rare plek op rug?zadelpijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

rare plek op rug?zadelpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 20:13

Cezanne heeft de laatste tijd van die witte haartjes op haar rug. Op zich niet erg, ze is al 15 en begint gewoon wittig erdoor te krijgen. Maar nu viel het mij op dat ze precies op de plek van haar zadel erg veel witte haren heeft. niet op de schoft,zoals je vaak ziet, maar waar de zweetkussens haar rug raken. Je ziet gewon precies die vorm. het is zo'n handlengte lang per kant van de rug, en echt gewoon precies die rondingen van het zadel.

Wat het meest raar is, is dat haar zadel gewoon goed past,ze werkt al 6 jaar in hetzelfde tempo, dus geen extra bespiering of groei. Dekjes worden regelmatig verwisseld, ze heeft er een bontje onder(een hele dunne, al zo'n 10 jaar) en de kussens zijn niet plat. het knelt nergens,we hebben het al weer nagekeken. niet alleen door mij, maar ook door anderen.

Wat oh wat is dit? ze heeft verder geen last als je erop drukt, tijdens het rijden is ze gewoon braaf (als ze pijn zou hebben zou ze knettergek worden,dat type pony is het)

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 20:33

Het klink wel zeker als een drukking(de zogenaamde white spots), heb je ook een zadelmaker ernaar laten kijken?

Plaats eens een foto dan kunnen we het allemaal zien.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 23:44

mmm zal ik doen,donderdag komt m'n nichtje inclusief fototoestel.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 07:48

komt volgens mij omdat je zadel dan wat schuurt op die plek, misschien tijd om het te laten opvullen?
mijn pony kreeg het ook, en kwam door een verkeerd zadeldekje onder het zadel, waardoor het schuurde, de haren afbraken en je zo een beschadiging zag..

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 09:55

Ja,ik ken het *LOL*
En heb meteen de zadelmaker laten komen.
Op zich past het zadel nog goed alleen kiepte ie iets.Hij had het vermoeden dat de boom gebroken was of in ieder geval niet goed meer.
Dit is in orde gemaakt,de boom was iets doorgezakt en nu ligt het weer perfect.
Gelukkig trekken de witte plekken weg,inderdaad zo groot als je hand.
Je kunt dus ook het beste even een zadelmaker laten komen.
Groet Dagmach

Jacques

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:28

De zadelmaker laten komen is sowieso een goed idee. Doe ik eens in de zoveel jaar. Vergeet niet dat je paard meer of minder spieren krijgt als je meer of minder traint. En je paardje verliest spieren als hij een bepaalde leeftijd gehad heeft.
Ondertussen kun je het volgende proberen. Zodra je gereden hebt en je zadel eraf hebt METEEN op de verdachte plek je hand leggen en proberen toe voelen of dit warmer is dan de vacht er vlakbij.