Vit. E met selenium geven???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Vit. E met selenium geven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 16:27

mijn paard van 3,5 is een half jaar ziek geweest. Ontsteking boven zijn kies. heeft in dit half jaar 3x een antibiotica-kuur gehad. 1 gewone van een week, 1 week een dubbele en 3 weken lang een zware.
ontsteking is weg en er zit al veel meer pit in, maar nog lang niet hoe hij "vroeger" was. hij is zo superslooooooom!!
Heb de dierenarts laten kijken. mest en bloedonderzoek. uit de mest kwam dat hij iets teveel wormen eitjes had, dus meteen met Equest ontwormt. uit bloedonderzoek bleek dat hij licht bloedarmoede had en licht verhoogd aantal enzymen in zijn bloed. Dierenarts wilde er niets aan doen. vondt het wel een goed idee om hem extra vitaminen te geven. Was het ermee eens dat hij wel erg veel antibiotica heeft gehad.

Hij krijgt dus op dit moment MaxH. hij is er al wat opgewekter van geworden maar hij blijft gewoon supersloom met rijden. ik doe het heel rustig aan, veel stappen. geen galop.

hij is in de bak echt niet voorruit te branden. lijkt net of hij heel erg stijf is. als ik buiten op de harde weg ga rijden, loopt hij wel beter maar in het begin heel stijf dan weer een tijdje goed door, dan weer langzamer alsof hij weer stijf is. Ik vindt dus dat hij over het algemeen buiten op de harde weg beter door loopt dan in de berm of in de bak.
Het valt me ook op dat hij bij het longeren of rijden niet echt goed loopt.
Vroeger zette hij bij het stappen echt zijn achterbenen voor de hoefafdruk van zijn voorhoef heen en met draven kwam hij precies in die afdruk of er iets overheen. Nu komt hij met draven ruim 1,5 halve hoef VOOR de afdruk van zijn voorhoef.
Ook heeft hij bijna/geen spieropbouw.

Wat denken jullie, zou ik hem Vitamine E met selenium geven??? (wel de dosering aanpassen aan het voer en de MAXH., zodat hij niet teveel krijgt.

Aan eten krijgt hij: 2 kg. sportbrok, kuilgras, vit.poeder, foeneknof zeewier en lijnzaadolie.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 20:07

Je kan hem wel allerlei middeltjes geven, maar je paard heeft ontzettend veel meegemaakt de laatste tijd. Als ik jou was zou ik hem eerst eens een half jaar op het land zetten. Het mooie weer komt eraan, dus het is mogelijk hem (als het mogelijk is met een paar andere paarden) dag en nacht buiten te zetten. Ik denk dat als je hem daarna weer oppakt hij er ook weer zin in heeft. Succes ermee, Mirjam.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 22:54

Waarom zou je hem vitamine E en selenium bij willen voeren? Heb je er een bepaalde reden voor??? Vitamine E is een anti-oxidant. Selenium is nogal snel toxisch.... Beetje oppassen dus. (niet als je de richtlijnen van het middel aan houdt hoor!!!!, maar je weet nooit hoeveel er in zijn hooi zit en (ik geloof) 5 keer de behoefte is al toxisch, dus ik zou het nooit bijvoeren)

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 08:19

Ik zou zijn brok veranderen in onderhoudsbrok en halveren for the timebeiing.
Heel rustig opbouwen, zijn conditie heeft een zware klap gehad op die leeftijd en hij is nog erg jong.
Ik zou vit E+Selenium niet naast MaxH geven, wel evt ipv (even goed opletten bij de vit E gehaltes, een te hoge dosering kan zeer schadelijk zijn).
Je kunt hem er wel bv D-Ty bijgeven, dit is ook voor stijve spiertjes en werkt ook super.
Succes en doe het rustig aan he?
Viv

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:50

Ik voel nog het allermeest voor het antwoord van Mirjam.

Een half jaar (zomer) het land op en paard laten zijn. Niet mee prutsen.
Vertrouw op het zelfhelend vermogen van het paardenlijf. Dikke kans dat ze heel oke weer uit het land komt, en je die peodertjes en andere dure aanvullingen gewoon weg kunt laten.
Doorbreek je patroon van alles te willen oplossen met peodertjes en potjes....wordt het vaak alleen maar slechter van op de lange duur....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 22:42

Bij een paard wat al zo veel problemen heeft (gehad) zou ik niets meer gaan bijvoeren dan in overleg met je arts.