**Help DROES!!!**

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

**Help DROES!!!**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-02 15:57

Hallo,

Bij ons op stal staan 2 pony's die droes hebben,vervolgens kreeg het ook nog een ander paard.

Nu krijgt mijn paard dikke klieren tussen de kaken,en ben ik bang dat dit ook droes is. Huilen Huilen Verdrietig Verdrietig Frusty
Hij heeft een loopneusje ,maar eet en is nog heel erg goed te pas.
Wat kan en mag ik doen???

-Wel of niet rijden??
-Wat kan ik allemaal doen (zalfjes enz.)

Ik zou graag zoveel mogelijk informatie willen hebben over DROES en wat men er aan kan doen.

Ik weet dat de paarden met droes gescheiden moeten staan van de andere paarden,maar dat heeft geen zin meer zegt men.
Virus hangt nu rond in alle stallen.
Er staan veel paarden en ben bang dat de ziekte nog erg lang rond kan blijven hangen. Huilen Huilen

Groetjes:Corina

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Droes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 20:15

Oh jee, dat is een vervelende ziekte! Ja, hier in Amerika zie je dat veel! Vele paarden overleden dan ook! Er is niet veel dat je er kunt aan doen. Het is altijd goed om je paard in te enten met de vaccine voor droes, maar het is inderdaad telaat voor. Het enige wat je kunt doen is het paard op rust houdt en de ziekte gewoon laten belopen.

Diamond Checkers

jackbeers
Berichten: 98
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:23

pas maar wel op met contact met andere paarden dat je niet met jou kleren ook nog naar een andere stal gaat want het is erg besmettelijk

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 21:35

hoi,
je kunt de abcessen insmeren met trekzalf,
en niet laten enten als ze al droes hebben,

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:16

frisse lucht is heel belangrijk, maar kijk uit voor tocht! En droes is zeer besmettelijk, gaat ook in kleding en schoenen zitten, dus naar een andere stal gaan in de kleding waarin je naar je paard bent geweest.

beterschap voor je paard!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 22:33

Droes wordt veroorzaakt door Streptococcus Equi. Paarden worden besmet door direct contact of door overbrenging van de infectieuze pus aan de kleding ed van verzorgers. Morbiditeit kan oplopen tot 100 % (elk dier die er mee in aanraking komt krijgt het) mortaliteit laag (1-5%)
Symptomen: Paard maakt een zieke indruk, Temp kan oplopen tot boven 41 graden. Meestal beiderzijdse neusuitvloeiing, speekselvloed uit de mond omdat slikken voorkomen wordt door de pijnlijke keel. Dier staat met gestrekte hals. Bij het drinken kan regurgiteren optreden. Druk op de keelstreek is pijnlijk, hoest is onderdrukt. De retropharyngeale lymfeknopen kunnen opzwellen en het paard doen stikken (komt zelden voor) De lymfeknopen kunnen naar binnen (luchtzakken in) en naar buiten toe kapot gaan. Verslagen droes is die vorm van droes waarbij andere lymfeknopen dan die van het hoofd gaan abcederen. Daar van is de prognose niet zo gunstig, die van de rest wel. Antibiotica of chemotherapeutica kunnen geven worden. Wanneer de lymfeknopen gezwollen zijn geen antibiotica omdat dat het ziekteproces verlengt. Het moet zo snel mogelijk tot rijping komen. Dat kan door scheren van de klieren en 2 keer daags flink masseren met Ung. resolvens of Ung. laurinum. De spontaan geopende klier moet zo lang mogelijk geopend blijven, en meerdere keren per dag gespoeld worden met milde desinfecterende middelen. Dunne slobber geven en voldoende fris water. Bij onvoldoende drinken een infuus geven.
Preventie: paard met droes weghalen bij andere paarden. De rest 2 keer per dag temperaturen Bij plotselingen T stijging (en nog niet gezwollen Lymfeknopen) antibiotica geven. En isoleren.
vaccinatie: is niet in NL beschikbaar. Immuniteitsopbouw duurt minstens 14 dagen. Na 3 injecties is er slechts een reductie van 50% van het aantal ziekte gevallen. Er kunnen ook heftige reacties in de spieren ontstaan.
Ik hoop dat je genoeg weet!!!!! Wil je nog meer weten....Let me know!
(het is een heel verhaal geworden... SORRY!!!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:06

Everything you ever needed to know about Droes... bedankt Mikey....

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 23:13

Goh, Mikey, dat is zeker uit het dictaat ziektekunde 2? Toch handig dat je dat als naslagwerk altijd kunt blijven gebruiken he?

Bij ons op stal hebben we ooit (jaar of 5 terug) ook eens droes gehad, er zijn toen iets van 3 of 4 paarden echt ziek geworden. Het is echt goor als het eenmaal openbreekt, maar meestal zijn ze daarna wel vrij snel weer opgeknapt.
Denk er idd aan dat je geen andere paarden aait als je net bij jouw paardje bent geweest, want het is dus echt erg besmettelijk. Zorg ook dat anderen jouw paard niet aaien.
Verder zou ik even niet rijden en dus de temperatuur goed in de gaten houden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 23:11

Mijn paard heeft enkele jaren geleden ook droes gehad. Ze kreeg koorst en wou niet meer eten. Uiteindelijk werden haar keelklieren dik. Ik voerde haar met de hand natte zemelen zodat ze ook wat vocht binnen kreeg. De bulten smeerde ik in met zalf. Je zag langzamerhand dunne plekken op de bulten verschijnen die uiteindelijk doorbraken. Vantevoren liep de etter haar al uit de neus dus naar binnen was het waarschijnlijk al eerder doorgebroken. De koorts mag in principe niet bestreden worden, tenzij die giga hoog oploopt, want dan onderdruk je de ziekte wat nare gevolgen kan hebben. Wel weghouden bij andere paarden en zelf om je kleding denken.
Er overlijden maar weinig paarden hieraan, dus je paardje komt er vast wel weer bovenop.
N.B. mijn paardje kreeg het nadat mijn andere paard in Utrecht was geweest! Ze stonden altijd samen zonder ander paardengezelschap.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 00:26

Marije_jiplover schreef:
Goh, Mikey, dat is zeker uit het dictaat ziektekunde 2?


Dat had je zeer goed gezien! Nu moet ik het nog allemaal onthouden Verward

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 17:32

Hallo Allemaal,
Mijn paard heeft nu ook droes,maar het wil niet echt naar buiten komen.
Hij heeft een bult onder zijn hals (tussen de kaken) en het wil maar niet dikker worden.
Ik heb de plek geschoren en smeer er 2x daags laurierzalf op.
Zijn temperatuur blijft schommelen om de 38 graden.
En ik heb heb op rust gezet.
De bult voelt ook heel erg warm aan.
Kan ik verder nog wat doen om het proces te versnellen.
Groetjes:Corina

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 17:36

dan sta jij dus op die ene manege in Hengelo die al sinds voor vorige week vrijdag met Droes kampt?

dat betekent dus steeds andere schone kleren aandoen en de rest meteen in de was en je schoenen/laarzen oid met het een of ander goedje schoon maken Verward

ik geef les op een andere manege in Hengelo, en er liep 1 iemandf (of meerderen) op beide manege's rond, die moesten dus bovenstaande volgen.

de leeftijd had er ook mee te maken, maar ik weet nu ff niet meer of het nou gevaarlijker was voor paarden/pony's boven de drie of onder de drie jaar.

dat het dik gaat worden onder de keel kan idd betekenen dat je paardje ook Droes heeft, maar dat is meestal wel heel duidelijk te zien.
misschien zit je dan nog in het begin stadium?
iig de DA bellen lijkt me, er is wel een of ander zalfje voor.
volgens mij moet het ook juist open gaan, dan is het des te sneller over en daar zou het zalfje dan ook voor zijn.

er is vast wel meer, maar daar kan de Da jou vast wel bij helpen (voor informatie en desbetreffende middelen).

succes

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:13

Chrystal-gek schreef:
de leeftijd had er ook mee te maken, maar ik weet nu ff niet meer of het nou gevaarlijker was voor paarden/pony's boven de drie of onder de drie jaar.



Volgens mij onder de drie jaar.

Op de manege bij ons in het dorp hebben nu enkele paarden verhoging. Sommige mensen zeggen dat het droes is. Hoe weet je dat zeker?
Hoeveel dagen na het begin van de verhoging krijgt het paard last van zijn keel?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:15

honey heeft vorig jaar (achteraf gezien) droes gehad.
Ze was allemaal verkouden en snotterig, maar had geen bulten bij die klieren, dus dacht niet dat het droes zou zijn.
Tot een ander paard wel bulten kreeg, bleek het bij hon dus ook droes te zijn.
Ik heb er niks aan gedaan omdat ik eerst aan een verkoudheid dacht. Is ook vanzelf over gegaan, maar let wel, bij hon viel het dus heel erg mee