Extra tand bij merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Extra tand bij merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 13:34

Ik ontdekte van de week een kleine (wolfs?) tand bij Sheril, op de plaats waar veel ruinen/hengsten ook een extra tand hebben. Hij stak maar een beetje boven het tandvlees uit, dit was wel wat roder dan de rest van het tandvlees.
Tijdens het rijden houdt ze vaak rechts (waar die dus zit) wat vast, maar dit ligt aan mij (ik zet heel snel mijn rechterschouder en –arm vast) en wordt wel steeds minder. Ik rijd nu met een dikke enkelgebroken watertrens, heb een dikke dubbelgebroken watertrens besteld. Moet deze tand eruit of kan hij gewoon blijven zitten? Zal ik voor de zekerheid een dierenarts laten kijken? Hebben jullie hier ervaring mee?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 13:55

Crocus had dat ook, aan de ene kant wat groter dan aan de andere, maar zij heeft er nooit last van gehad, dus ik zou ze gewoon laten zitten. Ze zijn een stuk kleiner dan bij hengsten/ruinen en volgens mij blijven die ook gewoon zitten. Als je niet een al te dik bit hebt, moet het gewoon kunnen volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 14:24

Ook Milena had twee wolfstanden (schijnt raar te zijn voor een koudbloed Verward ) De tandarts heeft ze eruit gehaald, omdat hij vond dat dat beter was ivm het bit.
Was geen commerciele actie trouwens, ik heb er maar vier tientjes voor betaald. Even een weekje met hackemore gereden en het was weer klaar.
Ze gaf geen krimp trouwens, met het trekken.

Ik heb ze allebei nog! Lovers

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:16

als het een wolfstandje is moet ie er uit, want daar drukt het bit op (of kan hij op gaan drukken) Is het de zogenaamde hengstentand, dan kan hij geen kwaad! Zolang het bit er niet op drukt!

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:55

Mijn New Forest merrie heeft ook zo'n tandje extra. Ik heb de veearts er eens naar laten kijken en die zei dat het mocht blijven zitten.
DUs zolang ze er geen last van heeft...
Maar als de veearts eens langs komt, kan je het 'm altijd eens ff vragen hé!!! Dan ben je zeker!! Knipoog

gr.Marijke

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:06

Mijn merrie heeft dit ook. Ik dacht eerst dat het een wolfstandje was maar die zitten meer naar achter.
Zij heeft dus ook een tand op de plaats waar ruinen (en dus ook hengsten) hun zogenaamde ruinentand hebben. Toen ik die tand ontdekte heb ik de veearts geraadpleegd. Soms kunnen ze er last van hebben als de tand aan het doorkomen is. Zo'n tand komt voor bij ongeveer 25% van de merrie, dus geen paniek.