HELP, een geperforeerde pees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

HELP, een geperforeerde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 22:52

mijn paard heeft maandagavond met zijn rechtervoorbeeen over zijn halstertouw heengehangen, hij heeft zeker 10 minuten hangen vechten om los te komen. We konden er niet meer bij komen zo ging hij tekeer.
Hij stond vast aan de muur. Hij steigerde, viel om, en ging zo maar door en dat been bleef over het touw hij kreeg het er niet overheen terug.
Uiteindelijk brak mijn leren halster, maar omdat hij er met zijn been overheen zat sloeg de ketting over zijn kootholte en hing hij daar dus weer aan.
Gelukkig duurde dat niet zo lang.
Hij liep niet kreupel in de stap en je zag er eigenlijk niets aan, tot woensdag.
Het werd dik en er kwam een rare bult op.
Toevallig had ik een afspraak met de fysiotherapeute gemaakt en die zou woendagmiddag komen.
Ze heeft hem goed nagekeken en hij had echt overal spierpijn zei ze. Ook waren zijn achterbenen helemaal afgeschaafd omdat hij steeds onderuit gleed. Allebei zijn achterijzers had hij er ook afgeslagen.

Maar toen ze zijn voorbeen zag vroeg ze of ik er al een dierenarts had bijgehaald. Dus ik zei nee, omdat er de twee dagen ervoor eigenlijk niets aan hem te merken was.

Op haar advies toch maar de dierenarts gebeld, Nico Knijn uit Zoetermeer.
Hij komt en neemt dan gelijk scan en rontgenapparatuur mee.
Bij het voelen al zei hij dat het er niet goed uitzag.
Toen ging hij scannen. Ik mocht meekijken.
Bij de buigpees zagen we duidelijk allemaal gaatjes waaarvan twee zo groot als een knikker, ik schrok me wezenloos.
Resultaat:

3 maanden stappen, het liefst zoveel mogelijk keren per dag.
Bijvoorbeeld om het uur, maar niet meer dan 5 minuten per keer.

18 september komt hij weer scannen en hoopt hij dat er verbetering in te zien is.
Als er na drie maanden nog geen verbetering te zien is dan wordt het een somber verhaal.

Maar hoe laat je een paard dat vol uit het werk komt ineens drie maanden stappen.
Hij springt nu al boven mijn hoofd uit en krijgt al bijna geen eten.
Het is nogal een heethoofd.

Heeft iemand hier ervaring mee?????

letsgo

Berichten: 680
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:09

Jeetje wat erg joh,een paard met pit op stal houden is een ramp!
mijn vorige paardje heb ik met dit probleem op "muisjes"moeten zetten omdat als ik met haar ging stappen ik alleen nog de onderkant van haar hoeven zag. Ik wens je veel sterkte en hoop voor je dat je paard weer de oude wordt.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 00:34

groene leem is heel goed voor peesblessures te helpen genezen ! groene leem opdoen en 10 uur laten zitten , dan afspoelen met een zacht waterstraal en regelmatig korte stukken stappen op harde grond !

om hem rustig te houden zou ik een heel klein stukje wei of paddock ( bv 6 meter op 6 meter )aangrenzend aan een stal of boom ( schaduw ) afmaken zodanig dat hij toch in de buitenlucht staat en wat afleiding heeft want anders krijg je een gefrustreerd en hyperactief paard dat zijn pees terug gaat bezeren door gek te doen met een vreugdesprong ofzo !
laat je hem constant buiten in een hele kleine paddock dan blijft hij rustig en kun je er ook rustig aan de hand mee gaan wandelen , want als hij van links naar rechts springt dat is heel slecht voor de geblesseerde pees !

misschien kun je hem kruiden geven waar hij wat rustiger van wordt !

ik wens je veel beterschap voor je paardje !

groetjes

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:09

Ik heb nu net een maand stappen er op zitten bij een peesblessure (en moet er nog twee tot de eerste controlescan). Het valt inderdaad niet mee om ze rustig te houden. Ik ben nu sinds woensdag begonnen met Easy Going, een homeopatisch middel van de Paardendrogist. Is dus nog even aankijken hoe dat gaat werken, want dat kan je pas na een week of twee zeggen.
Ik weet van een vorige keer stappen dat muisjes op zich goed werkt, maar je moet er alleen steeds meer van geven om resultaat te krijgen. Voor mij een reden om er dus (nog) niet aan te beginnen.
Veel sterkte met je paard, tegen mij zeiden ze in Utrecht al, je moet aardig stevig in je schoenen staan om dit vol te houden.
Oh ja, ik geef trouwens alleen nog maar twee keer per dag een handje biks (als de andere paarden gevoers worden). Voor de rest veel hooi, peen, komkommers, appels enz..

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 13:09

hoi

hij mag beslist niet los of op de wei omdat hij dan gaat rennen, zeker weten, hij staat gelukkig in een buitenbox dus kijkt heel de dag naar alles buiten en alles wat er om hem heen gebeurd
ik geef hem nu 2x daags een beetje slobber met zijn medicijnen, daar doe ik dan een banaan door (schijnt dat ze daar ook rustig van worden) en druppels van Bachs Rescue Remedy (is ook iets rust gevends)

hij krijgt nu extra hooi in de ochtend
en inderdaad ik zou hem kunnen bijvoeren met appels, peen, komkommer enz. daar haalt hij in ieder geval geen energie uit
goede tip dank je wel

vanochtend gewandeld, braaf, maar hij wil maar spelen, ik hoor inderdaad van iedereen dat het een langlopende kwestie wordt en dat ik inderdaad stevig in mijn schoenen moet blijven staan.

gelukkig staat hij 5 minuutjes van mijn huis op de manege, dus 's-morgens om 7 uur voordat ik ga werken ga ik nog even langs, ik kom erlangs, om zijn medicijnen te geven,
wij hebben sleutels van het hek dus ik kan er dag en nacht bij, dus als ik een kwartiertje over heb kan ik toch nog even lekker gaan stappen, maakt niet uit hoe laat
ik ben dus gelukkig niet aan tijd verbonden.
heb inmiddels een kennis, wiens paard daar ook staat, bereid gevonden om in ieder geval 1x op de dag met hem te stappen, zij is er altijd overdag, dus dat is ook wel lekker

LIQUITA

Berichten: 1437
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:10

Hallo, ik heb ook 3 maanden aan de hand moeten stappen met mijn paard ivm een peesblessure. Midden in de winter, en die van mij was af en toe ook niet te houden. Ik deed ook wel het hoofdstel om, met een bitje in d'r mond had ze toch wat meer respect.

Heel veel succes en geduld gewenst *LOL*

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 14:31

Omdat het stappen over het algemeen een probleem is, mocht mijn paard zijn box absoluut niet uit. Heel vervelend, maar volgens mijn vee-arts is het beter om een paard 100% in zijn box te houden, dan het risico te lopen dat hij een keer weg springt en de hele pees weer aan gort trekt. Ik mocht na 2 maanden boxrust weer gaan stappen, maar dan meteen erop. Mijn gewicht kan minder kwaad dan een rare sprong of bok (Tjalko is onde het zadel heel braaf en aan de hand heel stout).
Dit schijnen de nieuwe richtlijnen van Utrecht te zijn, misschien dat je ze eens aan jouw VA voor kan leggen? Ik weet dat de VA's hier in de buurt het momenteel zo doen.

Verder kan je een grote voorraad Sedasan of tranqiehorse inslaan. Een streepje geven , een uurtje met rust laten (ander swerkt het onvoldoende in) en stoned is je beest. Ik heb ooit de fout gemaakt meteen 2 streekjes te geven, Tjalle kon niet meer normaal lopen!

Heel veel sterkte!

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 16:24

Ik heb vorig jaar ook 3 maanden moeten stappen met mijn paard.
De laatste 2 weken heb ik haar "muisjes" bijgevoerd omdat ze haar stal kapot sloeg. Dat hielp wel goed.

Voor die tijd heb ik wel wat aan kruiden e.d. geprobeerd, maar dat had toch te weinig effect. Met stappen op het erf lukte het me nog wel aan een touwtje met halster, maar omdat later naar 2x daags een half uur stappen ging, werd het erf toch echt te klein (we werden duizelig Haha! ).

Toen ik met haar de weg op ging had ik haar een hoofdstel om en een longeersingel met bijzetteugel. Zo kon ze haar hoofd niet omhoog doen en was ze beter controleerbaar voor mij. Een lang halstertouw was ook wel prettig.

Ik wilde mijn paard absoluut niet in een paddock hebben, want kan ging ze juist de hele tijd lopen draaien.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 22:17

heel erg bedankt voor jullie reacties
zo merk ik tenminste dat ik niet de enige ben
gelukkig blijft hij nu nog braaf stappen, maar ja het is ook nog maar een week
ik voer hem lekker bij met peen, appels en komkommer wat hij een welkome verrassing vind
ik stap nu nog met een halstertje, zal dalijk wel met een hoofdstel met bitje worden, maar ja als het maar beter wordt toch

Stopcontact
Berichten: 8860
Geregistreerd: 27-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:48

Hey marjan.

Echt klote van nimbus joh Scheve mond
Kwens je heel veel sterkte ! En geen nimbs maar een dikke knuffel van me.
Als je wat kwijt wil mag je me altijd PB'en oid.

Sterkte Ach gut

carole

Berichten: 45
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:46

veel sterkte met Nimbus en hopelijk snel weer op de been..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:04

Goh balen. Fijn dat hij nu nog vrij rustig is. Mijn vorige paard was binnen 3 dagen al zo gek als een deur en hield dat dan ook vol... Dat was dus muisjes geven geblazen: gelukkig had hij al aan 2 schepjes genoeg (en later zelfs 1 - ja het is raar, maar het werkte goed en als je het niet gaf was dat te merken). Voeren: wat je doet is goed, absoluut geen krachtvoer. Zoveel mogelijk hooi ter afleiding.
Absoluut niet losgooien. Op stal laten staan ben ik ook geen voorstander van: hier worden ze vaak gekker van (piaffe/steigeren enz. in de box is ook niet bevorderlijk). Moet je ook steeds 10 min koelen na het stappen? Ter ondersteuning kan je ruta graveolens bij geven (druppels D12 3x daags 20 druppels). Dit helpt de pees herstellen. Belangrijk dat je het niet vlak voor/na het eten geeft. Dus voor je gaat stappen. Ik deed het in een klein bakje en dan in een klein spuitje een halve ml opzuigen (20 druppels) en in zijn mond spuiten. Zo kan je het met de bach remedie ook doen; dan wordt het goed opgenomen via zijn slijmvliezen. Sterkte de komende tijd. Probeer je paard wat extra aandacht te geven met poetsen enz. Of bijv. gewoon door in de box te zijn als hij dat fijn vindt tenminste. Let op: voor mok en rotstraal. Doordat ze zo weinig bewegingn hebben kunnen ze hier last van krijgen terwijl ze het anders nooit hadden. Ook zal hij hierdoor stoffiger worden

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 08:57

Ook ik heb met een langdurige peesblessure (gat in de oppervlakkige buiger) te maken gehad (9 maanden ben ik er zoet mee geweest).
Ik heb er vooral ook voor gezorgd dat mijn paard veel afleiding had. Zo heb ik o.a. speeltjes in haar box gehangen en gelegd en gelukkig had ik de tijd om zo'n 3 a 4 keer per dag naar haar toe te gaan. Ik ben veel met harm bezig geweest (uitgebreid poetsen, toilleteren ed.) om maar te zorgen dat ze zich niet te veel verveelde en veel aandacht gegeven.
Heel veel geduld is nodig om hier samen bovenop te komen.
Veel succes en sterkte gewenst.
(gelukkig is het bij mijn paard weer helemaal goed gekomen en doe ik alles weer met heaar).

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 22:35

we zijn nu ongeveer 3 weken verder en hij is eigenlijk nog steeds best vrolijk. hij wordt wel wat drukker met stappen maar ja dat is eigenlijk ook wel normaal.
voorlopig wil ik hem nog niks geven om rustiger te worden, hoe langer de uitstel hoe beter.
zijn been zie je niks aan, wordt niet dik, wordt niet warm, dus een goed teken.
hij loopt niet kreupel of niks.
ik heb inderdaad de smid moeten bellen om naar zijn stralen te komen kijken want die zien er niet meer uit.
dit komt zijn voeten niet ten goede hoor.
we poetsen lekker veel en wassen en toiletteren enz.
soms loopt barbara van Rinze een rondje met hem als ze overdag tijd heeft, daar ben ik heel gelukkig mee, omdat ik alleen maar in de avond kan.
we gaan nu op naar 18 september, dan komt de DA weer scannen.
duimen maar voor goed bericht

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:02

stomme vraag misschien, maar wat zijn "muisjes"die jullie bijvoeren? ik herken het verhaal namelijk heel erg dat de paarden zo gek als een deur worden omdat ze maar zo weinig mogen bewegen. een vriendin van mij heeft dit meerdere keren gehad. ik geloof dat ze drie keer een peesblessure hebben gehad in het totaal. dit kwam bij hun door een verkeerde beenstand. Gelukkig is het bij hen nu op gelost door heel speciaal beslag. Maar toch mocht het ooit terug komen zijn die "muisjes misschien ook wel iets voor hun.
Heel veel sterkte in ieder geval met je paard.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:12

Die "muisjes" zijn gele korrels, vetranquil genaamd (weet niet of ik het goed geschreven heb) en verkrijgbaar bij je veearts. Omdat de korrels op het broodbeleg "muisjes" lijkt, noemt men het zo.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:28

ok bedankt! ik zal het eens doorgeven.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:13

Simmie schreef:
Die "muisjes" zijn gele korrels, vetranquil genaamd (weet niet of ik het goed geschreven heb) en verkrijgbaar bij je veearts. Omdat de korrels op het broodbeleg "muisjes" lijkt, noemt men het zo.


IS niet meer officieel te krijgen helaas vond het SUPER spul.

heb misschien nog een tipje voor je wat het proces kan versnellen: Ultra geluid. Met dit apparaat worden er kleine trillingen door de pees gegeven hierdoor wordt de doorbloeding verbeterd die nu niet goed is.

Vraag aan de fysio voor hulp en overleg met je DA. Het kan echt een hoop tijd schelen oke kost wel geld maar ja voor beide wel beter.

Succes

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:20

Prisca schreef:
IS niet meer officieel te krijgen helaas vond het SUPER spul.


Dat is dan sinds kort zeker, want in mei van dit jaar heeft een vriendin van mij nog een pot van haar DA gekregen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:37

Simmie schreef:
Dat is dan sinds kort zeker, want in mei van dit jaar heeft een vriendin van mij nog een pot van haar DA gekregen.


Was zolang de voorraad strekt he.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:45

aha, op zo'n fiets........... tja, dan zal dat het wel geweest zijn.

mightymuts2
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-04-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:35

heel veel sterkte de komende tijd.Mijn pony had ook een gat in zijn pees en de vooruitzichten waren bar slecht.( zie topic:Behandelen of naar de slager)Drama allemaal.Toch na 3 maanden alle tijd erin gestopt te hebben was de pees scan supergoed.Ik doe nu wel rustig aan en ben er vanaf maart mee bezig, maar ze kan helemaal herstellen.De da zei:In eerste instantie kan de scan er nog zo slecht uitzie, maar je kan pas wat over de toekomst zeggen als je na 3 maanden weer een scan maakt.Sommige paarden kunnen echt goed herstellen.Ook zei de da toen ik vroeg wat ik er nog mee kon:Ik ga ervanuit dat je de sport er weer mee ingaat incl.springen.Mijn raad is ook:Geef het de tijd , doe wat de da zegt en kijk over 3 maanden verder hoe het herstel zich heeft ontwikkeld.Ik moet maandag weer terug en als het dan goed zit is mijn paard volledig hersteld!!!!

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:41

gijs schreef:
we zijn nu ongeveer 3 weken verder en hij is eigenlijk nog steeds best vrolijk. hij wordt wel wat drukker met stappen maar ja dat is eigenlijk ook wel normaal.
voorlopig wil ik hem nog niks geven om rustiger te worden, hoe langer de uitstel hoe beter.


Was ook mijn instelling en dat heb ik tot gisteren volgehouden. Ik ben nu na zeven weken stappen toch maar begonnen aan de muisjes omdat ze te gevaarlijk werd met stappen. Ik liep regelmatig benen te ontwijken en dat stuiteren lijkt me ook niet goed voor haar pees.
Succes met je scan in september, ik moet nog tot begin oktober voor de eerste scan en als die meevalt daarna nog minstens drie maanden.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 13:30

zo dan toch gisteren maar de dierenarts gebeld en 3 tubes sedasan gel gehad, wordt hij misschien wat rustiger met stappen

iemand ervaring met dit spul????

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:01

Ja, werkt prima! Zoals ik al erder in je topic schreef, moet je er even rekening mee houden dat het een uur nodig heeft om in te werken. In dat uur moet je paardecht helemaal met rust laten zodat hij zich min of meer overgeeft aan de sedatie. Oh ja, begin met 1 streepje... Tjalko was met 2 streepjes echt knetterstoned en kon niet eens meer lopen...

Ik zou het trouwens niet via de VA maar via de ruitersportzaak kopen, dat scheelt vast veel geld!