kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 18:02

ik zag dat mijn paard rechtsvoor kreupel loopt vooral met longeren zie je het,met rijden eerst niks gemerkt wat moet ik nou doen??wel of niet laten bewegen/ Schijnheilig

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:24

Dat ligt eraan waar de kreupelheid vandaan komt.

Weet je zeker dat het rechtsvoor zit? Is het been dik/warm?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:33

Persoonlijk zou ik hem zolang je niet weet waar het precies vandaan komt en de da langs is geweest even op rust zetten, evt met weidegang.

Longeer je paard op de verharde bodem en op onverharde bodem dan je weet of het een belastings of bewegings kreupelheid is (tenminste je weet dat dan bijna zeker want echt voor de volle 100% weet je het nooit)

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:19

Op rust zetten zou ik idd ook gewoon doen, maar niet alleen op stal, hij moet wel blijven bewegen, rust roest in de meeste gevallen, worden ze alleen maar stijf van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 21:06

Toen mijn pooonie kreupel was, moest ik van degene die haar magnetisch behandelde, 3 kwartier per dag gewoon gaan stappen, rechte stukken in de bak, het liefst langs de weg... weet alleeen niet of jou paardje hetzelfde heeft..

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:30

Stappen en koelen. Koelen is altijd goed voor de bloedsomloop. Duurt het te lang dan de DA erbij halen. Sterkte.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 22:54

ik weet zeker dat het rechtsvoor is..maar wat is het verschil dan tussen belastingskreupelheid,of bewegingskreupelheid??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 22:43

geen reacties meer??

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:22

Dat heb ik ergens in mijn schoolboeken staan Haha! Laat ik het nou net niet meer uit mijn hoofd weten Schijnheilig

Misschien kan Cissie het even uitleggen? Anders zal ik het voor je opzoeken..

MadUnique
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:40

belasting is meer hoeveel druk erop staat
het kan zijn daaaaaat
hmn ffe n makkelijke manier
je m niet recht genoeg richt/rijd waardoor er veel druk op de voorhand komt te staan...

nog iets.. cker weten dat het rechtsvoor is?
het kan ook linksachter zijn he.. dat je paard gewoon de diagonale beweging verbreekt en dus op links voor valt om het zo te zeggen.
voel even aan de benen en hoeven welke misschien warmer is..
vraag ook even het voetje en voel een beetje tussen de pezen, gewoon van boven naar beneden strijken zeg maar..
misschien dat je paard dan een pijnlijke reactie geeft, gewoon terug trekt ofzo... dan kan het dat been zijn
probeer ook, even de hoeven uitkrabben, en met de krabber of een klein hamertje ofzo er iets op slaan
kan zijn dat er misschien een dieper gelegen ontsteking zit
en voel ook de kussentjes enzo..
en verder ook de rug voelen, bij de wervels enzo op reacties van je paard..misschien heeft ze verkeerd gelegen in de stal, weet jij veel..

het beste is inderdaad rust geven en beentjes lekker afspuiten
let wel op met voer, als het een paard is waarmee je elke dag rijd moet je het voer iets aanpassen
pak em na n paar dagen even op, gewoon aan de longe, geen poespas alleen simpel aan n halster desnoods
mocht het niet beter zijn. laat even je instructrische kijken desnoods
of bel de DA

njah veel suc6!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 23:46

Mijn eerste reactie is altijd, 10 min stappen op het harde, rechtuit (langs een weg op het asfalt ofzo) en afspoelen. Eventjes aankijken of hoe erg het is en dan eventueel de DA erbij halen. Meestal hebben ze zich verstapt of verrekt, of is het een hoefzweer (kenmerk:zeer plotseling kreupel lopen)

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:16

Zo veel mogelijk afspuiten OK dan!
Kun je nooit iets verkeerds aan doen

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 09:44

K zou hem afspuiten een paar x per dag. En even op rust zetten maar wel in de wei. Anders word ze alleen maar stijfer.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 14:55

inderdaad ik stap veel op de harde weg en spuit haar goed af en masseer haar met spiergel ik geloof ook dat het een spierverekking is geweest maar vanvond komt de arts kijken over hoe en wat het vandaan komt..

Korinia

Berichten: 75
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Omg. Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 12:48

niet teveel laten bewegen alleen om te kijken hoe hij loopt. Kreupel: rust.
Ik vraag mijn hoefsmid altijd of hij wil kijken. Kost niks en deskundig advies