Shet blijft kortademig, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Shet blijft kortademig, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 00:08

Wie kan mij helpen?
Mijn shet is de laatste paar dagen erg kortademig!
Ik heb net lekker gereden met der, in het bos.
Rennen dat ze doet, zelf, maar op adem komen ho maar!
Zelfs na een uur op stal staan (na afspuiten) staat ze nog te pompen.
Dit is niet erg gezond tog?
Ik denk zelf dat het van het weer komt, dat ze het erg benauwd heeft, maar waarom loopt ze dan toch zo veel te rennen in het bos? Verward
Ik ging net weg van stal, en pompte nog steeds wel.

Wie o wie kan mij wat vertellen??
Groetjes Paulien

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:14

Hoe is het verder met d'r (geestelijk, uiterlijk, etc.), hoe oud is ze, heeft ze last van d'r luchtwegen, heeft ze dat altijd of alleen als het zo warm is. hoe is d'r conditie. Heb je meer gedaan als anders? Heb je lang genoeg uitgestapt, enz..

Ik zou het in de hitte nog even aankijken, maar als het voort blijft duren toch misschien even de DA langs laten komen. Want het klinkt niet echt gezond.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:31

Ik denk dat er heel veel schuld bij het weer ligt.....
Tis gewoon zo achterlijk warm dat ieder levend wezen die er een beetje gevoelig voor is het benauwt krijgt.
Maar heeft ze idd niks aan haar luchtwegen ( bronchittis?) dat soort beestjes hebben ook meer last met dit weer.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 00:41

Ja, ze heeft wel chronische bronchitis.
Ik dacht zelf ook dat het aan het weer ligt.
Maar tog vraag ik me af, waarom ze dan wel lekker in dr koppie zit, zoals ik net al zei met die buitenrit...

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 01:59

Ik heb een merrietje van nu 30 jaar. Ze heeft ook chronische bronchittis. Dit had ze al toen ik haar ( als klein meisje Schijnheilig ) kreeg. Heb altijd fanatiek met haar gereden en met de juiste medicijnen was dat ook geen probleem. Ze deed altijd heel erg haar best met rijden, ze was zeer fanatiek en vlot met lopen of het nou -10 was of 30 graden. Maar ze had bij hogere temperaturen wel langer de tijd nodig om te herstellen, en vaak ook pas na afloop wat benauwt. Als je er rekening mee hou is het niks ernstigs alleen zou ik met dit weer niet of gewoon wat rustiger aan gaan rijden. En wat langer uitstappen.Die van mij is nu met pensioen maar er wordt nog zat met haar gedaan, ik wandel met haar longeer haar af en toe en ze gaat soms aan een touwtje mee als we een buitenritje gaan maken. Ze heeft er nog steeds geen problemen mee en hobbelt prima mee.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:23

maar als je weet dat de shet chronische bronchitus heeft en dan 30 graden dan laat je het toch niet toe dat ze zoveel rent??

jij bent diegene die verder na kan denken en om je pony te beschermen houdt je het rustig.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 09:34

ik sluit me aan bij casanova Scheve mond

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:41

Ja dat snap ik.
Ik laat het ook niet toe, maar ze wil het. Maar mag het niet hoor!
Maar een uur erna staat ze nog te pompen
Mja van mij mag het heel snel gaan afkoelen, das veel beter voor der!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:01

dan werkt haar temperament haar verstand tegen.. Knipoog

:
koel je haar af na een ritje met water?
heeft ze schaduw?
kan je niet op andere tijden gaan rijden?

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 10:20

IK heb gisteravond laat gereden, in het donker kwam ik terug. Dus dat is het koudste van de dag...
Ik heb haar na de rit afgespoten en lekker op stal gezet, in de schaduw dus Lachen

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 13:45

Klink bij mij als dampig

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:00

verwacht geen wonderen van je shet,ze mankeert wat en dat kan je niet weghalen,alleen verzachten door er rekening mee te houden.
ze zal je dankbaar zijn...

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:21

Ik zou contact opnemen met de DA hoor! En voor je hem/haar belt even timen hoe vaak ze adem haalt per minuut, dat is meestal voor de DA een goede indicatie. Zou ook alleen maar met 'm stappen, zeker met een pony met bronchitis en met deze warmte!
Mijn vorige bijrijdpaard stond vorige week te stikken en heeft prednison en ventipulmin ingespoten gekregen en moet dag en nacht op de wei blijven. Het gaat iets beter met hem, maar het blijft nog wel spannend hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 16:24

Ik ben er net geweest en het ging weer heel goed!
Ik heb lekker buiten gelopen met der, en ze had het ook wel naar der zin, heb der ook ff opgezeten.
Ik denk dan toch dat het door het benauwde weer kwam.
Ik kijk het nog een weekje aan, het wordt nu minder warm, en als ze het dan nog heeft toch echt de DA bellen.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 01:01

Die van mij heeft er meestal 2 x per jaar last van als de meeste mensen met hooikoorts er ook last van hebben ( dus met benauwt weer) even afkloppen, de laatste tijd heeft ze er dus weinig of geen last van gehad. Lips are sealed
Maar als ze weer een aanval krijgt met veel hoesten krijgt ze een kuurtje ventipulmin en een prikje in haar hals ( en als ze het erg benauwt heeft 2 nog eentje in haar luchtpijp) dan kan ze er weer heel wat maandjes tegenaan!
Maar zoals gezegt is pas aub het rijden aan, benauwdheid is echt vreselijk ( zowel voor mens en dier).Maar gelukkig wordt het weer wat koeler Cool

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 10:14

Ja rijden aanpassen doe ik cker.
En ben blij dat het al flink is afgekoelt.
Gister ging het al een stuk beter met der.
Maar ik durf der nu niet eens te laten werken, ik vond het die dag dat het zo erg was echt verschrikkelijk om te zien hoe ze stond te pompen, en deed het zelf ees na. Om eens te kijken hoe zij zich voelt...En dat is NIET prettig.
Vanmiddag weer eens kijken hoe het is met mn shetje.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 14:41

Heb haar net ingespannen voor een slee'tje en de kleinkids van mn stalbaas om de beurten erop! Ging super!
Het ademen ging ook weer wat beter, ondanks dat het weer behoorlijk warm was voor der.
Het gaat al lang niet meer zo slecht als eerst, maar ik kijk tog nog steeds erg uit!!

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:55

Goed zo OK dan!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:58

Het kan ook komen doordat ze wormen hebben, daar worden paarden ook kortademig van. Ontworm hem eens, en kijk dan eens wat er gebeurt.