zonnesteek? koliek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

zonnesteek? koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 20:34

ik werd een uur of twee geleden gebelt door mijn bijrijdster dat er iets mis was met mijn merrie. ze had haar van de wei gehaald en opgezadeld.toen ze had aangesingelt ging ze naar binnen in de stal(uitloopstal) en ging met zadel en al liggen.ze scheen te kreunen en onrustig te zijn.ze hebben haar weer omhoog getrokken en het zadel af gedaan.ze ging daarna weer liggen en heen en weer lopen.ze heeft mij meteen gebeld en is met haar gaan lopen.ik ben er heen gevlogen en ze zag er niet lekker uit.mijn paarden en pony hebben nog nooit koliek gehad maar ik wist wel dat die tekenen dat konden betekenen.
nadat ze met haar had gelopen hebben we haar weer ff op stal gezet en ze wou meteen weer gaan eten. aan haar ogen te zien leek het net of ze dagen niet had geslapen ofzo.ze keek er nogal wazig doorheen en leken wel dicht te vallen.ik heb mijn intructrice gebeld en die zei kijk het nog ff aan en meet haar temp. ze had 37,7.
we hadden haar daarna afgespoten en ze leek weer helemaal de oude.mijn bijrijdster is er nog en tot nu toe heeft ze niet meer willen liggen of rollen ofzo.

kan het een zonnesteek of iets geweest zijn.er schenen vandaag ook twee andere paarden een lichte koliek aanval gehad te hebben.
ze had de hele dag op het land gestaan en heeft geen voer verandering gehad ofzo.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:38

Wat ik denk is dat ze zich gewoon te vol gepropt heeft met gras, een zonnesteek is niet met een paar uurtjes weg. Rekening met koliek houden is altijd goed.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:51

een zonnesteek geeft ook andere symptomen, mij lijkt het koliek.

mijn pony heeft ooit een zonnesteek gehad, hierbij lopen ze heel
dronken, ze zien slecht en lopen zo overal tegenaan.
ook hele hoge temperatuur met uitdrogingsverschijnselen.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 21:23

ik wist ook niet watvoor verschijnselen een zonnesteek geeft.en koliek heb ik eigenlijk nooit van dichtbij mee gemaakt in de 12 jaar.maar ik weet dat mijn paard nooit zomaar met zadel in haar stal gaat liggen vandaar de schrik. en het volproppen met gras.....ze staat al een aantal maanden dag en nacht op de wei.

Redneck

Berichten: 1183
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Castenray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:23

Op de pensionstal waar wij staan hebben ze twee jaarlingen, waarvan er eentje eergisteren ook koliek had. Deze jaarlingen staan ook de hele dag in de wei. Ik denk zelf dat ze ivm het warme weer veel minder bewegen maar wel gewoon dooreten. En minder bewegen zorgt er weer voor dat de darmen minder werken.......

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 20:23

ik kom er net weer vandaag en ze was nogsteeds niet lekker.
ze heeft heel erge diaree(echt spuitpoep) ik heb maar met haar gewandeld.ze eet wel gewoon en heeft geen koorts.
een stal genoot zei dat ik op de wei moet kijken voor sint jacobskruid ofzoiets.ik ga het nu ff opzoeken watvoor plant dat is en wat het doet.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 08:36

zorg ervoor dat ze met deze temperatuur wel goed blijft drinken.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-04 23:50

ja dat doet ze gelukkig wel.vandaag zag ze er al veel beter uit.geen diaree meer en keek vrolijker uit haar ogen.ik heb lekker met haar gewandeld en ga haar morgen longeren of rijden.ik kijk het tot morgen nog aan als er weer iets is.bedankt voor de tips.