Mok bij jonge dieren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Mok bij jonge dieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 18:31

Ik heb de zoekfunctie bekeken maar kwam alleen wat oude topics tegen. Ik las allerlei enge dingen over mok, bloedvergifteging en dat het niet over gaat enzz..

Nu heb ik een jaarling gekocht en toen we gingen kijken had ie nergens last van, toe ze hem kwamen brengen zagen we dat ie wat mok had in de koten van zijn achterbenen.
Een andere twee jarige die bij ons in de wei loopt heeft het ook. En ben bij wat stallen geweest waar de dieren het ook erg hadden.

Nou is mijn vraag wat moet ik ermee?? We praten over een jaarling en ik weet niet of we zo makkelijk alelmaal aan zijn achterbenen kunnen gaan pulken enzo hoewel ze wel heel braaf is. Ik zag ook al dat het aan haar witte voorbeen ook al komt.

Kan ik het gewoon zo afkijken of wat? Degene die hem bracht dacht zei dat ik er voorlopig maar niks aan moest doen omdat dr benen niet dik waren ofzo. Maar ja na al die dingen te hebben gelezen. Verder stond ze gewoon op een droog stuk land maar heeft ze misschien iets stress gehad van het ophalen enzo en bekijken bij die mensen thuis. Ze is nu een week bij mij en het leek of de korsten ook al wat dikker werden.

Wie kan mij vertellen of ik er wel iets aan moet doen of dat het vanzelf over gaat.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:34

gewoon zorgen dat het droog blijft, en mokzalf smeren. het hangt er een beetje van af wat voor mok het is, natte of droge .
bij droge mok, gewoon mokzalf smeren, en af en toe eens met betadine wassen, goed droogmaken en weer mokzalf erop.
bij natte mok, (had ik ooit eens gehoord) kan je het beste de korstjes eraf halen , wassen met betadine en weer droogmaken en bijv. uierzalf erop smeren, dit is heel vet en stoot dus water af.