insectensteken of eiwitbulten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

insectensteken of eiwitbulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 08:56

Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar ik ben er nog niet uit wat het bij mijn paardje is.
Ik ben sinds een week op vakantie in Friesland. Hij staat thuis dag en nacht op een schrale wei. Hier staat ie max 6 uur in een vette wei (in een week opgebouwd van 2 naar 6 uur). Maar er zijn hier ook vervelende vliegen. Thuis zijn er wel veel en zit zijn hoofd altijd onder (daar heeft ie een vliegenkap om). Hier zitten ze niet op zijn hoofd, maar hij slaat wel veel naar zijn buik en benen, ivm viegen.

Gisteren heeft ie in het land gestaan zonder vliegendeken vanwege de regen. Maar toen ik hem eruit haalde zat ie onder de bulten. (ik heb die vliegendeken pas hier gekocht hoor, thuis staat ie zonder). Wie heeft enig idee wat het zijn?

Het zijn van kleine tot behoorlijk grote (2cm doorsnee) bulten en ze zitten in zijn hals, boeg, onder en aan de zijkant van zijn buik. Ze zijn hard.

Graag jullie advies, aangezien ik hier ook niet makkelijk mijn eigen DA kan raadplegen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:05

Gevoeldmatig, zeg ik (eiwit) allergie op gras of daarin voorkomende kruiden. Een week is net ongeveer voldoende om dit op te bouwen (kan ook heel accuut). Insecten steken zou je direct over het hele lichaam hebben en daar heb je met regen bovendien vaak weinig last van. Allergie begint (meestal) plaatselijk en breidt zich steeds verder uit. Ik zou toch even een DA raadplegen, want allergie is doorgaans goed te behandelen.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 13:42

Ik heb ook meer het idee van eiwit dan van insecten.
Maar als je het echt zeker wilt weten, haal dan de DA erbij.
Zijn de bulten gevoelig? Of juist niet?
Anders misschien een foto plaatsten, dat kan verhelderend werken en wie weet krijg je dan meer tips?
Ik vind persoonlijk de opbouw van op een vette wei staan ook erg vlot, maar dat is je eigen keuze natuurlijk.
Veel succes.

Phileine83
Berichten: 224
Geregistreerd: 03-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 09:43

.
Laatst bijgewerkt door Phileine83 op 26-12-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 10:26

Het lijkt er toch sterk op dat het insectensteken zijn. De buurt hier staat er bekend om dat er grote steekvliegen zitten. Een ander paardje heeft precies dezelfde bulten en staat in een andere wei en staat hier altijd al. Ik heb het ook aan iemand hier in de buurt gevraagd, en die had ook niet het idee dat het eiwitbultjes zijn.
Hij heeft nu overdag ook continu zijn vliegendeken om en heeft nu nieuwe bultjes op de plek waar die deken niet zit: rondom zijn kaak.
Hij lijkt er niet echt last van te hebben. Hij heeft wel jeuk aan staart en manen, ook meer dan thuis, maar dat komt daar niet van.

Vakantie met je paard is wel leuk, maar al die vervelenden dingen. Eerst kreeg ie mok, nu dit weer. En het zou ook leuk zijn als het eens echt droog wil worden en de zon gaat schijnen........ (goed voor zijn mok, minder voor de vliegen).