IJslanders & andere paarden afgekeurdop de benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

IJslanders & andere paarden afgekeurdop de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 16:31

Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarop IJslanders & andere paarden eventueel tijdens de veterinaire keuring afgekeurd worden op de benen als zij gekeurd worden? Wat kan de reden zijn of zijn er meerdere redenen. Hoe zit het met andere paarden/ponies die afgekeurd lijken te worden. Ik merk steeds vaker in mijn omgeving dat paarden om hun beenwerk afgekeurd worden. Wat kunnen de consequenties zijn en wat de oplossingen (bijv. na aantal weken een second opinion aanvragen?)

Een beetje veel vragen, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast thanks! Groetjes Myke
Laatst bijgewerkt door Myke op 18-03-02 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Re: IJslanders & andere paarden afgekeurdop de benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:02

Myke schreef:
Hoi,

Kan iemand mij vertellen waarom 'veel' IJslanders afgekeurd worden op de benen als zij gekeurd worden? Wat kan de reden zijn of zijn er meerdere redenen. Hoe zit het met andere paarden/ponies die afgekeurd lijken te worden. Ik merk steeds vaker in mijn omgeving dat paarden om hun beenwerk afgekeurd worden. Wat kunnen de consequenties zijn en wat de oplossingen (bijv. na aantal weken een second opinion aanvragen?)

Een beetje veel vragen, maar ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast thanks! Groetjes Myke


Dat veel ijslanders afgekeurd worden op de benen heb ik niet eerder gehoord. Bedoel je een klinisch en/ of rontgologisch onderzoek door de dierenarts of iets anders? Hoe kom je aan deze informatie?

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:29

Nou ik denk aan: beenzetting in alle gangen, evenwicht van het paard, soepelheid, maar ook bespiering (daar worden Fjorden wel op gekeurd).

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:41

Dat ze daarop gekeurd worden begrijp ik maar dat een (abnormaal hoog aantal) zou worden AF gekeurd op de benen wist ik niet. (Mijn ijslander is gewoon goedgekeurd net als eigenlijk alle andere ijslanders waarvan ik weet dat ze gekeurd zijn)

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Hi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 21:40

Hi, nee het is niet iets dat vaststaat, maar ik hoor van veel mensen in mijn omgeving die op de afgelopen maanden (?) een paard wilden kopen, er eentje wilde kopen die op de benen vervolgens werd afgekeurd. Misschien komt het ook wel door een andere reden, omdat ik nu meer met verkoop te maken "heb" in mijn omgeving. Een aantal jaren geleden kwam ik regelmatig bij mijn verzorgpaard op bezoek waar mensen paarden lieten keuren (wegens doorverkoop) en 9 v.d. 10 keer werden die paardjes goedgekeurd. Dus ik vroeg me gewoon eigenlijk af of er mensen waren hier op bokt bij wie dit misschien ook opgevallen was. Het is niet mijn bedoeling om consequenties te trekken, maar meer gewoon een vraag. Ik zit misschien helemaal verkeerd hoor en is het gewoon even toeval door omstandigheden. Grote kans. Hoop dat je het nog kan volgen, ik namelijk zelf niet meer Gaaaap
Maarre, bedankt voor je antwoord hoor.

Groetjes

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:39

ik heb een "afgekeurd" paard. later bleek dan ook dat zij een lichte vorm heeft van kogelarthrose. een keuring is een momentopname. dat een paard wordt afgekeurd kan allerlei redenen hebben door een tijdelijke blessure, maar dus ook door chronische beengebreken.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

ijslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:12

Bij ijslanders schijnt spat nogal eens een probleem te vormen.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:36

Draverdekhengsten die gekeurd worden krijgen de eerste keer ook een medische keuring. Er wordt vooral gelet op ocd en andere botafwijkingen. Dit wordt vermeld in het boek waar alle hengsten instaan. Als er afwijkingen zijn worden die gemeld, ook als het paard er al aan behandeld is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:31

GAB schreef:
Nou ik denk aan: beenzetting in alle gangen, evenwicht van het paard, soepelheid, maar ook bespiering (daar worden Fjorden wel op gekeurd).


Benen worden gekeurd op slijtage van de gewrichten, schieffels, gallen, kreupelheid na buigproef enz enz.
Bespiering wordt niet op gekeurd bij een veterinaire keuring omdat die een variabele factor is afhankelijk van de traing die het paardje gehad heeft, kan dus meer en minder worden).
bespiering bij fjorden wordt alleen gekeurd op de premiekeuring (georganiseerd door het stamboek), dus niet bij de veterinaire (door de veearts).
Viv

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Hi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:36

Myke schreef:
Hi, nee het is niet iets dat vaststaat, maar ik hoor van veel mensen in mijn omgeving die op de afgelopen maanden (?) een paard wilden kopen, er eentje wilde kopen die op de benen vervolgens werd afgekeurd. Misschien komt het ook wel door een andere reden, omdat ik nu meer met verkoop te maken "heb" in mijn omgeving. Een aantal jaren geleden kwam ik regelmatig bij mijn verzorgpaard op bezoek waar mensen paarden lieten keuren (wegens doorverkoop) en 9 v.d. 10 keer werden die paardjes goedgekeurd. Dus ik vroeg me gewoon eigenlijk af of er mensen waren hier op bokt bij wie dit misschien ook opgevallen was. Het is niet mijn bedoeling om consequenties te trekken, maar meer gewoon een vraag. Ik zit misschien helemaal verkeerd hoor en is het gewoon even toeval door omstandigheden. Grote kans. Hoop dat je het nog kan volgen, ik namelijk zelf niet meer Gaaaap
Maarre, bedankt voor je antwoord hoor.

Groetjes


Denk dat het komt omdat zowizo veel meer mensen laten keuren dan vroeger, dit omdat er tegenwoordig hogere eissen aan de paarden gesteld worden. En als gevolg daarvan wordt er weer strenger gekeurd.
Er worden dus paardjes afgekeurd die nog makkelijk tig jaar als recreatiepaard mee kunnen maar een wedstrijd op hoog niveau "misschien" niet meer redden.
Ook worden veel meer rassen gekeurd die vroeger nooit gekeurd werden (fjorden, haflingers, ijslandertjes enz enz). Misschien dat het daarom meer opvalt.
Viv

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:43

In de ijslandse wereld hebben veel ijslanders last van een losse knie, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn...

Verder hebben een hoop dierenartsen geen verstand van de ijslandse gangen en als je dan een ijslander hebt die niet kan draven, maar alleen maar tolt wordt dat vaak gezien als onregelmatig en dus afgekeurd...

Dus als je je ijslander wil laten keuren zoek dan een dierenarts die dat vaker gedaan heeft of verstand heeft van de gangen van ijslanders of andere gangenpaarden...

Over het algemeen zijn ijslanders juist hele geharde paarden, dus komen beengebreken minder voor dan bij "gewone paarden"...

Spat hoor je inderdaad wat iemand anders net al vertelde weleens bij ijslanders...

Groeten Marcia