vachtprobleem.....??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

vachtprobleem.....??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 17:56

Heey iedereen!

Sinds een maandje hebben wij een nieuw lid opstal, Omdat we er vaak tegelijk zijn, zijn we ook vaak samen aan het poetsen….
Ong. twee weken terug zag ze dat Doerte (mijn paardje) haar vacht heel erg omhoog heeft staan, net alsof ze het koud heeft. Daarnaast viel me ook op dat haar vacht erg dof is/was geworden. Patricia (nieuwe lid) zei dat paarden dit doen als ze zich onbehagelijk voelen, en dus niet lekker in hun vel zitten…. We hebben toen ff verder gekeken, en d’r vacht is overal uitgezet alleen op d’r buik en als hals niet, voor de rest staat het overal “omhoog” zelfs op d’r benen!! Mijn paard heeft al jaren een slecht lever, en krijgt hier ook speciale medicijnen voor.
Misschien dat ze door d’r lever probleem minder goed tegen het warme weer kan??? Verward
Herkent iemand deze symptomen??

Na nog wat kijken bleek het ook dat ze te weinig water drinkt (of vasthoud) dit merkte toen we een velletje in d’r nek omhoog trokken en dat bleef toen gewoon staan!! Ik heb er geprobeerd water te geven, maar ze dronk het niet… Scheve mond
Ze krijgt elke dag speciaal slobber, wat makkelijk verteerbaar is en daar gooi ik nu twee keer zo veel water bij, om zeker te weten dat ze iig wat binnenkrijgt. Kan dit ook een reden zijn dat ze d’r vacht uitzet??? Verward

Doerte is verder wel fit, en maakt verder ook een levendige indruk. Maar toch zitten deze twee dingen me niet lekker.

Als jullie tips of advies hebben hoor ik het graag!!

Alvast bedankt,
Liefs Esther

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 18:34

als een paard ziek is/ zich niet lekker voelt kan hij inderdaad een rare doffe vacht krijgen..
mijn pony heeft deze zomer ook een hele aparte vacht (op de sommige plekken een soort hele dunne krullende haartjes die door de normale vacht heen steken), maar er zijn meer paarden op stal die hier last van hebben. onze paarden staan in de zomer dag en nacht buiten en we denken dat het door het vreemde weer deze zomer komt.. mijn pony is ook constant aan het verharen en soms heeft ze ineens een paar dagen weer een normale vacht..

maar dat zijn velletje blijft staan is niet goed in ieder geval, dat moet direct weer vanzelf gladtrekken. ik zou de veearts even bellen met je vraag, misschien kan hij even een buisje bloed komen afnemen om een onderzoekje te doen.

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 18:54

Heey ireentjuh,
Bedankt voor je reactie, als het niet snel beter wordt ga ik idd een veearts erbij halen..

Over haar vacht, ze verhaart niet meer, en d'r vacht is helemaal gelijk wat betreft de lengte, en het krult ook niet....
Het voelt heel stroef aan...een beetje vergelijkbaar gevoel krijg je als je bij een normale korte vacht tegen de haren in aait..

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 20:04

Een dier met uitdrogingsverschijnselen (velletje dat blijft staan) heeft vaak ook een dorre vacht. Tja, wat je moet doen, ik weet het niet (behalve VA inschakelen), ik weet nog wel wat truukjes om extra water erin te krijgen; dunne slobber, biks ook nat geven, hooi nat maken en beetje suiker in het drinkwater (pas wel op met wespen e.d.).

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 00:24

Ik zou even een bloedproefje laten nemen, het kan wellicht een nier probleem zijn, zeker in combinatie met het vocht.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 10:06

By-the-way is het nu natuurlijk ook wel rotweer! Dan een hitte-golf, dan weer dagenlange regen en onweersbuien. Alle dieren (bij mij in de buurt iniedergeval) zitten niet goed in hun vacht. Steeds koud/warm/koud/warm die beesten weten gewoon niet meer wat ze ermee aanmoeten. (zelfs mijn bejaarde konijn zit niet lekker in de vacht, heb ik nog nooit bij hem meegemaakt)

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:28

Zou het even aankijken en dan de dierenarts erbij halen. Wel goed dat je extra water door de slobber doet. Probleem is vaak dat als het een dag wat minder warm is en het gras nat, ze te weinig drinken. Werk je ook veel met haar? Met warm weer wil het wel eens helpen dan wat zout bij te geven.

Estar

Berichten: 150
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-04 21:10

Bedankt voor de tip, ik zal het eens gaan proberen