Mok..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Mok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 15:31

Hoi allemaal,

Mijn paard had een paar weken geleden toen ik van vakantie terugkwam mok op zun rechter achterbeen..
Ik had er niet zo veel verstand van en heb toen om advies gevraagt bij de DA.
Die zei dat ik de korsten er af moest pulken..met mun nagels..
en er dan wat blauw spul opgespoten.(ik weet niet meer precies meer hoe het heet) maar ze zei ook dat paarden alleen mok konden krijgen op witte voetjes..

Maar een paar weken later kreeg ie het opnieuw maa dan volgens mij ook op een bruin voetje.. Verward

Kan dit of is het dan wat anders??

En nou zei iemand anders dat je de korsten er niet af moet pulken maar er vaseline op moet smeren totdat de korst heel erg zacht is en vanzelf los laat...

Wat vinden jullie??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:33

Mok kunnen ze aan alle voetjes krijgen, ongeacht de kleur.

Ik zou van tevoren de benen wassen met Betadinescrub. Insmeren met Vasiline om de korsten zacht te krijgen kan ook, of met water proberen af te pulken, maar die korsten moeten weg.
Maar alleen Vasiline is niet afdoende om de mok te doen verdwijnen. I zou bij de DA om mokwater vragen, of proberen of het met mokzalf/zinkzalf verdwijnt.

surcas
Berichten: 158
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Krimpen a/d lek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-04 15:36

ok bedank!

Ik vond het ook al zo raar..
waarom zouden ze het niet aan bruine voetjes kunnen krijgen??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:42

Witte voetjes zijn vaak gevoeliger voor zonnebrand en zo. En als er maar een klein wondje zit, hebben de bacterien die de mok veroorzaken daar meteen houvast aan. Dus zodoende: witte voetjes - zonnebrand en piepkleine wondjes - sneller mok.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:21

Heb je nu mok? Raar, meestal krijg je dat bij vies, nat weer. Kijk eens kritisch naar je stal, hoe schoon is het daar? Zorg dat de stal extreem schoon is, en heel droog, anders heb je een veel hogere infectiedruk, en heb je veel sneller mok.
Mokzalf is heel fijn spul, Vasaline houdt alleen het water tegen, maar als er al mok zit, heeft het geen helende werking ofzo. Vasaline is wel goed ter voorkoming van mok.

Edit: toevoeging: levertraanolie wil ook nog wel eens werken.

cow_girl

Berichten: 435
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 16:23

Die van mij heeft altijd aan 1 voet mok, het enige witte been.

Ik smeer er voor de zekerheid altijd een laagje uierzalf op, ze heeft ook van die cure mok pillen, maar ik vind ie niet echt goed werken.

Maar uierzalf is prima, en ik laat de korsten (als die er zitten er gewoon op, die vallen er vanzelf af).

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 20:59

die van mijn is er heel gevoelig voor(schijnt raar te zijn voor pony met 4 zwarte benen), ze hoeft maar in de modder te komen en ze heeft het al. ik zet de pony dan gelijk op stro i.p.v. zaagsel, want in zaagsel zit gif(beetje maar hoor) en door de mok en het gif word de mok nog erger. vervolgens priegel ik alle korstjes eraf, zo nodig met een zaagje uit figuurzaag(dit hoeft maar zelden). vervolgens met betadinescrub en zacht schuursponsje erlangs rossen. afdrogen, hele dure mokzalf erop, 2 dagen herhalen en het is weer weg.
deze manier werkt bij mijn pony het best, is volgens mij bij alle pony verschillend, in erg modderige tijden doe ik voor de zekerheid elke dag een goedkope mokzalf erop. het maakt wel heel veel verschil of m'n pony of stro of zaagsel staat.

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:56

carola schreef:
Heb je nu mok? Raar, meestal krijg je dat bij vies, nat weer.


Hey vakantieganger, wij hebben 2 weken regen gehad toen jij in Egypte zat hoor Tong uitsteken.
Ik heb al van meer mensen gehoord dat mokplekjes weer naar voren komen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:16

Mijn paard heeft regelmatig mok op haar witte voorbeentjes. De bruine achterbeentjes hebben veel minder last van mok.
Ik reinig als eerste goed met betadine shampoo, vervolgens smeer ik de mok twee keer per dag in met hydrocortiderm (verkrijgbaar bij DA).
Sinds ik dit spul gebruik heeft mijn paard veel minder lang last van mok.

Mok hoeft niet van een vieze stal of vies land te komen. Mok kan ook komen door overdadig veel zonlicht en daardoor zonnebrand wat resulteert in mok. Ook een klein schrammetje kan zorgen voor mok.
Mok hoeft dus niets te maken met stalhygiene.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:28

carola schreef:
Heb je nu mok? Raar, meestal krijg je dat bij vies, nat weer.


Meestal wel, maar die van ons krijgt het juist bij felle zon. En idd op zijn witte voetjes met daaronder een roze huid. Zoals Cassidy hierboven al zegt: die zijn gevoelig voor zonnebrand. Door vocht, maar ook door zonnebrand raakt de huid geïrriteerd en op een geïrriteerde huid heeft de mokbacterie sneller vat.

Bij Ret is juist de combinatie van felle zon en een modderige wei of paddock funest. Dan raakt de huid op twee manieren geïrriteerd en dan is het direct raak.

Het advies van onze DA is: goed wassen met betadineshampoo of -scrub, tot de korsten weg zijn. Daarna goed droogmaken. Wij smeren er dan knalgele zalf (eigen recept van de kliniek) op en die helpt prima. Om vocht en vuil uit de kloven te houden, kun je er vaseline op smeren. Alleen werkt dat in de felle zon juist weer als een filter, daar kun je er beter een hoge factor zonnecreme of sunblock op smeren.

Ret had het vorige week alleen aan zijn witte voorvoetje. Door het direct te behandelen is het nu alweer weg. Achter heeft hij het deze keer niet gehad. Zijn stal is altijd schoon en droog, dat helpt idd ook mee. Op zijn vorige stal was het een sopzooi, daar had hij continu mok.

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:31

je paard kan dus ook gewoon mok krijgen als je hem in de zomer veel afspuit en zn beentjes beetje achterwege laat met afdrogen Knipoog
heb er ervaring mee. was niet begonnen met klein korstjes nee gelijk een hele snee in zn kootholte.
gewassen met betadine shampoo en toen ingesmeerdmet vaseline, tot de korsten loslieten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 22:38

Ukster schreef:
je paard kan dus ook gewoon mok krijgen als je hem in de zomer veel afspuit en zn beentjes beetje achterwege laat met afdrogen Knipoog


Klopt. Daarom altijd de kootholtes goed afdrogen als je de benen hebt afgespoten, zeker als je paard gevoelig is voor mok. Je moet het vergelijken met je eigen handen, je krijgt bijvoorbeeld kloven als je veel met je handen in (heet afwas)water zit. En zo werkt dat bij een paard ook: de huid wordt week door vocht en daardoor gevoelig voor mok.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:01

Ik heb ook een tweejarige met twee witte achtervoetjes, een voet heeft mok, de ander niet. En dat aan de buitenkant van de kogel, dus niet in de kootholte.
Vanavond voelde ik trouwens ook twee plekjes bij de kootholtes aan haar voorbenen (zonder wit voetje). Ze staat nog op het land, en dat ligt wat hoger en is dus nu weer droog...

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 00:11

wat een rare VA ten eerste niet pulken (gaat het bloeden en krijg je weer korsten) ten tweese kan ook op andere benen voorkomen. met betadine scrub wassen en korstjes weken gaan er dan vanzelf af, meestal is dit genoeg.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:01

carola schreef:
Heb je nu mok? Raar, meestal krijg je dat bij vies, nat weer. Kijk eens kritisch naar je stal, hoe schoon is het daar? Zorg dat de stal extreem schoon is, en heel droog, anders heb je een veel hogere infectiedruk, en heb je veel sneller mok.
Mokzalf is heel fijn spul, Vasaline houdt alleen het water tegen, maar als er al mok zit, heeft het geen helende werking ofzo. Vasaline is wel goed ter voorkoming van mok.

Edit: toevoeging: levertraanolie wil ook nog wel eens werken.


Ik dacht ook dat het kwam door nat weer.
Maar mijn paard had ongeveer en maand terug ook mok Verward
En mijn stal is kurkdroog,word elke dag schoongemaakt.
Dus dat heeft er niets mee te maken.

Wat is er trouwens mis met de ouderwetse mokzalf?
Ik heb dit zelf ook gebruikt in combinatie met accederm.
Binnen 3 weken was de mok weg!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 16:05

Ik denk toch dat er iets loos is met het millieu.. Mijn pony heeft binnen een dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hele erge mok gekregen.. Nu heb ik het anderhalve week lang behandeld met: Betadine gewassen, laten weken in de biotexgroen, na spoelen, weer wassen met betadine fohnen en zalf erop, nu dacht ik het aardig onder controle had.. Maar nee de DA is reeds 2x geweest, 1e keer om bloed af te nemen... Kwam dus een allergie uit, die dus met zich mee bracht, een een of andere duistere schimmel en mok in de vorm van herpus.. Woensdag avond half 12 was de DA er weer.. Het virus *(wat ever het ook mag wezen) is bij 2 paarden in de bloedbaan gaan zitten...met het gevolg dat het nu aan het opkruipen is richting het sprong gewricht.. De DA heeft speciaal voor ons zalf gemaakt met antibiotica erin en we hebben nu een week kuur die we direct in de bloedbaan moeten spuiten.. De DA vermoed dat het toch bij een of ander raar prikbeest vandaan komt.. Je bent er mooi klaar mee met die narigheid...