training van paard met pijnlijke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

training van paard met pijnlijke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 12:02

Mijn arabiertje heeft sinds 5 jaar een zwakke rug. Het probleem is ontstaan nadat de vorige eigenaresse (uit onwetendheid) gesprongen had met een gogue om. De dierenarts adviseert rijden met het "neusje over de grond". Dit doen we dan ook al 4 jaar (nu het paard van mij is en na een jaartje weiderust) in combinatie met veel zo laag mogelijk ingesteld longeren, dit werkt goed, hij loopt steeds beter. Ik was benieuwd of meer mensen hier ooit ervaring mee gehad hebben en hoe zij met rugproblemen zijn omgegaan. Iemand nog tips voor andere oefeningen die goed zijn?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:42

Het moet wel heel heftig zijn geweest wil je een paard voor de rest van zijn leven de poeier in draaien zeg.

Is er wel eens door een andere therapeut(bedenk elke die je weet) bekeken? Of alleen door de DA?

Ik denk dat longeren met de dubbel ook heel goed zou zijn voor dit paard. Veel beter als bv bijzets of een pessoa.
Omdat het dier zo'n last van de rug heeft moet je gewoon alles kunnen voelen en dat mis je juist bij hulpteugels en met de dubbel niet.

Verder goed les nemen en heel goed tuig hebben.

Aangespannen rijden zou ook een goede mnaier kunnen zijn om het paard zijn lichaam goed te laten gebruiken zonder dat het 'belemmerd' wordt door een ruiter.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 13:51

hij is alleen bekeken door een dierenarts. De dubbelelongeerlijk werkt ook wel iid, maar dat vind ie zelf wat eng, ik heb vaak het idee dat hij zich daarom eerder in de rug vasthoudt ipv loslaat. Vandaar dat ik algemeen gewoon met de bijzet longeer. Met zijn nieuwe (2ehandsje) zadeltje gaat ie momenteel nog meer vooruit. Aangespannen rijden zal wat moeilijker zijn omdat ie zo licht gebouwd is en zich als een hert gedraagt in het verkeer Lachen. Maar bedankt voor je tips! Is er iemand die nog bepaalde oefeningen weet? Zijn grondbalkjes bijv nou wel of niet geschikt?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:57

Misschien is Rodinde een optie? Of een andere goede paardenkraker???
Ik ben echt een voorstander van het longeren met pessoa teugel, of eventueel een slofje, van bijzetteugels ben ik niet zo'n voorstander, die geven zo weinig mee.
Grondbalkjes zijn zeker ook geschikt, mits het paard laag blijft met het hoofd. En het allerbelangrijkste tijdens alles (longeren / dressuur / bosritten / enz...) is dat de achterhand erbij blijft. Zonder de achterhand heeft het totaal geen zin om lang en laag te rijden.
Een Christ-lamsvelschabrak onder het zadel kan ook wonderen doen met dit soort gevallen. Daar ben ik enorm over te spreken, veel meer dan een gelpad. Neem wel een geheel schabrak, niet zo'n gelpadvormig ding.
En als ie met rijden net een hert is (kop in de lucht) dan moet je dat ten allertijde voorkomen! Dat is echt niet goed voor dit soort paarden. Desnoods doe je er met het rijden een bijzetje onder (naar de singel) of een thiedeman aan.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 14:23

hij is alleen langs de weg een hertachtige hoor Lachen Ondanks zijn blessure blijft ie speels en hyperactief, met een martingaaltje is ie ook wat makkelijker terug te krijgen langs de weg. Met een kraker heb ik zelf helemaal geen ervaring, klinkt mij ook eng in de oren, wat als ie het fout doet (kraken)?

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 14:24

en wat is rodinde eigelijk precies?

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:02

Waarom idd geen fysio erbij halen? Als een paard 4 jaar bezig is met herstellen van zn rug moet t wel heel erg geweest zijn! Een fysio kan de spieren losmaken en uitleggen hoe je je paard zelf kan masseren en wat goede oefeningen zijn. Mijn paard had ook last van zn rug (doordat zn zadel niet goed lag) en ik moest altijd buikspieroefeningen met m doen en zn bekken kantelen. Balkjes lopen aan de longe is een goede oefening, en veel bergjes oplopen, maar die moet je maar net in de buurt hebben..
Succes!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:34

Ik zou idd ook eens een fysio er naar laten kijken, misschien dat die nog wat meer kan doen dan je DA. Ik kan je een hele goede aanraden, maar die zit wel in Drenthe Haha! . Ik denk dat de verstandigste manier om een fysio te vinden is door ervarings verhalen. Want het kan idd ook heel averechts werken als iemand het verkeerd doet.

kwa werk, heb je misschien al eens aan lange teugel werk gedacht?Op die manier belast je hem niet meer kun je wel zorgen dat hij sterker wordt.

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 19:45

wat is een gogue eigelijk??

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 20:19

hee dat lange teugelwerk is misschien wel een idee! Zal eens proberen, bedankt voor je (en jullie allemaal) tips!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 01:42

veel met stelling rijden, ook al is die nagevelijk, zo komt te rug los en verstijfd die m niet helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 07:59

Ik ga helemaal met carola mee. Als je niet weet hoe het er van binnen uit ziet, waarom dan allerlei dingen uitproberen?

Die schade moet gigantisch zijn als hij na die jaren nog steeds pijn in zijn rug heeft.

Ik heb hele goede ervaring bij de kliniek in Bodegraven. Een supergoede kraker/fysio. Laat foto's maken van de rug, zie wat er mankeert. Zij geven je het juiste advies hoe je paard goed te krijgen, als dat nog kan!

Als jij zo lang last hebt van je rug, ga je toch ook niet zelf dokteren? Laat je toch foto's nemen en ga je naar een fysio??? Ik moet er niet aan denken om met een pijnlijke rug iemand nog mee te moeten nemen.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 09:59

kraker en fysio zit niet veel verschil tussen. Rodinde is een enorm goede kraakster, en staat supergoed bekend in heel NL. Ze komt bij de meeste goede paardenklinieken langs.
Maar je moet echt zeker wat laten doen, want na 4 jaar moet het echt wel een keer over zijn.

Naomi21

Berichten: 2493
Geregistreerd: 05-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 11:55

Dat het 4 jaar duurt ligt volgens mij ook aan "psychische" kanten van het paard. Toen ik hem overnam was het een wrak, 3 maanden niet uit zijn onuitgemeste stal geweest, onder mok en de schimmel enz. Bij mij op de wei graasde hij ook niet maar keek dwaas voor zich uit. Vandaar ook het hele jaar rust in het begin. Daarna alleen maar longeerwerk gedaan. De afgelopen 2 jaar is ie ineens vooruitgegaan na de verhuizing naar een andere stal... En hij is weer happy, knuffelt weer met mij en andere paarden en lust ook weer gras! Dus dat over de 4jarige hersteltijd zit wat gecompliceerder in elkaar bedoel ik te zeggen..