Stalbenen: hoe te verhelpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Stalbenen: hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 11:47

HELP:
Mijn jaarlinghengst heeft last van stalbenen. Hij krijgt, net als alle andere 75 paarden op stal, 3 keer per dag kuilgras gevoerd en staat momenteel iedere dag met stalbenen. Hij komt er elke dag uit, minstens een uur, en na 10 minuten zijn zijn benen alweer normaal. Ik vroeg me alleen af of ik er niet preventief iets aan kan doen. Op zich heeft hij er geen last van, maar ik wel hem er wel graag voor behoeden.

Groetjes Vork


Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 13:40

Hij gaat eind april met nog een aantal paarden het land op, dus dan zal hij voldoende beweging krijgen en ik verwacht dat zijn benen dan ook niet meer zo snel dik zullen worden. In de tussentijd wil ik er alleen wel iets aan doen. Helaas wordt er bij ons alleen kuil gevoerd en ik ben niet in de gelegenheid om hem drie keer per dag hooi te voeren, dus moet ik iets anders verzinnen. Nu heb ik al een paar keer iets gelezen over appelazijn en arnica. Helpt dit echt en zo ja, hoe vaak per dag moet hij dit hebben en kan het bijvoorbeeld 's avonds ook door zijn kuil?
Hij krijgt al alle beweging die ik hem kan geven (minstens een uur per dag), ik zoek alleen naar een oplossing tot hij het land op gaat.

Groetjes

Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 11:39

Vanaf april zal hij 24 uur per dag op het land staan en dus ook voldoende beweging krijgen met leeftijdsgenoten. Het is alleen dat ik voor de tussentijd een oplossing zoek en ....... die heb ik gevonden. Ik dacht zaterdag "laat ik eens de proef op de som nemen en gewoon een fles appelazijn kopen". Hij heeft het diezelfde dag nog gehad en gisterochtend waren zijn benen al de helft dikker dan normaal en hij had er ook beduidend minder last van. Daarnaast heeft hij gister heerlijk een paar uur in het zonnetje kunnen spelen.
Het benenprobleem ziet dus zijn einde!


Marlies
Berichten: 65
Geregistreerd: 11-03-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-02 14:38

Ik weet dat hij momenteel te weinig beweging krijgt, maar het land waar hij op komt te staan is nog te nat en dus niet veilig. Als het weer meezit gaat hij zo snel mogelijk het land op.
Hij krijgt momenteel alle beweging die hem kan geven. Ik werk fulltime en daarnaast staan er +/- 75 paarden bij ons op stal. Er is dus niet altijd alle tijd en ruimte om hem een aantal uur los te laten. Ik zorg er wel voor dat hij dagelijks minstens een uur naar buiten kan; hij staat dus in geen geval een dag stil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus, Renkle, Rijsa, Trendiction en 75 bezoekers