Hoe werkt de prikpil bij merrie's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Hoe werkt de prikpil bij merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 14:27

Mijn ruin van 3 jaar oud staat bij 4 merrie's op het land. Gaat allemaal super goed totdat alle 4 de merrie's hengstig worden. Ze plakken met z'n vieren allemaal aan mijn enige ruin. In het begin negerde hij ze en liep weg, maar nu vind hij het toch interessant *LOL* . Maar om ongelukken of dergelijke te voor komen willen wij ervoor zorgen dat volgend jaar de merrie's niet meer hengstig worden, dit is fijner en rustiger voor de kudde en mijn ruin!!!! Maar ook voor het rijden van deze merrie's is het fijner dat ze niet zo vaak en heftig hengstig worden. Wat is de beste en veiligst methode om de hengstig heid te verminderen??? We willen graag de paarden bij elkaar houden. *LOL*

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:06

ik denk persoonlijk dat je de natuur niet tegen moet werken, wie weet krijgen die merries straks kwaaltjes door die prikpil.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 10:25

De zgn prikpil, bestaat uit het regelmatig toedienen van hormoon injectie's, waarop het lichaam van de merrie reageert, als zou ze drachtig zijn en dus niet meer hengstig wordt.
Maar................. dit middel wordt alleen toegepast op merrie's met een abnormale hengstigheid (zgn pismerrie's), waar anders niet mee te rijden of werken valt.
Geen enkele normaal nadenkende DA zal dit middel, voor de door jouw opgegeven reden gaan gebruiken, daar dit middel bij langdurig gebruik, de hormonale cyclus van de merrie volledig (blijvend) kan veranderen, waardoor deze voor de fokkerij (vrijwel) ongeschikt wordt.
Een betere oplossing is om tijdens de hengstigheid van de merrie's, de ruin even tijdelijk elders te parkeren.
Gaan stoeien met hormoonpreparaten, lijkt me in jouw geval zeker geen oplossing, om overigens van het kosten plaatje nog maar te zwijgen.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:25

Ik heb wel eens gehoord dat ze bij merries een balletje in de baarmoeder doen. Hierdoor 'denkt' het lichaam zwanger te zijn en worden de merries dus niet meer hengstig.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:44

Klopt, maar als je even via de zoekmachine kijkt, dan vindt je een discussie hierover, die we dit voorjaar hier over hebben gehad (hengstige merries / pismerrie's) de ervaringen hiermee, waren niet bepaald gunstig, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Voor 4 merrie's en voor die reden die Udo 2001 opgaf, vind ik dit trouwens nogal een zware en dure ingreep.
Laatst bijgewerkt door Kitten op 31-08-04 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 11:49

Is het bij merries ook zo dat als ze altijd bij elkaar staan dat ze dan ook dezelfde tijd hengstig worden ??
Een verschijnsel dat bij vrouwen wel eens voorkomt Haha!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:08

Altijd, is een groot woord en daar had ik er ook teveel voor lopen.
Maar met een klein groepje zie je vaak, dat het min of meer gelijk loopt.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 19:46

Zou hier niet mee gaan rommelen; het is tegennatuurlijk. Prikpil is rotzooi en je kan problemen krijgen (baarmoederontsteking met gevolgen van dien). Kan je niet nog een paard op stal nemen (ruin) en die dan samen met jouw paard buiten zetten? Hengstigheid: hoe erg ze het worden is per paard verschillend. Het kan zijn dat het minder wordt als je er langer me rijdt (weet niet hoe jong ze zijn). Is het overdreven hengstigheid neigend naar pismerrie dan zou je wat homeopatisch kunnen proberen.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:07

ik zou hier inderdaad ook niet mee gaan rommelen maar gewoon het ruintje apart zetten