me paardje hoest en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Me_

Berichten: 88
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Velp

me paardje hoest en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 14:13

Me paardje hoest telkens als se gerent heefd en ze hoest best wel naar.
Weten julliej iets dat helpt tegen hoesten?
Groetjes Iris[/i]

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:15

Ik zou er toch even de DA bijhalen. Voor de rest niet rijden, en hard werken vermijden. Heeft ze koorts? Vieze neus? Staat ze op stro, of houtkrul?

Je kunt Foenegriek geven ter verzachtig van de keel. Maar ik zou toch een DA even laten luisteren, als je dit laat versloffen heb je straks te maken met een chronische bronchitis of een dampig paard....

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:17

Laat haar nakijken door de da zodat hij haar de juiste medicijnen kan geven. Als je zelf gaat doktoren heb je kans dat je de symptomen weghaalt maar niet de oorzaak waardoor je kans hebt op een chronische aandoening.
Wel kun jezelf zorgen voor voldoende frisse lucht voor je paard en zorgen dat het hooi niet stoffig is.

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:20

Zeker even de DA laten kijken, maar ik zou wel een beetje blijven rijden zodat de longen op gang houden. Maar gewoon niet te zwaar in het werk en geregeld stappauzes houden...zodat je 'm niet in het zweet rijdt. Er zit waarschijnlijk iets in z'n luchtwegen en dat moet er uit gehoest worden.

Wat wij ook wel eens deden is Santasapine geven. Dit hoestdrank van Vogel en kan je gewoon bij de drogist kopen. 20 mm. in een spuit en hup net als een wormekuur in z'n mond. Vinden ze vaak nog hardstikke lekker want het is mierzoet. Dit helpt niet om het hoesten weg te krijgen maar alleen om de keel en luchtwegen te verzachten.

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:37

heey!!
Erg vervelend een hoestend paard, wat ik mijn paard gaf als ze erg hoesste was ventipulmin siroop, dit kan je bij een veearts halen. ook is het erg vertandig om het hooi eerst een half uurtje te laten weken, en dan voeren, op deze manier slaat alle stof neer.

Als je gaat rijden neem dan veel tijd om het paard los te werken, op deze manier raakt ie minder snel buiten adem, Succes!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:37

niet rijden tot de veearts geweest is,ondertussen verzachtende omstandigheden voor je paard aanpassen,zoals nat hooi,zaagsel,veel buitenlucht(geen tocht).

Me_

Berichten: 88
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 16:27

Ze heefd geen koort wel een vieze neus *die ik zo vaak mogelijk schoon maak* en staat op stro. Ze is nog niet mij eigen paardje maar is op proef bij mij en vind haar echt heel leuk en wil haar graag houden *LOL* maar als het hoesten erg is of blijft mag ze niet blijven van me mams Maar mams heefd net naar Nas gebeld en woensdag gaan we daar naar toe om er naar te laten kijken * en meteen te keuren* Khoop dat het toch goed komt. bedankt voor het reageren OK dan! .
Groetjes iris

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:32

Vergeet maar dat het paard door de keuring komt met een verkoudheid.
Je kunt kijken of ze beter wordt en het keuren daarna proberen...

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:07

probeer te stomen met ethensiele olie met euchaliptes werkt echt..

Me_

Berichten: 88
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 17:38

met keuren gaan ze kijken of het hoesten gewoon verkouden is of niet en als het gewoon verkouden is word ze daar echt niet op afgekeurd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 17:43

Een paardje wat nu verkouden is kan heel goed een chronische verkoudheid ontwikkelen die ook nooit meer overgaat.
Geen DA die het risico gaat lopen om een paard met een verkoudheid goed te keuren, kun je echt uit je hoofd zetten hoor!

Me_

Berichten: 88
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 18:18

als het niet chronische is en we er poeder ofzo voor krijgen sodat ze beter word hoefdt ze daar niet afgekeurd door te worden

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 19:36

Stomen met dampo. Even zoeken op 'hoest' hier op bokt.

Nieke

Berichten: 641
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:02

Geen ventipulmin geven. Laat de veearts al even komen zien wat hij kan vinden. Ventipulmin verbergt en maakt het erger. Daardoor dat mijn shet nu licht dempig is. Sluit haar niet op de stal, geef haar veel frisse lucht en lichte beweging. En indien je kan, geef haar Cavalor Broncoliquid bij, gedurende een week.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 10:19

Heb je de DA er al bijgehad? Wat zei hij?

Me_

Berichten: 88
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 17:48

ze is goedgekeurd alleen moeten we over een maand terug komen * ze heefd speciaal poeder gekregen en over een maand is het over* en dan schrijft hij het goedkeurings rapport dus ze is NIET afgekeurd en we moeste zoiezo terug komen voor de inenting en chippe * inente kan niet als een paard verkouden is* maar ze is nu wel van mij Haha! En dat poeder helpt al heel goed ze heefd vandaag maar 2 x gehoest en ben er 3 uur geweest eerder hoesten ze aan een stuk door dus het gaat al beter *LOL*