Wat voor voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 14:50

Ik rijd een paard, 7-jarige ruin, welke niet echt goed wakker is...
Hij staat elke dag op de wei, s'nachts binnen. Paard is van een boer.
Hij krijgt s'avonds 1/4 emmer bijna half brok en half geperste haver en daarbij grote emmer koevoer (oa pulp erin). Dat haver wordt nu gegeven omdat ie wat pittiger moet zijn. (krijgt ook wat hooi)
Ik ben van mening dat dit erg veel is.
Paard wordt 3 a 4 maal p.w. een ongeveer 1,5 a 2 uur gereden, rekreatief.
Heeft iemand wat advies mbt voer en wat meer pit.
Liefst gewoon normaal voer en toevoeging ofzo ivm advies doorgeven....
Bedankt, Sandra

Noortje__

Berichten: 239
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: huissen(omg. arnhem)

voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 15:46

ik denk dat je hem t beste s ochtends en s avonds 1 kilo haver kan geven en beide keren ook een kilo bix of koevoer.want haver maakt hem actiever en bix is gewoon eten zodat ie niet afvalt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Re: voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:34

nsikkes schreef:
koevoer



Koevoer is wel het allerslechtste dat je kan geven aan een paard. Een koe heeft 4 grote magen, een paard 1 kleine. Een koe is een herkauwer, een paard niet. Het voer is daarom ook heel anders. Het lijkt me verstandig om hiermee te stoppen.

Het paard krijgt nu inderdaad erg veel voer, krijgt ie dat allemaal op één tijdstip? (ik ga er hier even vanuit van wel, omdat ik dat opmaak uit je stukje).
Om meer rendement uit het voer te halen, en dus om minder te hoeven voeren (goedkoper!), is het beter om het voer over de dag te verdelen. Hoe meer kleine porties, hoe beter. Vijf keer voeren per dag is ideaal, maar slechts voor enkelen mogelijk. Maar 2 of 3 keer per dag voeren is ook al erg goed. Het voer wordt dan beter opgenomen, en het paard haalt meer voedingsstoffen uit het voer.
Ook is het goed om eerst hooi te geven, en pas een uurtje later de brokken.

Is ie ook goed ontwormt (om de 2 maanden)? Als dat niet zo is, dan kan het paard ook heel moeilijk dik worden en is ie minder actief, omdat alle wormpjes het voer uit z'n darmen wegeten. Dat kan ook een verklaring zijn. Ik vind het heel raar dat een paard met zoveel voer niet actiever is of moddervet.

Ik denk dus dat je niet echt moet kijken naar het merk voer, maar meer naar de manier hoe het komt dat het paard zo weinig rendement uit z'n voer haalt.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 17:53

Ten eerste ben ik van mening dat je meer met minder kunt bereiken, door gewoon kwalitatief goed voer te geven.
Je hebt het over emmers, ik zou eerder in voerscheppen gaan rekenen.
Een paard wat recreatief maar 3-4x per week bereden wordt heeft geen haver nodig (daar kunnen ze ook slomer van worden). Die heeft aan hooguit 1 kg biks genoeg (paardenbix wel te verstaan van goed kwaliteit) en flink veel hooi of kuil.
Koeienvoer is uit de boze, zoals hierboven al gezegd heeft een koe ene heel ander maag/darm stelsel dan een paard. Vandaar dat ze er ook ander voer voor uitgevonden hebben.

Eventueel kun je een vitaminepreparaat erbij voeren (zie site paardendrogist ofzo), dit werkt bij mijn paardje erg goed.
Die was ook sloom (achteraf ook door spierbevangenheid) o.a. door teveel voeren. Sinds ik dr de helft geef is ze 10x actiever en vrolijker.

Succes, Viv

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-02 19:04

Ja, is wel moeilijk allemaal, nou ja, dat komt dat ie niet van mij is.
Hij heeft nog een merrie, de moeder en een shet. Zij krijgen allen dat koevoer. Die ruin is 7 en vanaf zijn geboorte al daar. Dus ik neem aan dat ie al die tijd al dat voer krijgt. Als het dan schadelijk zou zijn, was dat al lang naar boven gekomen, toch?
Wat is kuil eigenlijk?
Maar dan zou ie dus 1 kg biks per dag eten? Hij staat elke dag buiten, dus hooi kan alleen s'avonds gegeven worden als ie weer op stal staat.
Ik weet ook niet of ie nu s'morgens voordat ie de wei opgaat nog wat te eten krijgt.
En ja, ontwormd......zal wel niet. Hij had het er over 2 x p.j en het paard heeft geen entingen. Had ik al gevraagd. Kennelijk nooit gedaan ofzo.
De merrie Ong 20 jr) wilde hij weer berijden, maar staat vaak kreupel op de wei, zonder dat ie iets doet!?
Verder is de ruin wel levendig, vrolijk en normaal van omvang.
Hoe meer reakties, hoe fijner, ik heb er geen ervaring mee.
Alvast bedankt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 23:38

Nou, ik zal er maar snel een paar goede (Eqvalan of Equest) wormespuiten in stoppen! En ook in z'n weidegenootjes. Een paar keer goed kort achter elkaar herhalen, en je zult zien dat ie z'n eten dan veel beter opneemt en veel meer energie uit minder voer haalt.

Die wormekuren kosten even geld, maar je gaat daarna flink op het voer besparen....

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 00:13

mijn paardje werd ook erg dun
kreeg ook best veel eten
's ochtends 1 kilo biks
na het rijden ( 1 uur recratief elke dag soms ook wel dagje vrij ofzow maar altijd iets van beweging) hlave kilo biks
's avonds 1 kilo biks
ze krijgt goed hooi
3 plakken per dag ( kleine plakken van kleine balen)
en kuil ( kuil is bij ons erwten mais en vers gesneden haver ) daar zit dus behoorlijk wat in

ze kreeg om de 7 weken een wormen kuur eqiuvalan ( ofzow)
en inentingen 1x per jaar

je zou zeggen nix mis mee
maar je kon wel na een tijdje haar ribben tellen
was sloom enz

nu heb ik dus de paardentandarts erbij gehaald
haken en een wolfstand
haken gefijld wolfstand is getrokken
nu hoop ik dat ze minder voer nodig heeft
en alles beter kan verwerken

we zullen zien

als je nog meer vragen hebt kan je me altijd pb'en
veel suc6
en ik zou snel wat aan die verzorging gaan doen

bel de DA inenting basis met boekje erbij kost bij mij 30 euro incl voorrijd kosten ( 1 paard)
ze moeten 2 inentingen.
dit herhaal je 1x per jaar

wormenkuur om de 7 a 8 weken
GEEN koevoer. ( behalve kuil maar kijk dan wel wat erin zit.)
bij ons zitten er soms rauwe aardappels tussen ( die krijgt ze dus niet)
goed hooi

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 15:08

Inderdaad, het kan ook aan de tanden en kiezen liggen. Daar moet ieder jaar een paardentandarts bijkomen, anders kauwen ze het eten niet goed kapot en halen ze er ook geen rendement uit.

KellyH
Berichten: 541
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Maastricht

Re: Wat voor voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 12:21

Branca schreef:
Ik rijd een paard, 7-jarige ruin, welke niet echt goed wakker is...
Hij staat elke dag op de wei, s'nachts binnen. Paard is van een boer.
Hij krijgt s'avonds 1/4 emmer bijna half brok en half geperste haver en daarbij grote emmer koevoer (oa pulp erin). Dat haver wordt nu gegeven omdat ie wat pittiger moet zijn. (krijgt ook wat hooi)
Ik ben van mening dat dit erg veel is.
Paard wordt 3 a 4 maal p.w. een ongeveer 1,5 a 2 uur gereden, rekreatief.
Heeft iemand wat advies mbt voer en wat meer pit.
Liefst gewoon normaal voer en toevoeging ofzo ivm advies doorgeven....
Bedankt, Sandra

ik heb er vorige jaar les over gehad ik zal proberen om uit te rekenen wat hij moet hebben. als het mij niet lukt moet ik het even aan de leraar vragen. maar dat gaat wel lukken hoor. Maar doet hij zware arbeid of gewoon wat stappen draven en galop?

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 12:30

Inderdaad, gewoon wat stappen, draven, gallop.
Zo'n zwaar leven heeft ie niet.
Rest staat beschreven, mbt voer en arbeid.
Als je wil checken, heel graag en bedankt

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-02 11:58

My Dominique schreef:
nu heb ik dus de paardentandarts erbij gehaald
haken en een wolfstand
haken gefijld wolfstand is getrokken
nu hoop ik dat ze minder voer nodig heeft
en alles beter kan verwerken


ik zou als ik jou was nog wel gewoon de zelfde hoeveelheid geven,miss iets meer,want als je dr nu minder gaat geven word ze dus nog dunner en miss met een evt veulen moet je dr ook meer gaan geven!kijk ze gaat het wel beter verwerken nu dr haken eraf zijn,want die waren echt mega!dus daar moet ze al van bij komen!

effe on topic maar weer:verder ga ik wel mee met carola en vippie... koevoer lijkt me toch niet echt het beste voor een paard.. kijk of je iets veranderen kunt... en idd een eventuele wormenkuur en tandarts bezoek!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-02 12:57

Morgen krijgt ie een wormenkuur en ik zag gisteren dat de haver uit de brok is.
Het koevoer bestaat uit oa pulp, mais, vezel en wat grasachtig iets.