Ataxie naar castratie, wat is wijsheid??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Ataxie naar castratie, wat is wijsheid??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:29

Ik heb een Quarter van 3 jaar oud. Sinds hij gecastreerd is in februari begint hij sinds meer evenwichtsproblemen te krijgen. De castratie is niet super gegaan. Dat in het opzicht dat hij heel erg licht slapend is gehouden, waardoor hij tijdens de castratie 3 x geprobeerd heeft om op te staan toen we met 3 man op zijn nek zatten. Waardoor hij flinke klappen heeft gemaakt met zijn nek.

Bijna 2 maanden geleden ben ik bij Tom Marien geweest in België omdat hij heel erg gevoelig was op zijn rug en lichte evenwichtsproblemen had. Na grondige onderzoeken bleek dat hij een zware ontsteking had in zijn rug, maar de evenwichtsproblemen zijn waarschijnlijk Wobler. De ontsteking in zijn rug is bijna weg. Maar de evenwichtsproblemen hebben alleen maar toegenomen. Ik moet 2 aug. weer terug naar Tom Marien, maar ik weet op dit moment niet meer wat wijsheid is. Gisteren is mijn paard voor de eerste keer op de grond gaan liggen en begon te trekken met zijn nek. Dit heeft een 2 minuten geduurd en toen stond hij weer op. Maar het wordt alleen maar erger.

Hij is op dit moment ook heel erg mager en krijgt 6 kilo zemelen en extra kruiden, maar nog is dit niet genoeg. Ik kan hem niet op brok zetten, want hij kan niet tegen te veel eiwitten. Ik voel me totaal hopeloos!!!!!!

Wie heeft er nog wel wat wijsheid en goede raad??

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:38

Zemelen zijn dikmakers en er zit weinig tot geen energie en voedingsstoffen in. Er zijn speciale brokken voor paarden die weinig tot geen eiwitten mogen, daar zou ik eerder naar gaan zoeken.
Voor de andere problemen weet ik ook geen oplossingen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:07

ik wilde hetzelfde schrijven als irish-lady Knipoog .
wat het voer aangaat, ik heb zelf quarters. daarbij zelfs 1 die ooit hoefbevangen is geweest. en ik voer gewoon brok van hypostar, de horsekwik van hun is superlaag in eiwitten.
ik zou zo wie zo zorgen dat je er krachtvoer inkrijgt, dat evenwichtsprobleem kan ook te maken hebben met het feit dat je geen brok voert, denk maar eens hoe slap je zelf word als je niet eet .
het is natuurlijk niet gezegt dat er niets anders aan de hand is maar krachtvoer zou wel invloed kunnen hebben.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:28

Ik denk dat je zelf gewoon goed na moet denken wat het beste is voor je paard, want wij zien niet hoeveel pijn hij heeft, dat kan jij beter zien.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:39

Hallo,

Mijn paard staat momenteel in de kliniek in Merelbeke. Hij heeft ook Wobbler maar door een val. Daar hebben ze foto's genomen van de nekwervels en daar blijkt één verschoven te zijn en een andere ingedeukt. alles is gestitueerd tussen de 2de en 3de nekwervel (dus vlak achter hoofd). Misschien heeft je paard toen tijdens die castratie wel iets in zijn nek geforceerd ofzo.

Door die val heeft hij een bloeding gekregen in de nekwervels en daardoor is oedeem ontstaan. Door de zwelling raakten de zenuwen gekneld en kreeg ie serieuze coördinatieproblemen met zijn achterhand ( kon niet meer blijven staan en wou altijd omvallen). Nu wordt hij behandeld met cortisonen en het gaat heel goed. Vanaf deze week worden die afgebouwd en ze verwachten niet te veel problemen daarmee. Hopelijk want anders ziet het er niet zo goed uit

Dan moet hij wel nog 1-2 maand stalrust.
Het komt er op neer da hij zo rustig mogelijk moet blijven. Maar probeer dat maar is met een 2-jarige hengst die eigenlijk op de weide hoort. Hij is nu ook heel bijterig en staat daar af en toe is recht in zijne stal.

Hopelijk komt het ook in orde met je paardje. Maar laat zeker een foto nemen is van de nekwervels.

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 20:58

zoveel zemelen is zeker niet goed ivm de fosfor - calcium verhouding( 1 staat tot 7 ).Bij een eenzijdig rantsoen van veel zemelen kan na verloop van tijd een ziektebeeld ontstaan wat de molenaars ziekte wordt genoemd(vroeger kregen molenaars paarden veel zemelen)

Door dit onvolledig rantsoen kregen deze paarden een chronisch calcium tekort.Wat lijdt tot zwakke botten en regelmatig kreupel .

(geciteerd uit paard en voeding van Anneke Hallebeek)

Hou het rantsoen goed in de gaten.

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:09

Ik sluit me aan bij boontje en Cirano. Op dat rantsoen kan een paard niet functioneren hoor. Wat een vervelende situatie. Waarom is hij zo licht slapende gehouden, was daar een reden voor? Ik denk ook dat cortisonen kunnen helpen om de zwelling en irritatie rond zenuwweefsel te helpen verminderen, als je paard in een betere voedingstoestand is gekomen. Absoluut niet zelf gaan dokteren hoor, maar contact opnemen met een goede kliniek. Dat kost natuurlijk wel wat, maar misschien kan je je paard er mee redden. Veel sterkte en succes.

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 22:17

Allemaal bedankt voor de reactie!
Ik ga al met hem naar een hele goede paarden kliniek, van Tom Marien. Hij doet ook operaties aan paarden met ataxie. Ik weet gewoon niet of het loont om hem te opereren.
Het is een zware operatie met minimaal een half jaar revalidatie voor dat je weet of het de gewenste resultaten heeft. En als ik het goed heb zijn de kosten minimaal € 2500,- voor de operatie.

Ik ben vandaag gelijk brokken van het merk Hartog gaan halen, die zijn op een natuurlijk basis, om te kijken of dit helpt. Ik heb er alles voor over om het goed te krijgen, maar wil hem niet laten lijden. Het is echt kl.t. om je paard zo te zien. Hij is in een half jaar zo erg achteruit gegaan!
Af en toe denk ik, had ik hem maar hengst gelaten!!
En de reden van de lichte slaap was dat volgens de DA dat beter was voor mijn paard. Maar ja, als je alles van te voren weet:-(

paars

Berichten: 5559
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:36

Sugar schreef:
En de reden van de lichte slaap was dat volgens de DA dat beter was voor mijn paard. Maar ja, als je alles van te voren weet:-(

dat is natuurlijk zo, en het is nu eenmaal zo gebeurd, maar ik wilde het gewoon even weten. Ik dacht uit je bericht te lezen dat het al 2 maanden geleden was dat je bij Tom was geweest, vandaar mijn reactie.
Nogmaals veel succes en houdt je ons op de hoogte? We blijven duimen op een goede afloop.

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 22:44

Klopt, dat ik 2 maanden geleden was geweest maar ik moest eerst wachten tot de ontsteking in zijn rug weg was voor dat we verder konden gaan met de ataxie (de ontsteking is nu weg)!Dus kan ik 2 aug. weer terug gaan voor de rest, maar ik heb naar gisteren weinig geduld, dus ik ga morgen bellen of ik eerder te recht kan.
Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Vind het wel fijn om mijn verhaal kwijt te kunnen.

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:56

Dat zemelen geen voedingswaarde hebben, da´s pure onzin, en snel geroepen om maar iets te roepen! Zemelen hebben 700 VEP en de standaard brok zit op 900 VEP.
Hoeze dus geen voedingswaarde?
Het paard waar het in deze instantie over gaat, krijgt naast de combinatie zemelen EN kruiden (Urzonne, van Dokter Schaette), ook nog een flinke portie hooi op een dag. Geen eenzijdige voeding dus. De kruiden zorgen ervoor dat het paard alle calcium en andere voedingsstoffen binnenkrijgt.
Zijn rantsoen is vastgesteld door een erkende voedingsdeskundige, wie wil weten wie dit is, pb me dan even.

Dus voor de duidelijkheid: hij krijgt niet alléén zemelen.

Het vermoeden is dus ook dat dit paard al zijn energie wat hij uit zijn eten haalt, in zijn ziekte stopt.

Sugar, ik hoop van harte dat je paard snel terecht kan bij de kliniek en dat er een duidelijke diagnose gesteld kan worden, waarop jij weer de goede beslissingen kan nemen.

En sorry als ik wat bot overkwam, ik wilde alleen even het voer-misvertand uit de weg ruimen. Knipoog

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 23:01

Ydnic, ben jij toevallig een bekende??:-)

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:39

(wat krijg je als je de letters Ydnic omdraait??? Haha! )

Maar ik reageerde eigenlijk op je topic omdat je vroeg wat wijsheid is m.b.t. die ataxie, en iedereen begon meteen over het voerschema en daardoor ging het onderwerp (ataxie) eigenlijk uit het oog verloren.

Ik ben zelf ook benieuwd, zeker na het verhaal van Cirano, wat nu de toekomst van je paard zou kunnen worden.
Je hoort veel tegenstrijdigheden, de ene zegt dat een paard met ataxie geen toekomst heeft, de ander zegt dat er nog hoop is.
Ik hoop dus dat er Bokkers zijn die zelf ervaring hebben met paarden met ataxie en die dit willen vertellen....

En in de tussentijd..... Ach gut

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:47

Sugar ik heb je een bericht gestuurd.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:49

Wat een rotverhaal en wat erg om het mee te moeten maken. Mijn paard heeft twee verschoven nekwervels en een blokkade tussen zijn 10e en 18e lendewervel. Hij is vorige week behandeld ( gekraakt ) en nu ben ik weer aan het opbouwen. Het ataktische gaat steeds meer weg en zijn nek wordt steeds soepeler. De fysio zei dat door de oefeningen die we doen zijn nek echt heel erg voor uit is gegaan. Hij vertelde ook dat door dat er een blokkade in de rug zat en toen die nek erbij kwam dat daardoor de ataxtie is verergerd.
Veel succes verder

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:29

En ben je vandaag met je paardje terug naar Tom Mariën geweest?

Ben benieuwd want ik overweeg eventueel ook zo'n operatie.

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 14:05

Sorry dat ik nu pas iets laat weten, maar ik ben nog steeds in de 7de hemel!! Er zijn foto's gemaakt van zijn nek en er blijkt geen blokkade te zijn in de nekwevels en het ruggenmerg!! Ik zit nu nog te wachten op de bloeduitslag, maar waarschijnlijk heeft hij vitamine E te kort. Hier krijgen paarden ook ataxie van en kunnen hier aan overlijden. Maar als je er op tijd bij bent komt alles weer goed:-)!!!! Maar we wachten af!!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:14

OH dat is echt geweldig nieuws. Ik geef dit intussen ook bij aan mijn 2-jarige hengst. Ook al heeft hij wel iets aan zijn nekwervels. Het zal zeker geen kwaad kunnen en hij krijgt nu ook vitamine B1 bij. GA hem ook nog biergist bijgeven omdat hier schijnt alle soorten vitaminen B inzitten.

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:22

Hallo,

Inderdaad zo'n test noemt MMPE, die hebben ze bij Cirano ook gedaan. En er was inderdaad een kleine afwijking zowel naar de voor-als naar de achterbenen toe.

Sugar

Berichten: 23
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Baarle-Hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 14:40

Cirano, ik kan je alleen maar zeggen dat (naar mijn gevoel) je echt in goede handen bent als je beslist om naar Tom Marien te gaan. Jij ook heel veel succes met jouw paard!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 15:42

Momenteel gaat het goed met mijn ventje. Sinds die eerste aanval, morgen een maand geleden is hij niet meer atactisch geweest (heel miniem maar volgens Gent maar ikzelf zie er niets aan). Mijn gewone veearts zegt om bij een volgende aanval (zenuw die klem komt te zitten en been is dan half verlamd (vorige keer toch) hem naar Tom Mariën te brengen om hem te laten opereren (indien mogelijk). Mijn andere veearts (acupuncturist) ziet het rooskleuriger in, hij denkt dat dit toch door een val komt. Hij zegt om hem nu een maand vitamine B1 te geven en volgende maand zou hij langskomen. Ik veronderstel dat hij dan iets in die zenuwen spuit om die terug te activeren. Dit heeft hij 2 jaar geleden ook met mijn merrie gedaan. Deze had ook een halfverlamde zenuw door de geboorte van Cirano (kon amper nog recht na een tijd).
Ik weet niet of dit een oplossing zal zijn maar ik veronderstel dat hij toch weet waarover hij spreekt want hij komt in hele grote stallen, ook in Nederland en Duitsland dacht ik.

Hopelijk komt het met mijn kanjer ook terug helemaal in orde....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 18:04

Wij hebben een paard met wobler gehad... geen smeerseltjes en andere dingen maar gewone weiderust. Ze is gister trouwens goedgekeurd voor de sport *trots*

De VA had haar afgeschreven en wilde haar een spuitje geven (operatie was niet mogelijk volgens hem) OF ze moest een half jaar op stal staan. Met twee dagen werd ze gek op stal dus heeft de eigenaar haar maar op hoop van zegen naar buiten gedaan en dus met resultaat.

Sterkte ermee!

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:24

LuvdaTossa: hoe uitte wobbler zich bij jullie paardje? Was hij dronken in de achterhand of was het zoals bij mijne paard: een aanval waarbij achterbeen verlamd is?
Heb je toen ook foto's laten nemen van de nekwervels?

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 20:28

Met andere woorden als je paard wobler heeft kan die genezen of begrijp ik t verkeerd

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 13:06

Heb je een PBtje gestuurd, rijd nl een paard wat ongeveer de zelfde problemen heeft gehad, ataxie, brood mager enz.