In trance rondjes lopen. Hersenaandoening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

In trance rondjes lopen. Hersenaandoening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 00:28

Ik was vandaag op de kliniek op bezoek bij de pony van een vriendin van mij, hij had een koliekaanval gehad, maar maakt het nu erg goed.

Er stond daar echter een pony schuin tegenover hem, nou het was echt triest. Ten eerste zag dat beest eruit alsof hij 3 jaar lang verwaarloosd was. Hij was niet mager ofzo, eerder te dik, maar verder zag het er echt niet uit. Afgezien van de staat waarin het beestje was gedroeg hij zich heel vreemd.
Hij/zij was in een soort van onverstoorbare trance continue linksom rondjes aan het wandelen. Een ander vrouwtje daar waarmee ik aan de praat raakte komt daar 's ochtends en 's avonds voor haar pony. Die zei dat het beestje 's ochtends al de hele tijd bezig was, en 's avonds ook nog niet anders had gedaan.
Het was echt heel vreemd. De boxen daar zijn groot genoeg, en hij liep de hele tijd rondjes van een meter of 4 in doorsnee. Alleen maar linksom, almaar in hetzelfde tempo. Hij reageerde totaal niet op ons, gaf geen reactie op aandacht, en ook niet op voedsel of drinken.
Maar wat kan zoiets nou zijn? Een of andere hersenkwaal leek het ons. Maar wat kun je daaraan doen bij een pony? Het beestje was echt totaal van de wereld.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:32

hoeft niet, kan ook dwangmatig gedrag zijn. zoals de hond die rondjes loopt in zijn kennel om gebrek aan beweging te compenseren.
je verteld al dat hij dik is, dus kan gebrek aan beweging zijn dus gaat hij rondjes lopen...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 09:06

Maar dat dier reageerde echt nergens meer op, het was net een zombie.
Je had het idee dat wanneer je met een emmer met gras erin voor zijn neus ging staan hij gewoon door zou lopen. Hij keek echt niet op of om.
En hij gaat (op de kliniek iniedergeval) de molen in.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:48

Het kan ook een vorm van stalondeugd zijn als bijvoorbeel weven, en luchtzuigen, het paard maakt dan bepaalde stoffen aan (endorfine) waardoor hij inderdaad in een soort trance raakt. De oorzaak is denk ik toch verveling, te weinig aandacht o.i.d. Ze kunnen er niet meer zelf mee ophouden net al met weven en andere ondeugden omdat de verslaafd raken aan die endorfine. Het is dan dus geen hersenafwijking maar gewoon een aparte manier om verveling tegen te gaan.
Bij honden komt het in derdaad ook voor.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 09:51

Klinkt iig als een stalondeugd....

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:29

Paard van een vriendin van me deed zoiets in het weiland.
Langs de afrastering,onstond een heel pad.Uur in,uur uit liep ie heen en weer,ook in een soort trance.
De DA verklaarde toen dat het idd een soort ondeugd kan zijn,wat voortkomt uit verveling.Alleen zie je dat sneller op stal dan in het land natuurlijk.
Paard staat nu ergens anders,maar voor zover ik weet,doet ie het nog steeds...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:27

Ken je die ijsbeer nog uit artis, steeds maar hetzelfde rondje. Die was knettergek, die was helemaal gestoord geworden van opsluiting in kleine ruimte. Zoiets kan het wel zijn, misschien kwam hij nooit de stal uit en is hij gek geworden.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 22:10

Beetje vreemd, maar zal wel een stalondeugd zijn. Waarom stond hij in die kliniek eigenlijk?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 08:12

Stacey schreef:
Beetje vreemd, maar zal wel een stalondeugd zijn. Waarom stond hij in die kliniek eigenlijk?


Ze wisten het nog niet zeker, maar dachten aan een hersenafwijking. Of dat hij een hersenbloeding had gehad. Maar het kan ook een stalgewoonte zijn, hij zag er echt verwaarloosd uit.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 09:55

Hebben ze al gekeken wat ie doet als hij op de wei staat?

Mijn pony heeft anderhalf jaar geleden iets van een beroerte gehad. Een bloedprop die de boel ophield naar zijn hersens toe. Is dat hetzelfde als een hersenbloeding eigenlijk? De dierenarts zei toen dat je het kon vergelijken met een beroerte.
Hij heeft er (voor zover ik weet) niks aan over gehouden. Hij doet geen vreemde dingen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 10:34

Maar die pony is voor zover ik weet nog niet behandeld, ze weten nog niet zeker wat hij heeft. Ik zal eens vragen of ze al wat te weten zijn gekomen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 10:58

Jeetje wat eng zeg hoop dat ze gauw achter de oorzaak komen lijkt mij niet echt goed voor zo'n paardje.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-04 11:14

Hij doet het echt dag en nacht, dag in dag uit. Ze houden alles daar op de kliniek in de gaten, vaak met camera's. En er ligt nu echt een heel spoor. Het zaagsel ligt overal in een dikke laag, behalve op zijn cirkeltje. Daar is het helemaal kaal. (zometeen slijt de bodem nog af) Zijn hoeven lijken er zelfs heel kort door te zijn, door dat gewandel. En hij heeft ook nooit zaagsel op zijn lijf zitten (wordt niet geborsteld, dus het had er dan nog op moeten zitten), liggen en rollen doet hij dus ook niet.
Maar hij ziet er sowieso triest uit hoor. Veel te lange manen en staart, inclusief alle klitten. hele slechte vacht. Ik vraag me af hoe hij in de kliniek terecht is gekomen. iniedergeval niet door de eigenaar, misschien wel via de dierenbescherming.

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 19:25

heb je al wat informatie gekregen?
ben eigenlijk wel benieuwd namelijk..
staat die op de uithof..ik moet van de week toch nog langs voor me stage dan wil ik wel even gaan kijken..
(doe ik meestal even stiekem..even rondkijken)

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 20:45

Mijn oude rijpony van de manege had precies hetzelfde. hij draafde rondjes in zijn stal van 3 x 3. Het was een arabische volbloed van 1.49m dus je kunt je voorstellen hoe kort hij moest draaien. Hij was ook niet te stoppen met brokken en/of gras. Zijn bijnaam was ook Majid de draaimolen..We hebben geprobeerd om hem buiten in de wei te zetten, dat ging goed. Dus kreeg hij een eigen paddock.. hetzelfde probleem--> rondjes rennen!
Dus dat was ook niet de oplossing. Toen hij door stallen gebrek met een dikke haflinger in 1 stal kwam te staan stond hij stil (hij kon ook niet rondjes lopen omdat ie dan op de haf stuitte).... maar achteraf bleek dus gewoon dat hij niet tegen alleen zijn kon, zolang er een andere pony (shet of haflinger, maakte niet uit) bij hem in zijn stal stond stond hij stil. (deze pony was echter erg mager doordat hij al zijn eten er meteen afliep, of omdat hij zichtzelf niet gunde te eten). Maar misschien dat een gezelschpsmaatje een oplossing zou kunnen zijn?!

Weet je al wat de achtergrond van het paard is?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 08:58

mariskaLover schreef:
staat die op de uithof..ik moet van de week toch nog langs voor me stage dan wil ik wel even gaan kijken..
(doe ik meestal even stiekem..even rondkijken)


De pony van die vriendin van mij is weer terug op stal, ik heb dus niet echt rede om er naartoe te gaan. De pony stond er vanaf donderdag, toen stond hij in het boxencomplex N, als je binnen komt lopen de 2e box links. Het is/was (ik ben er niet meer geweest) een donker (tot zwart aan) gekleurde ijslander. En ze dachten donderdag aan een hersenbloeding geloof ik. (hij zag er toen uit alsof hij 3 jaar geen verzorging had gehad, was ook vrij dik, hij is dus herkenbaar)
Nou als je hem ziet, of het misschien even navraagt, vertel maar wat je te weten bent gekomen Lachen .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:07

Mijn paard doet heti n de winter als ie op de plaat staat (met 10 andere paarden), dan rent ie rondjes achter z'n eigen staart aan tot ie omvalt.
Geen idee wat het is, in geval van mijn paard verveling denk ik

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 09:10

smurf schreef:
Mijn paard doet heti n de winter als ie op de plaat staat (met 10 andere paarden), dan rent ie rondjes achter z'n eigen staart aan tot ie omvalt.
Geen idee wat het is, in geval van mijn paard verveling denk ik


Ik dacht dat dat een hondenkwaal was Haha! .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 09:16

Citaat:
Ik dacht dat dat een hondenkwaal was .

dat dacht ik ook, ik geloofde het ook niet toen de boerin het tegen me zei, tot ik het zelf gezien had.

ik ga al 36 jaar met paarden om, waarvan 4 jaar dag en nacht (als werk) maar ik heb dit nog nooit gezien

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 11:51

ik heb paarden verzorgd vroeger bij een boertje..
die man wilde in de winter de paarden niet op het land hebben omdat de boel dan vertrapt zou worden , dus stonden ze op stal..

met een touwtje aan de muur en een enkeling had een stalletje, en zo stonden ze... maand na maand na maand. ik durfde ze er niet uit te halen want die paarden waren levensgevaarlijk.

die paaren in hun stalletje liepen ook rondjes...

de vloer was uitgesleten als het voorjaar weer aanbrak en ze weer naar buiten mochten na die lange lange winter.....

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 12:22

Ik vind het triest hoor. Paarden lopen in het wild zo'n 40 soms 50 kilometer per dag. En wat doen de meeste mensen? Die stoppen ze in een hokje waarin ze net kunnen liggen. En halen ze er hooguit een keer per dag uit. ,Wat een rotbok!' zeggen ze dan wanneer het paard het liefst wil rennen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 14:00

Citaat:
Die stoppen ze in een hokje waarin ze net kunnen liggen. En halen ze er hooguit een keer per dag uit


dan ben je bij mij echt fout hoor, Morrie staat 24/7 op de wei, alleen in de winter 16/7 op de plaat. Ik ben de laatste op de wereld die een paard langer dan 8 uur ops tal laat staan, het liefst heb ik hem in de winter ook 24/7 buiten, maar bij ons is er maar 1 boer die dat wil en bij hem wil ik niet staan , dan rijden er vreemde kinderen met je paard zonder dat jij dat weet

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 16:10

wij hebben een arabier op stal die dat ook doet. Op stal kan hij uren achter elkaar weven of rondjes lopen door z'n stal. Hij slijt een complete hoefslag uit. Net een zombie. Je wordt er compleet knetter van.

Hij staat ook zo weinig mogelijk op stal.

LindaT

Berichten: 134
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:28

Dit rondjesdraaien dat je beschrijft, klinkt als een dwangbeweging, wat inderdaad wijst op een hersenaandoening. Maar ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat het een stalondeugd is. Met verdere onderzoeken (reflexen testen) moeten ze er achter kunnen komen of het inderdaad een hersenaandoening is of 'gewoon' verveling.