iemand ervaring met kunststof beslag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

iemand ervaring met kunststof beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:35

Mijn hoefsmid adviseerde mij om mijn paard op kunststof beslag te zetten. Dit beslag heeft zo'n lekker fel kleurtje zoals groen met geel.

Nou vraag ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft?

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:43

Ik heb er geen ervaring mee.
In de Bit van augustus/september staat wel wat over kunststof ijzers.

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:26

Het eerste wat in mij op komt is dat het niet glad genoeg is. Daar zou je dan vooral last mee krijgen op harde ondergrond. Ijzers zijn glad waardoor je paard enigzinds doorglijdt nadat hijzijn voet neerzet. Als dat niet kan is de belasting voor met name de gewrichten veel groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:08

Ik heb het er laatst met mijn smid ook over gehad. Zij vertelde mij hetzelfde als NienkeMulder zegt. Het is erg belastend voor de gewrichten, vooral op het harde.

Wat is de reden dat je hoefsmid je kunststof beslag adviseerd?

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:48

Vooral voor paarden die enigzind draaien met hun hoeven tijdens het neerzetten en weer afzetten krijgen last met dit soort beslag. Daar zul je du sgoed naar moeten kijken.

Verder begreep ik ook dat het wel goed schokdempend is, minder glad op asfalt (positief voor tuigers).

Aan wat voor kunststof beslag denk je? Er zijn veel verschcillende soorten in namelijk.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:05

Grappig, mijn smid heeft ook die groen/gele trotters aanbevolen voor pride. Ik ben dus ook zeer benieuwd naar ervaringen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 12:08

Dat zijn de Easy Walkers.

Ik heb ze vorig jaar in mijn handen gehad en was er vrij positief over.
Zo ruw zijn die dingen niet hoor, gewoon glad en ze worden gladder als ze er onder zitten.

Verder sloeg dat gedeelte in de BIt nergens op, gaf totaal geen informatie over verschillende kunstof ijzers.

Ik heb ze zelf nooit in gebruik gezien, maar volgens mij worden ze al best gebruikt.

Zoek op Google eens naar Easy Walkers.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 13:20

bij ons in de buurt rijden ze veel wanderritten met kunststof ijzers het positieve ervan is dat wanneer het regent en je rijdt in bergachtig gebied het paard niet zo glijd. ik dacht er ook over om ze voor mijn paardje waar ik een trektocht mee wil maken om te doen.
mijn vriendin haar paard heeft de marathons en die krijgt ze alleen maar om tijdens een trektocht

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 13:48

Het stuk in de Bit heb ik inderdaad oko gelezen , maar werd daar niet echt wijzer van.
Mijn hoefsmid adviseerde het mij omdat mijn paard wat gevoelig is op de voorbenen en ook tweetjes heeft op de voorbenen.

Ik ga eens even zoeken met google.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:00

ik had het ook gelezen
ik vind het er erg onnatuurlijk uitzien zo'n groen of rood ijzer
zelf geen ervaring

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:27

Mijn paard heeft niet het hele jaar door ijzers nodig, maar als ´ie ze heeft, heeft ´ie alleen maar kunststof !
"Vroegâh" had ´ie "gewone" ijzers, maar op aanraden van de HS ben ik op kunststof overgegaan. Volgens hem is de manier van eronder zetten minder belastend voor het paard en juist omdat het kunsstof "zachter" is als metaal, heeft het ook een enigzins schokdempende functie.
Hij zei er wel bij, dat kunststof niet voor ieder paard geschikt is; korigeren van een foute hoefstand is niet goed mogelijk en er zijn genoeg paarden die de ijzers snel verliezen!
Een nadeel is ook, dat als je op kunststof over wilt stappen, het paard eerst een tijdje blootvoets heeft moeten lopen, omdat de ijzers niet goed passen/houden als er voorheen reguliere ijzers onder hebben gezeten!
Ik ben er iig super tevreden over en mijn paarden (ook mijn Haffie die ik heb gehad) hebben nog nooit een ijzer verloren.
Ze zijn ook stevig; vaak kunnen de ijzers zelfs nog voor een tweede beslagperiode gebruikt worden!
Toevallig heb ik de nieuwe Bit van de week in Ned. gekocht en ik vond het een interessant artikel (Mijn paard heeft trouwens die op het kleine plaatje links boven, naast de blauw-witte. Ik weet niet eens welk merk dat is Bloos !)
Laatst bijgewerkt door Sterre op 17-08-04 14:30, in het totaal 2 keer bewerkt

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:29

Mijn paard heeft ze ivm een blessure ook gehad, na drie dagen stond hij al veels te krap op de ijzers, volgens de hoefsmid onmogelijk. Na twee weken had meneer een zoolkneuzing zo werd in de kliniek vastgesteld. Voor mij nooit meer die ondingen!