*Inenten tetanus (halfjaarlijks?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

*Inenten tetanus (halfjaarlijks?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 10:23

Is dat nieuw dat paarden ieder half jaar geënt worden voor tetanus?
Dacht altijd (en volgens de bijsluiter van mijn eerste enting moet dit ook) dat het jaarlijks voor tetanus was en halfjaarlijks voor Influenza.
Nu hoorde ik net van mijn veearts dat het gebruikelijk is om ieder half jaar een combi-enting te geven. Gek dat het de afgelopen 2 jaar niet gebruikelijk was Verward .
Hebben jullie dit ook, of geloof je wel wat erin gaat?
Vindt het maar vreemd, vooral omdat de bijsluiter toch iets anders aangeeft, en de fabrikant zegt dat niet voor niks.
Of is het teveel moeite om alleen influenza te enten?
Viv

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:50

Mijn paarden krijgen maar 1 x per jaar een enting voor tetanus én influenza. Alleen als het verplicht vaker moet, dan ga ik het ook doen. Zolang dat niet hoeft, ga ik écht niet vaker enten als strikt noodzakelijk.
Het enten kan namelijk behoorlijk wat vervelende (zelfs dodelijke) bijwerkingen hebben. Met een aantal paarden heb ik dat al in de praktijk gezien helaas.
De enting werkt maar voor 9 maanden ofzo, dus 3 maanden zit je paard 'zonder bescherming'. Is dat nou zo erg? Nee. De meeste paarden in z'n omgeving hebben dan nog wel een werkende enting, dus de virussen kunnen niet worden overgedragen.
Ik weet niet wat bij jou DA gebruikelijk is, maar 3 verschillende DA's hebben mij al geadviseerd niet vaker te enten dan strikt noodzakelijk (dus om de 364 dagen).

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:24

mijn paard wordt jaarlijks gecombineerd ingeent tegen influenza en tetanus

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:44

Ik heb het daar toevallig net met de DA over gehad omdat Fitz zo gevoelig is voor het hoesten.
Het is dus zo dat de tetanusinjectie maar 1 x per jaar hoeft en voor de influenza juist een halfjaarlijkse enting.
Hij adviseerde mij om dus over een half jaar alleen een influenza enting te laten doen omdat hij nu de gecombineerde enting heeft gehad.
Ze vinden het niet nodig om vaker stoffen in te spuiten die niet nodig zijn, dus ze zijn er juist vanaf gestapt om tetanus 2 x per jaar te enten.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:06

Wat heet noodzakelijk? Bij ons zijn de meeste manegepaarden en alle manegepony's helemaal niet ingeënt. EN die dieren zijn zelden ziek, terwijl er bij ons redelijk veel aanvoer van nieuwe paarden is. Pas is er nog een virus door de stal gegaan wat misschien een influenzestam was (3 of 4 paarden anderhalve week goed ziek van geweest en enkele andere paarden één of twee dagen wat hangerig) en weet je welke paarden er ziek waren? Met name die paarden die wel geënt worden. Geen van de manegepaarden is echt ziek geweest.
Duvel wordt wel geënt omdat ik er wedstrijden mee ga rijden en dan is een enting nou eenmaal verplicht en Jip is geënt omdat ik daar mee op vakantie ben geweest en de meeste staleigenaren wilden dat-ie geënt was. Nou ok, dat hebben we dus gedaan, maar of het daadwerkelijk echt nodig is? Dat betwijfel ik dus.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-03-02 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:09

Ik kan het fout hebben hoor, maar ik heb op school geleerd dat de enting tegen influenza 1 jaar geldig is en die tegen tetanus 2 jaar. Maar omdat je anders zo in de knoei komt en het snel vergeet, worden allebei de entingen elk jaar gegeven. Als de enting tegen influenza maar 1/2 jaar geldig zijn, waarom moeten de renpaarden dan elke 8 maanden worden ingeënt??? Sommige mensen (vooral degene die heel NL doorreizen voor wedstrijden) enten wel 2 keer per jaar tegen influenza.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:12

Ha Marije! Het kan heel goed zijn dat "jouw" manege paarden op een andere manier geimmuniseerd worden. Bijvoorbeeld door de vele aan- en afvoer bij jullie op de manege. Zo maken ze vaak een lichte infectie door en blijven ze immuun! (goedkope manier van vaccineren) De paarden van de eigenaren staan vaak apart en komen minder vaak met infecties in aanraking en zijn wel ziek geworden. Waarschijnlijk door een stam (of het nou van influenza is of niet) waar niet tegen geënt is. Manege paarden werden niet ziek omdat ze dus (waarschijnlijk dan) een betere immuunstatus hebben!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 15:48

Fitzroy schreef:
Ik heb het daar toevallig net met de DA over gehad omdat Fitz zo gevoelig is voor het hoesten.
Het is dus zo dat de tetanusinjectie maar 1 x per jaar hoeft en voor de influenza juist een halfjaarlijkse enting.
Hij adviseerde mij om dus over een half jaar alleen een influenza enting te laten doen omdat hij nu de gecombineerde enting heeft gehad.
Ze vinden het niet nodig om vaker stoffen in te spuiten die niet nodig zijn, dus ze zijn er juist vanaf gestapt om tetanus 2 x per jaar te enten.


ja sie je wel, dacht al dat ik gek werd.
Probleem is dus dat ze vorig jaar per ongeluk een combispuit heeft gehad (de enige keer dat ik er eens een keer niet bij was), dus dat was alweer na een half jaar terwijl er toen alleen influenza in moest.
Nou wil ik graag in het voorjaar de tetanusenting blijven geven ivm het weideseizoen en drachtigheid volgend jaar (dan liever verse entstoffen voor het veulen) dus nu moet ze alweer na een half jaar de tetanusenting hebben (ivm keuringen ed is een netjes entschema noodzakelijk).
ARRCCHH veeartsen soms doe je ze wat.
Toen ik daar dus over belde of dit kwaad kon wwerd mij verteld dat het gebruikelijk was om ieder half jaar een combispuit te geven. Vandaar mijn vraag.
Jullie antwoorden stellen me alweer gerust, t ligt niet aan mij. Ik zorg gewoon dat ik er voortaan zelf bij ben zodat ik erop kan staan dat er de goed spuit in gaat.
En niet iets wat hun financieel beter uitkomt.

Viv

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:14

He Evelyne,
Bij ons staan de manegepaarden en pensionpaarden redelijk door elkaar heen. De manegepaarden maken idd af en toe lichte veldinfecties door, waardoor ze geïmmuniseerd worden, maar dan vraag ik me nog steeds af wat het nut van enten is, als de geënte paarden bij ons dus sneller ziek worden als de niet geënte?
Zou immuno er misschien op na moeten slaan, maar die heb ik even niet bij de hand.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:45

Ik ent de pony's ongeveer om de 6 maanden met een combi enting. Volgens verschillende dierenartsen werkt zo'n enting wel een heel jaar, maar wordt de bescherming steeds iets minder.
In het voorjaar worden de merrie's een week of 4 voor het veulenen geënt en in het najaar laat ik ze nog een keer enten zodat ze juist in de wintermaanden goed beschermd zijn.
De ruinen/hengsten die eventueel op stal staan laat ik ook meteen enten, de dierenarts is er dan toch en zo'n enting kost niet zoveel.

Ook ent ik alles tegen Rhino, voor de fokmerrie's.
Ik kan heel wat jaren enten voor de prijs van 1 veulen wat vergooid zou worden.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:51

ik heb toevallig vanavond de DA aan de telefoon gehad met zo'n soort vraag. mijn paardje is vorig jaar niet geend en ik vroeg of ik nou de basis overnieuw moest doen. mijn paard is 13 en hij zei dat hij in de loop van de jaren een imuunsysteem had opgebouwd (dmv die vaccinaties die hij gehad heeft) en dat een gewone enting voldoende zou zijn, alleen als ik echt zeker zou willen weten dat hij niet vatbaar voor iets zou zijn (voor hoeverre je je daar van kan verzekeren natuurlijk) moest ik de basis overnieuw laten doen, maar was niet perse noodzakelijk, ook omdat ik geen concours rij en hij nauwelijks contact heeft met "vreemde" paarden.

hij zei ook dat 1 keer per jaar gebruikelijk was, en dat eigenlijk alleen mensen die veel concours rijden 2 keer per jaar laten enten omdat die veel met "vreemde" paarden in contact komen.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 17:06

carola schreef:
Mijn paarden krijgen maar 1 x per jaar een enting voor tetanus én influenza. Alleen als het verplicht vaker moet, dan ga ik het ook doen. Zolang dat niet hoeft, ga ik écht niet vaker enten als strikt noodzakelijk.
Het enten kan namelijk behoorlijk wat vervelende (zelfs dodelijke) bijwerkingen hebben. Met een aantal paarden heb ik dat al in de praktijk gezien helaas.
De enting werkt maar voor 9 maanden ofzo, dus 3 maanden zit je paard 'zonder bescherming'. Is dat nou zo erg? Nee. De meeste paarden in z'n omgeving hebben dan nog wel een werkende enting, dus de virussen kunnen niet worden overgedragen.
Ik weet niet wat bij jou DA gebruikelijk is, maar 3 verschillende DA's hebben mij al geadviseerd niet vaker te enten dan strikt noodzakelijk (dus om de 364 dagen).


LET ER WEL ALTIJD OP WANNEER JE JE PAARD LAAT INENTEN. CAROLA HEEFT GELIJK WAT BETREFT DE TIJD VAN DE WERKING VAN DE INENTINGEN. Je kunt het beste je paard dus in september laten enten, zodat hij in juli en augustus niet meer werkt (dan is er toch nauwelijks kans op griep) in plaats van in februari zoals dat op de meeste maneges gedaan wordt. (dan is je paard in december en januari niet meer immuun, en dan heeft hij juist veel kans om vanalles op te lopen)

ent hem dus als het kan in september en niet in februari!