Zandkoliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 17:39

Toevallig heb ik een pony die vorig jaar zo ongeveer de hele zomer zandkoliek heeft gehad, ondanks verschillende behandelingen van de dierenarts.

Je kan het beste bij de dierenarts zo'n lange opvoelhandschoen halen (die ze gebruiken met scannen).
Het allerbeste is het om de mest vers te gebruiken, mijn pony was zo ziek dat we erbij moesten gaan zitten en de mest regelrecht opvangen, dan is het nog niet smerig van de grond en krijg je een heel eerlijk beeld van de hoeveelheid zand.
Als je het opgevangen hebt de handschoen binnenstebuiten draaien (dat de mestbal (1 of 2 is voldoende) 'in' de handschoen zit (als een soort zakje).
Water erbij en even laten hangen.
Als je in de vingertopjes duidelijk zand ziet zitten zit er zand in de darmen en is een kuurtje sandclear aan te raden.
.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 18:27

nope kan geen kwaad, ik heb het ook aan mijn dierenarts gevraagd vorig jaar omdat mijn paardje al zo ziek was.
Er zit een stofje in wat een soort laagje aan de binnenkant van de darmen aanbrengt waardoor het zand uit de darmen komt (net als dat paraffine dat doet).
Mijn pony vond het alleen niet te vreten en die at het dus ook niet.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:30

paars schreef:
:D tja, dan wordt het lastig. Hoe heb je dat probleem toen opgelost?


Hij heeft eerst ruim een week bij de dierenarts op de praktijk gestaan voor ik het kreeg.
Hij kreeg daar alleen hooi en water, dus toen ik met brokjes aan kwam zetten was hij natuurlijk blij verrast, maar die blijheid was snel weg toen hij een hapje had genomen, hij vertikte het gewoon.
Ook thuis at hij het niet, hij keek wel uit. Ik heb het uiteindelijk door de slobber van de DA gemengd (die at ie namelijk wel, bix leek teveel op sandclear dus dat moest ie ook niet meer), en ook daar bedankte meneer voor.

Uiteindelijk heb ik sandGard besteld bij de paardendrogist en dat door de slobber van de DA gemengd, en zowaar meneer at.
Dus nu krijgt ie 1 รก 2 x per jaar een kuurtje SandGard.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colette40, inge_romeo en 82 bezoekers