem...daardoor zal ze zich ook vasthouden in de kaak.
Het is denk verstandig dit dier eens goed door te lichten en vooral je zadel nog eens na te laten kijken.

Hoe reageert ze als je eens zonder zadel gaat?

Verder zou longeren an de dubbel of voor een wagentje zetten ook kunnen helpen...maar niet eerder doen nadat ze geheel nagekekn is.

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:38

Ik ga volgende week naar Eric Laarakker om mijn paard na te laten kijken (rug). Ze kijken daar ook meteen het zadel na.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 12:58

Bodegraven kan ik zelf ook aanraden.
Mijn paardje wordt daar ook behandeld voor een blessure (knie), maar voor die blessure heb ik nu ook een acupuncturist die haar ondersteund.
Ze bleek obstakels te hebben waardoor de doorvoeding van uit de rug naar de knie en sprong niet goed verliep. Zelf ben ik daar zeer positief over, de DA was verbaasd hoe goed ze liep.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:04

Ik zou eerst zorgen voor een goede diagnose voordat je een kraker inschakelt. Als ie last van zijn rug heeft zet ie ook zijn rug vast en niet alleen de kaken.
Zo hebben wij ook jaren aangemoddert met een paard waarvan we dachten dat het ook in zijn rug zat omdat hij niet altijd nageefelijk wilde zijn...kraker, fysio, acupuntuur, inspuitingen, bloedonderzoeken noem maar op niks hielp...wat blijkt hij heeft last van zijn luchtwegen (hij hoesste nooit) en wil daarom niet nageefelijk blijven omdat het zijn luchtpijp afknelt en hij dan niet genoeg zuurstof binnen krijgt wil hij alleen maar omhoog lopen met zijn hoofd en zette zich vast...
Ik wil niet zeggen dat het met die van jou ook zo is, maar je kan je nog wel eens vergissen(ook DA meerdere zelf)

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:06

voor mijn paard met rugproblemen heb ik Gert-Jan den Heyer van dierenkliniek de vallei uit woudenberg. dit is echt een supergoeie dierenarts. is gespecialiceerd in paardenbenen en ruggen en mag ook kraken. met mijn paard ben ik op de uithof en bij eric laarakkers geweest, eigen dierenarts en nog een fysiotherapeut en niemand kon vinden wat hij had. Gert-jan voelde meteen dat er iets niet goed zat in z'n rug en heeft hem gekraakt. met speciale oefeningen is hij er nu bijna helemaal boven op.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:06

youngster schreef:
maar ze is megagevoelig in haar rug. En het is de ene keer erger dan de andere keer.. Met poetsen en opzadelen bijt ze ook overal in waar ze maar kan, ze zakt ook met opstijgen regelmatig een stuk door haar achterbenen..


Een paard wat zo megagevoelig is in de rug moet je nooit gaan rijden. Hoogstwaarschijnlijk zitten er toch een aantal dingen niet goed in de rug. En dan denk ik vooral aan de wervels, die kunnen veel pijn veroorzaken als ze wat scheef zitten.
Als Utrecht bij dit soort problemen alleen pijnstillers zou voorschrijven, zou ik wat anders zoeken. Is er bij jou geen osteopaat in de buurt?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:39

Ze is een tijd terug nagekeken door een fysio, zij had ook al gezegd dat het niet makkelijk zou worden om naar de hogere klasses te komen ( lees Z1) Maar omdat ze zo gevoelig reageerd wil ik haar perse nalaten kijken.. Ik ben nooit opzoek geweest naar een osteopaat vandaar dat ik het niet weet of er hier 1 zit..
Van gert-jan heb ik zowel goede als slechte verhalen gehoord, net als over bodegraven, dus daar ga ik dus al twijfelen..
Het zadel is pas nog nakeken, en ligt echt wel goed. Aan eric laarakker had ik ook al gedacht. Waar kan ik hem bereiken? Hij is tevens ook dierenarts geloof ik he?

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:44

een van mijn paardjes heeft ook een rugprobleem en ik laat haar regelmatig behandelen door een acupuncturist en sindsdien loopt ze terug geweldig goed

groetjes

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 13:49

Cowgirl zonder zadel reageert ze niet beter.. Als je naast haar springt word ze al boos en dan spring je er nog niet eens op..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:54

youngster schreef:
Ze is een tijd terug nagekeken door een fysio, zij had ook al gezegd dat het niet makkelijk zou worden om naar de hogere klasses te komen ( lees Z1) Maar omdat ze zo gevoelig reageerd wil ik haar perse nalaten kijken.. Ik ben nooit opzoek geweest naar een osteopaat vandaar dat ik het niet weet of er hier 1 zit..
Van gert-jan heb ik zowel goede als slechte verhalen gehoord, net als over bodegraven, dus daar ga ik dus al twijfelen..
Het zadel is pas nog nakeken, en ligt echt wel goed. Aan eric laarakker had ik ook al gedacht. Waar kan ik hem bereiken? Hij is tevens ook dierenarts geloof ik he?


Wat vond die fysio dan?. Bedoel nakijken is leuk maar het probleem is niet opgelost?.

Heb zelf al jaren een fsyio 1x in de 2 a 3 maanden laat ik hem nakijken op al zijn spieren. En als er wat is bel ik haar als eerste ze kent hem het beste. Mijn Da komt eigenlijk nooit bij mijn paard Haha!.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:00

Alles zat recht, ze zat alleen vast. Ze heeft haar een paar keer behandelt en oefeningen meegegeven en we moesten veel longeren en haar laag instellen.. Maarja daar komen we nu ook niet meer verder mee, ze moet gewoon wat intensiever behandelt worden denk ik..

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:03

Ik ben vorige week met mijn paardje bij Michiel Schepers geweest. Ze liep al tijden kreupel en ontlastte diagonaal achter en voor. De dierenarts raadde mij aan eens een afspraak met Michiel te maken.
Vorige week ben ik er dus geweest en ik hield geen goed gevoel aan dat bezoek over. Hij legde weinig uit en voor mijn gevoel ging het allemaal iets te makkelijk (uiteraard kan jij ook gewoon een slechte dag gehad hebben want ik heb dus maar 1-malig kennis met hem gemaakt).
Maar eerlijk is eerlijk, sinds die behandeling staat ze weer op 4 benen. Ze draaft en galopereerd weer goed. Het heeft dus absoluut geholpen.
Met dit soort dingen heb ik wel het motto: "Baat het niet dan schaadt het niet". Mits uitgevoerd door een kundig persoon uiteraard.
En ik kan je vertellen dat Michiel kundig is!
Als je meer info wil kan je mij PB-en.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:06

Lestria schreef:
Ik ben vorige week met mijn paardje bij Michiel Schepers geweest. Ze liep al tijden kreupel en ontlastte diagonaal achter en voor. De dierenarts raadde mij aan eens een afspraak met Michiel te maken.
Vorige week ben ik er dus geweest en ik hield geen goed gevoel aan dat bezoek over. Hij legde weinig uit en voor mijn gevoel ging het allemaal iets te makkelijk (uiteraard kan jij ook gewoon een slechte dag gehad hebben want ik heb dus maar 1-malig kennis met hem gemaakt).
Maar eerlijk is eerlijk, sinds die behandeling staat ze weer op 4 benen. Ze draaft en galopereerd weer goed. Het heeft dus absoluut geholpen.
Met dit soort dingen heb ik wel het motto: "Baat het niet dan schaadt het niet". Mits uitgevoerd door een kundig persoon uiteraard.
En ik kan je vertellen dat Michiel kundig is!
Als je meer info wil kan je mij PB-en.



hierbij dus de pb Haha! ( waarbij ik dus niet op het pbknopje gedrukt heb Blond )
Ben wel erg benieuwd wat hij precies heeft gedaan eigenlijk.. en waar hij zit.

Groetjes Marielle
Laatst bijgewerkt door youngster op 06-09-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:32

youngster schreef:
Alles zat recht, ze zat alleen vast. Ze heeft haar een paar keer behandelt en oefeningen meegegeven en we moesten veel longeren en haar laag instellen.. Maarja daar komen we nu ook niet meer verder mee, ze moet gewoon wat intensiever behandelt worden denk ik..


Waarom kom je daar niet verder mee?.

Ik zie veel mensen die een fysio hebben tips krijgen maar er uiteindelijk niets mee doen. Behandelen kan wel maar ja je moet jezelf ook veranderen om het de volgende keer te voorkomen. Ga je op de oude voet verder zal het niet beter worden maar na een paar maanden in het oude patroon vallen.

Ik denk dat je hetzelfde krijgt bij een kraker. Probleem is ergens ontstaan en vaak (altijd) bij de ruiter. Als de ruiter niet van plan is te veranderen zullen de problemen ook niet weggaan. Dan kan de kraker na verloop van tijd weer komen. Schiet dus niet op zoek het probleem op waar het misgaat dan kan je eraan werken zolang je het probleem niet vind zal de oplossing ook niet komen.

Denk dat intensiever behandelen niet het gewenste resultaat geeft.

Niet banketstaaf bedoelt hoor...
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 06-09-04 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:36

Misschien een rare tip...maar mocht er niks uit de onderzoeken komen ga dan eens naar Antoine de Bodt.

De doet zo'n beetje niks anders dan mens en paard helpen als ze een probleem hebben en er medisch niet meer uitkomen.

Je kunt hem ook eerst een mail sturen met je verhaal, scheelt kosten en kan je een idee geven om wel of niet te gaan.

Zadels vind ik zelf altijd een heel moeilijk punt....als ze niet passen past de rug zich wel zo aan dat ze passend worden. M.a.w de spieren zwakken af, worden 'dood' en zakken in . Doet ook pijn.


Nou je hebt in iedergeval een hele hoop tips gehad...ik hoop dat er iets is wat gaat werken en dat je straks weer fijn kunt rijden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:39

Dan nog cowgirl ik zie veel mensen die een kraker en alles laten komen maar niet het probleem in HUNZELF oplossen. Na verloop van tijd verval je in de oude problemen.

Ga er vanuit dat de zadels passen en geen problemen geven?. En natuurlijk ook een goede instructeur die ook problemen ziet en weet op te lossen dus met inzicht.

Ik zie ook vaak dat er getraint wordt op een standaard manier en niet aangepast op de mogelijkheden van het paard of bouw. Heb ruim een jaar geleden alles omgegooit en instructeur gezocht die eerst naar de bouw van het paard en het type maar ook naar mijn kwaliteiten keek. Aan de hand daarvan zijn we gaan werken. In rust en ruimte bouwen we nu veel meer op dan onder de druk dat het eerst ging. Niets moet en het rare is het resultaat is er wel veeeeel meer. We hebben nu lol en kijken uit naar de les. Gevolg een sterker en gezonder paard.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 06-09-04 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-04 14:41

Antione de Bodt ben ik al 2 keer geweest, daar kon ik helemaal niks mee eerlijk gezegt.. Pony ging slechter lopen in plaats van beter..

Prisca, we hebben de oefeningen iedere dag gedaan, nu doen we ze idd niet meer, misschien wel een idee om het weer op te pakken. Maar ik wil graag een andere blik eroverheen..

Ik rijd er zelf niet meer op, daar ben ik al mee gestopt met mij heeft het nooit geklikt met haar. Mijn zusje rijd er nu mee, en die is eigenlijk naar de M2 gevlogen met haar dat is ook weer zo raar.. Als ze echt pijn zou hebben zou dat niet gelukt zijn..
Maargoed ik ga zeker wat met bovenstaande dingen doen!!
Thanks!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:46

youngster schreef:
Mijn zusje rijd er nu mee, en die is eigenlijk naar de M2 gevlogen met haar dat is ook weer zo raar.. Als ze echt pijn zou hebben zou dat niet gelukt zijn..
Maargoed ik ga zeker wat met bovenstaande dingen doen!!
Thanks!


Zou het zeker weer oppakken desnoods haar weer laten komen voor opfrisser (wie was het? mag pb).

Weet je niet beesten doen meer voor de mens dan je denkt. Er lopen er genoeg met pijn rond alleen al voor de baas.

Mijn paard sprong nog gewoon terwijl na de les hij een flinke peesblessure had. Hij had toen nog nooit zo lekker gesprongen die avond. Na de les was de fysio er en vond de peesblessure.

Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 14:50

Citaat:
Probleem is ergens ontstaan en vaak (altijd) bij de ruiter.


Deels ben ik het hier mee eens. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je paad gevallen is of dat er een aandoening (bijv. artrose) meespeelt. In dit soort gevallen kan een kraker prima hulp bieden.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 15:00

Ik zeg niet altijd maar vaak wel ga er vanuit dat er geen medische problemen zijn want dan heeft een fysio en kraker ook geen zin als hij kreupel loopt op adtrose of kreupel op rugproblemen. Is een heeeel grooot verschil.

De gevallen die ik ken uit mijn omgeving blijken na de hand toch aan de ruiter te liggen. Scheef zitten, harde hand, onregelmatige training, niet goed longeren, te zware training en niet luisteren naar het paard, geen goed zadel enz... allemaal dingen die de ruiter had moeten weten. Dit zijn dingen die niet te vinden zijn door een normale DA.

Ben absoluut een voorstander van een fysio of een kraker als controle 1x keer in de zoveel maanden. Dat is zeker ook een controle voor jezelf. Als het paard goed en regelmatig in de spieren zit is het ook een teken dat jij het goed doet. Als je in een hand sterker bent zal het paard daar in de spieren op reageren (vast zitten bv).